Je veřejným tajemstvím, že úroveň realitních makléřů na českém trhu obecně není moc dobrá. Kvůli nedůvěře k makléřům a potažmo k realitním kancelářím se odhadem polovina prodejů a pronájmů nemovitostí u nás uskutečňuje stále mimo realitní zprostředkovatele.

Obchodují s majetkem v řádu miliónů

Zákon činnost makléřů žádným způsobem nereguluje, což je na pováženou, protože obchodují s majetkem často v řádu několika miliónů korun. Spolurozhodují o transakcích, které, když se nepovedou, mohou být pro kupujícího nebo prodávajícího životní katastrofou, protože ti přijdou o veškeré úspory či majetek.

Přestože bráno na počet obyvatel, máme makléřů více než dost, noví neustále přibývají. Jen společnost M&M Reality denně vybírá z více než padesáti uchazečů o práci zhruba dvanáct adeptů.

„Ne každý ovšem splňuje nároky. Nejde ani tak o penzum znalostí, které například makléř musí na sérii úvodních školení a při pravidelných průběžných lekcích vstřebat, jako spíše o pracovní nasazení. To vyžadujeme skutečně vysoké. A samozřejmě na práci makléře, člověka, který je v přímém kontaktu s klienty, jsou kladeny i určité osobnostní nároky,“ uvádí Miroslav Jonáš, spolumajitel uvedené realitní kanceláře.

Úspěšní jsou bývalí policisté i učitelé

Ideální je podle Jonáše člověk, který má obchod v krvi. Ale dobře se uplatní i lidé z jiných profesí. A je zajímavé, že třeba bývalí policisté jsou často výbornou volbou.

Vysvětlení je jednoduché. Bývalého policistu netrápí finance, protože má výsluhu. Kromě toho je zvyklý plnit nařízení. Má rád úkoly. Když je splní, je vidět výsledek. Policisté jsou také zvyklí vyplňovat hlášení. Proto se hodí na šéfa zastoupení.

„Prosazují se ale i učitelé. Jsou zvyklí pracovat podle osnov a odškrtávají si, co splnili. Ideální jsou také hráči kolektivních sportů. V týmu máme několik bývalých hokejistů, fotbalistů, basketbalistů a tak dále. Jsou zvyklí tvrdě pracovat a jsou týmoví hráči,“ říká Jonáš.

Stále úspěšnější jsou mladé maminky

Mezi realitními makléři se stále častěji objevují rovněž mladé maminky, které pečují o malé děti. Dokážou si totiž výborně zorganizovat čas a do svého dne umístit dvě tři hodiny na práci. Maminky jsou navíc navyklé od dětí na pravidelný režim. Mezi jednou a třetí si obvolají klienty a mají slušný přivýdělek k mateřské.

Podle Romana Čakurdy, obchodního ředitele společnosti Century 21 Bonus Praha, je profese makléře obecně vhodná pro lidi, kteří rádi komunikují s ostatními a mají dar naslouchat. „Kandidáti na makléře musí k práci přistupovat jako k vlastnímu podnikání, protože to podnikání je. Jen v takovém případě se dostaví očekávané výsledky,“ zdůrazňuje Čakurda.

Seriózního makléře najdete nejlépe tak, že vám ho někdo osobně doporučí, protože s ním má vlastní dobré zkušenosti. Obrázek si většinou uděláte už z prvního dojmu. Jak makléř mluví, jak je oblečený, jak dobře zodpoví vaše dotazy.

Co dělá z adepta dobrého makléře

Na druhé straně dosažené vzdělání není podle Jonáše pro přijetí rozhodující. Zájemce o práci projde několika školeními a kurzy a během nich se rychle zjistí, jestli na práci má, nebo ne. Mnohé naznačí už životopis, který by měl zaujmout na první pohled.

„Strukturovaný životopis by měl být samozřejmostí a grafický formát poznámkový blok určitě není nejvhodnější. A pokud je ještě v každém druhém slově gramatická hrubka, také to není dobré. Výhodou je určitě znalost cizích jazyků, obzvlášť angličtiny, němčiny a ruštiny. Prodáváme i reality, o něž se zajímá především zahraniční klientela,“ upozorňuje Miroslav Jonáš.

Klienti se ozývají stále

Makléř musí počítat s časovou flexibilitou. Práce po večerech a často i o víkendech je nutná. Telefon vyzvání pořád, mnohdy i na dovolené.

„Navíc třikrát ročně také pořádáme školení, takže makléři jsou mimo domov dost často. Je potřebné mít rodinné zázemí, které povinnosti související se specifikou profese akceptuje,“ připomíná stinné stránky povolání Jonáš.

Velké pracovní nasazení je ale vždy odměněno nadstandardním výdělkem, ke kterému se makléři mohou dopracovat velmi rychle. A v tom je zřejmě i tajemství neutuchajícího zájmu o tuto profesi.

V M&M Reality to podle Jonáše funguje tak, že v interním počítačovém systému najde každý makléř v diáři zadaný zájem o prohlídku. Pokud do dvanácti hodin zákazníka nekontaktuje, může si ho kdokoli z firmy přebrat. „Starší makléři si na to zvykali těžko, ale aktivita nováčků je rozhýbala. Brzy zjistili, že když budou dělat práci pořádně, během roku dvou si můžou vydělat velmi dobré peníze,“ uzavírá Miroslav Jonáš.