Odvolal se proti tomu vlastník pozemků, jímž jsou České dráhy (ČD). A nesouhlasí s ním ani radnice Prahy 3, již vede koalice TOP 09ODS. O veliké území nákladového nádraží, o které se na místě zajímali při své loňské misi i inspektoři UNESCO, mají zájem hlavně developeři.

Záleží nyní na ministerstvu kultury vedeném Jiřím Besserem (TOP 09), jak si s protichůdnými tlaky poradí. „Předpokládám, že rozkladová komise zasedne nejspíš příští týden,“ řekl Právu mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík. I rozhodnutí komise lze ještě zpochybnit. Poslední instancí je pak soud.

Památkáři podle Rádia Česko, které na věc upozornilo, se o prohlášení části nádraží kulturní památkou snaží už od roku 2003. Chtějí opravit především funkcionalistickou průmyslovou stavbu. Na nádraží se stále pracuje, lokomotivy a jeřáby tu celé dny posunují nákladní kontejnery.

Noví radní Prahy 3 se už těsně před Vánoci usnesli, že s rozhodnutím ministerstva kultury o nádraží nesouhlasí. „V rámci revitalizace Nákladového nádraží Žižkov budeme prosazovat takové řešení, které bude přínosem pro obyvatele Prahy 3,“ stojí už v koaliční smlouvě žižkovské TOP 09 s ODS.

Nádražní budova brání plánům Prahy 3 

Starostka Vladislava Hujová (TOP 09) požádala dopisem Bessera, aby osobně intervenoval za plány Prahy 3, která chce prodloužit Olšanskou ulici, tzv. Jarovskou spojku, a zároveň získat územní rezervu pro tramvaj a metro. Brání tomu podle urbanistické studie nádražní budova.

O její památkové hodnotě lze podle Hujové diskutovat. „K samotné historické hodnotě dodávám, že názory na ni jsou podle materiálů založených ve spise k řízení ze strany jednotlivých expertů protichůdné,“ napsala starostka.

„Chceme, aby to tam žilo. Problematické by bylo, kdyby nádraží stát prohlásil za kulturní památku a nechal ho dalších dvacet let chátrat,“ řekl Právu šéf koaličních zastupitelů TOP 09 Martin Dlouhý. Odmítl, že by členové TOP 09 chtěli něco jiného než politické vedení ministerstva. „Není to politický, ale věcný problém,“ poznamenal Dlouhý.