„Vstoupit do areálu kulturní památky s takovým projektem se může jevit jako arogance, jenže na Vyšehradě v tomto místě kdysi stávala zbrojnice,“ vzpomíná architekt Jan Sedlák, který učí na ČVUT.

Aby nová budova neatakovala kostel, je z části zapuštěná do země. Autorka se snažila zdejší prostředí nenarušit a vymyslela jakousi zvlněnou střešní krajinu, přiblížil Sedlák projekt, jejž vytvořili španělští studenti. Češi se ho prý báli.

„Španělé o slovanské historii příliš nevědí a po mém soudu vnitřní svoboda v nich zapracovala velmi pozitivně. Taková kreativita, která se pojí s hispánským duchem, je moc hezká,“ říká Sedlák na adresu tvůrců.

Práce jeho svěřenců na dalším výstavním panelu se zabývá prostorem nad bývalým Federálním shromážděním. Územní plán dovoluje zastřešit koleje, čímž vzniká nový pozemek. Jedna studentka na něj například umístila jakýsi prosklený most, vitrínu, pro sbírky lapidária v Holešovicích. Přestože na žádnou představenou stavbu asi nebudou peníze, Sedlák si myslí, že studenti by si měli zkusit něco, co překračuje rámec reality, ale není úplně utopické z hlediska technického.

K nádraží by vedlo monumentální schodiště

„Věci by se v budoucnu mohly nějak využít, záleží na penězích, vlastnictví pozemků, stanoviscích památkářů,“ reagoval pro Právo místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS).

Podle něj však památkáři tyto novostavby ne vždy berou s otevřenou náručí, byť na mnoha místech ve světě moderní architektura velice dobře zapadá do historického prostředí. „Každá éra zanechala nějaké památky, máme obavy, že dnešní doba je v tomto hodně brzděná. Bylo by dobře, kdybychom mohli využít tyto myšlenky,“ řekl Vondrášek.

Studenti také řešili tolik diskutovanou magistrálu, již zklidnili zelení, tramvajovými kolejemi uprostřed a zástavbou po obou stranách, nebo hlavní nádraží.

„Naším zadáním bylo město nad železnicí. Pojali jsme hlavní nádraží jako přestupní dopravní bod příjemný a přehledný pro lidi i dopravu,“ vyprávějí studenti Tomáš a Pepa, kteří nad nástupišti nakreslili nové objekty pro obchody nebo kanceláře. Jejich kolegové zase přišli s monumentálním schodištěm, které by umožnilo přístup k vlakům přímo historickou Fantovou budovou.