Hlavní obsah

Nejdelší silniční tunel je o 32 km kratší než železniční

– Oslo/Praha

Právě před deseti lety byl vyhlouben nejdelší silniční tunel na světě, norský Laerdalský tunel. Měří 24,5 kilometru, což je o 32 kilometrů méně než nejdelší železniční tunel. Ten byl proražen letos v říjnu ve Švýcarsku. Měří 57 kilometrů a má být zprovozněn v roce 2017.

Foto: Profimedia.cz

Nejdelší silniční tunel byl vyhlouben před deseti lety.

Článek

Laerdalským tunelem řidiči projedou asi za 20 minut. Stavba na jihu Norska, která zkrátila cestu z metropole Osla do západonorského přístavu Bergenu z dřívějších 14 na sedm hodin, se stavěla pět let a stála 46,6 miliardy korun.

Laerdalský tunel, ve kterém se neplatí mýtné, se stal při svém otevření před deseti lety, 27. listopadu 2000, nejdelším silničním tunelem světa, když o téměř osm kilometrů překonal Gotthardský tunel ve Švýcarsku, který držel s délkou 16,9 kilometru primát od září 1980.

Nejdelším otevřeným tunelem světa zůstává japonský železniční tunel Seikan (53,8 km), který spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó a jenž byl zprovozněn již v březnu 1988. Laerdalský tunel byl otevřen před deseti lety, 27. listopadu 2000.

Rekordní tabulky tunelů se letos přepisovaly i v ČR. Nejdelším tunelem v ČR je silniční tunel Panenská v Krušných horách (2160 metrů), za ním následuje Strahovský tunel v Praze (2004 metrů). Letos v září byl na jihozápadní části pražského okruhu otevřen třetí a čtvrtý nejdelší silniční tunel v ČR - Komořanský tunel (také Cholupický; 1937 metrů) a Lochkovský tunel (také Slivenecký; 1661 metrů). Navíc ve výstavbě je tunelový komplex Blanka, který by se po dostavění měl stát s celkovou délkou 5502 metrů jasným králem tunelů v ČR.

Nejdelším železničním tunelem v ČR je od 1. dubna 2007 Březenský tunel na trati Chomutov-Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než Špičácký tunel na trati Železná Ruda-Plzeň na Šumavě. Ten měří 1747,25 metru a zprovozněn byl v roce 1876.

Nejdelší silniční tunely světa
PořadíNázevMístoDélka (m)Otevření
1.LaerdalskýNorsko24 51027.11.2000
2.Čung-nan-šanČína18 04020.1.2007
3.GotthardskýŠvýcarsko16 9185.9.1980
4.ArlbergskýRakousko13 9721.12.1978
5.Süe-šanTchaj-wan12 94216.6.2006
6.FréjusFrancie-Itálie12 89812.7.1980
7.Maj-ťi-šanČína12 2902009
8.Mont BlancFrancie-Itálie11 61119.7.1965
9.GudvangenNorsko11 42817.12.1991
10.Pao-ťia-šanČína11 20028.5.2009
Nejdelší železniční tunely světa
PořadíNázevMístoDélka (m)Otevření
1.GotthardskýŠvýcarsko57 0722017
2.SeikanJaponsko53 85013.3.1988
3.EurotunnelFrancie-Británie50 4506.5.1994
4.LötschbergskýŠvýcarsko34 57716.6.2007
5.GuadarramaŠpanělsko28 41922.12.2007
6.Tchaj-changČína27 84822.12.2007
7.Iwate-IčinoheJaponsko25 8101.12.2002
8.DaišimizuJaponsko22 22115.11.1982
9.Wu-šao-lingČína21 05030.3.2006
10.Simplonský-II.Itálie-Švýcarsko19 82416.10.1922

Reklama

Související témata:

Související články

Mostem roku 2008 je estakáda Sluncová v Praze

Mostní stavbou roku 2008 je železniční estakáda Sluncová, která je součástí nového spojení pražské hlavní nádraží se stanicí v Libni. V kategorii rekonstrukce...

Výběr článků

Načítám