Článek
Zatím věhlasní architekti včetně Jeana Nouvela ztvárnili své představy do urbanistických návrhů. Některé jsou silně futuristické, jiné podle investora zřejmě nereálné. „Šlo nám ale o originalitu řešení,“ řekl ředitel MSD Tomáš Kadeřábek. Nešlo o architektonickou soutěž, tvůrci nebyli svázáni detailním zadáním ani prostorovými či dopravními regulativy. Někteří proto z města vygumovali blízkou severojižní magistrálu, jiní promýšleli model železnice projíždějící městem a nekončící jen na Masaryčce. Další vymysleli lanovku přímo z nádraží na Vítkov.
Smysl akce – nápady tvůrců lze nyní vidět v dejvické budově Fakulty architektury a s architekty ve středu a ve čtvrtek odpoledne na místě diskutovat – spočívá podle Kadeřábka ve vyvolání veřejné diskuse. Urbanistické studie podle něho ještě neříkají, jak bude Masaryčka jednou vypadat.
Investor tvrdí, že na místě zůstanou nyní opravované původní nádražní budovy a také sedm kolejí k současnému nádraží a bývalá depa, v nichž vzniká železniční muzeum. Demolovaly se boudy, domky a vietnamská tržnice, především podél ulice Na Florenci. Na všechny pozemky se zatím váže stavební uzávěra.
Veřejnou diskusi
„Předpokládáme, že uzávěra bude odstraněna v momentu, kdy dojde k dohodě na změně územního plánu,“ řekl šéf představenstva MSD Jan Hromádka. Změnu pražské zastupitelstvo už zadalo. Stavět by se tak jednou možná mohlo asi na 24 tisících metrech čtverečních.
Architekt a historik architektury Zdeněk Lukeš si myslí, že snaha investora o veřejnou diskusi je správnou cestou. „Líbí se mi, že je ta věc transparentní, že byla oslovena architektonická elita,“ řekl v úterý Lukeš. Dosavadní urbanistické studie označil za nástřely „zamyšlení nad možnostmi území“, je to podle něho mnohem lepší, než upéct někde potichu definitivní projekt.
Podle Lukeše si lidé nedokážou představit, o jak velkou plochu jde, protože ji pořád jen objíždějí. Železnice podle něho měla v 19. století jiné nárok než dnes. „Masaryčka se přežila. Je to v podstatě brownfield v centru Prahy,“ řekl Hromádka a dodal: „Naše vize je dostat do části, která nebude sloužit železniční dopravě, město.“
Jak by měla znít pravidla pro zástavbu pod magistrálou a u ulice Na Florenci, by mělo říci město územím plánem, shodl se Lukeš s MSD. Tvorba zadané změny se však podle Hromádky kdesi zasekla. MSD má dva hlavní akcionáře, České dráhy mají mít asi třetinový podíl, dvě třetiny akcií patří Masaryk Station Investment. Z ní se stáhl hlavní podílník ING. Zbyly tak Sudop Group a Morávka centrum. „Máme dost vlastních prostředků, nepočítáme se vstupem dalšího strategického partnera,“ řekl Hromádka s tím, že by se nemělo investovat do všeho najednou. Byty však u kolejí a u magistrály vyrostou jen těžko, brání tomu prý hluková zátěž.