Hlavní obsah

S novou podobou Masarykova nádraží v Praze se představil i Jean Nouvel

Právo, Petr Janiš

Na pozemcích u Masarykova nádraží vězí stavební uzávěra. Především podél ulice Na Florenci zmizely původní budovy či vietnamská tržnice. Investor, společnost Masaryk Station Development (MSD), už plánuje, co by se zde dalo stavět, až se změní územní plán.

Článek

Zatím věhlasní architekti včetně Jeana Nouvela ztvárnili své představy do urbanistických návrhů. Některé jsou silně futuristické, jiné podle investora zřejmě nereálné. „Šlo nám ale o originalitu řešení,“ řekl ředitel MSD Tomáš Kadeřábek. Nešlo o architektonickou soutěž, tvůrci nebyli svázáni detailním zadáním ani prostorovými či dopravními regulativy. Někteří proto z města vygumovali blízkou severojižní magistrálu, jiní promýšleli model železnice projíždějící městem a nekončící jen na Masaryčce. Další vymysleli lanovku přímo z nádraží na Vítkov.

Smysl akce – nápady tvůrců lze nyní vidět v dejvické budově Fakulty architektury a s architekty ve středu a ve čtvrtek odpoledne na místě diskutovat – spočívá podle Kadeřábka ve vyvolání veřejné diskuse. Urbanistické studie podle něho ještě neříkají, jak bude Masaryčka jednou vypadat.

Investor tvrdí, že na místě zůstanou nyní opravované původní nádražní budovy a také sedm kolejí k současnému nádraží a bývalá depa, v nichž vzniká železniční muzeum. Demolovaly se boudy, domky a vietnamská tržnice, především podél ulice Na Florenci. Na všechny pozemky se zatím váže stavební uzávěra.

Veřejnou diskusi

„Předpokládáme, že uzávěra bude odstraněna v momentu, kdy dojde k dohodě na změně územního plánu,“ řekl šéf představenstva MSD Jan Hromádka. Změnu pražské zastupitelstvo už zadalo. Stavět by se tak jednou možná mohlo asi na 24 tisících metrech čtverečních.

Architekt a historik architektury Zdeněk Lukeš si myslí, že snaha investora o veřejnou diskusi je správnou cestou. „Líbí se mi, že je ta věc transparentní, že byla oslovena architektonická elita,“ řekl v úterý Lukeš. Dosavadní urbanistické studie označil za nástřely „zamyšlení nad možnostmi území“, je to podle něho mnohem lepší, než upéct někde potichu definitivní projekt.

Podle Lukeše si lidé nedokážou představit, o jak velkou plochu jde, protože ji pořád jen objíždějí. Železnice podle něho měla v 19. století jiné nárok než dnes. „Masaryčka se přežila. Je to v podstatě brownfield v centru Prahy,“ řekl Hromádka a dodal: „Naše vize je dostat do části, která nebude sloužit železniční dopravě, město.“

Jak by měla znít pravidla pro zástavbu pod magistrálou a u ulice Na Florenci, by mělo říci město územím plánem, shodl se Lukeš s MSD. Tvorba zadané změny se však podle Hromádky kdesi zasekla. MSD má dva hlavní akcionáře, České dráhy mají mít asi třetinový podíl, dvě třetiny akcií patří Masaryk Station Investment. Z ní se stáhl hlavní podílník ING. Zbyly tak Sudop Group a Morávka centrum. „Máme dost vlastních prostředků, nepočítáme se vstupem dalšího strategického partnera,“ řekl Hromádka s tím, že by se nemělo investovat do všeho najednou. Byty však u kolejí a u magistrály vyrostou jen těžko, brání tomu prý hluková zátěž.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám