Podle místostarosty Prahy 2 Václava Vondráška (ODS) by krátké tunely, v nichž by magistrála vedla nad sebou, ještě výrazně zhoršily životní podmínky v Praze 2. „Krátký tunel by nám velmi uškodil,“ řekl Právu Vondrášek s tím, že už zprávy zdravotních ústavů mluví dokonce o vyšší úmrtnosti související s dopravní zátěží překračující všechny limity.

Kritická situace u I.P.Pavlova

Kritická je podle Vondráška dvojitá křižovatka na I. P. Pavlova. Podle něho by pomohlo, kdyby alespoň jeden směr – a podle něho lépe východnější Legerova ulice než Sokolská – vedl v podzemí. Protože pod zemí jezdí metro, tunel by se razil pod paralelní Lublaňskou ulicí.

„Naše tunely vedou pod ulicemi, návrh ateliéru Satra na kratší tunely pod domy. S takovou ražbou jsou negativní zkušenosti, třeba z Letné,“ uvedl Vondrášek. Vadí mu na Pankráci chystaná stavba více než stometrového mrakodrapu ve tvaru véčka čili třicetipodlažního rezidenčního projektu City Epoque, který je už ve stavebním řízení a přitáhne na magistrálu další dopravu.

Město chce kratší tunely

„Opravdu je to tak, že úřad nyní vyhodnotí připomínky z ústního projednání a poté by již mělo následovat rozhodnutí,“ upozornila Právo Zora Kasiková, mluvčí sdružení Arnika.

Město ale preferuje variantu kratších tunelů, na nichž se dohodlo s ministerstvem dopravy, investorem by bylo Ředitelství silnic a dálnic a které mají souviset s rekonstrukcí původní budovy Národního muzea.

„Je to enormně drahá varianta, město na ni v současné ekonomické krizi prostředky v řádu miliard rozhodně nemá,“ reagoval pro Právo pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Nyní město čeká, až věc projedná vláda. Podle některých zpráv by to mohlo být ještě v prosinci.

Podle Vondráška by dva tunely mohly stát asi 17 miliard, kratší prý mají přijít až na 10 miliard. „Když se mohou budovat jiné tunely, proč by to nemohly být tyto?“ ptal se Vondrášek.

Petra Kolínská proti tunelům

Proti všem tunelům je pražská zastupitelka Petra Kolínská (SZ). „Magistrála potřebuje přeměnu na městský bulvár, zklidnění v celé své délce a jakýkoli tunel ji pro auta udělá jen atraktivnější,“ sdělila Právu Kolínská.

Někteří dopravní odborníci poukazují na fakt, že by se z dlouhých tunelů nedalo odbočit do Ječné a Žitné, emise aut z podzemí se musejí odvádět vzduchotechnikou ven.

Absence semaforu na křižovatce Rumunské a Legerovy by mohla znamenat nekonečné zácpy na Hlávkově mostě. A především by zmizel důraz na to, aby řidiči jezdili po draze budovaném městském okruhu.

„Zcela zbytečně centrum zatížíme tranzitní vnitroměstskou dopravou a další dopravu ve městě to nijak neřeší. Navíc by to na desítky let dopředu znamenalo zafixování úlohy severojižní magistrály v pražském systému,“ uvedl jeden z diskutujících na webu ceskedalnice.cz.