Jenže původně bylo variant pět. Tři, které navrhla občanská sdružení Ateliér pro životní prostředí a Za naši budoucnost, však vypadly ze hry. Sdružení proto chystají protest.

„Záměrně nevybrali naši variantu, jedinou komplexní, řešící celou oblast, přírodní i obydlenou a památkově chráněnou,“ domnívá se Vlastislava Šenarová ze sdružení Za naši budoucnost.

Zabývají se hlavně variantám, které navrhlo město

Ministerstvo původní dokumentaci nařídilo doplnit. To se stalo před rokem. Michaela Vrdlovcová, která dokumentaci k variantám zpracovala, Právu potvrdila, že se zabývá především těmi, které navrhlo město. Ne těmi, s nimiž přišla sdružení. „Ty byly nakresleny na papíru. Nelze je realizovat kvůli nepříznivým terénním úpravám. To ale paní Šenarová neslyší,“ řekla Právu Vrdlovcová.

Posuzuje se tak vést buď tunel Bílou skálou, v níž už jezdí vlak. Měl by měřit asi 1,5 kilometru, více než 1100 metrů úseku by se muselo razit, přes 300 metrů hloubit. Druhá varianta počítá s patrovým vedením obou směrů ve stávající Povltavské ulici. Zakrýt by se měla patrně polykarbonátovým tunelem.

Nezlepší situaci ulice V Holešovičkách

Libeňským, kteří pro svou variantu podali podnět k celoměstsky významné změně územního plánu, se to však nelíbí. Tvrdí, že ani jedna z městských variant zásadně nezlepší prostředí ulice V Holešovičkách. „Požadujeme proto, aby stanovisko MŽP bylo záporné,“ uvedla Šenarová. Varovala před tím, aby některá z posuzovaných tří staveb dostala souhlas dříve než zbylé dvě.

Vedle úseku Pelc-Tyrolka–Balabenka a Balabenka–Štěrboholská radiála jde o tzv. Libeňskou spojku, která by měla vést tunelem pod dnešní Zenklovou ulicí. Zde se za problematickou považuje především stavba hloubeného tunelu.

Praha už avizovala, že kvůli napjatým financím nepočítá s rozestavěním další části městského okruhu před dokončením komplexu Blanka.