„V současné době je most ohodnocen pětkou ze škály 1 až 7. Jedničku mají pouze zcela nově postavené mosty, sedmička označuje havarijní stav,“ sdělil Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací, která má most ve správě.

Pětka podle něho znamená, že stav mostu odpovídá svému stáří, zatížení a péči, které se mu dostává, a je způsobilý pro provoz, jenž na něm probíhá. Most funguje od roku 1928.

„Dle čistě teoretických tabulkových hodnot je délka životnosti tohoto typu sto let,“ dodal Mrázek.
Letos v létě musela TSK most na třech místech podepřít, aby umožnila zvýšit jeho zatížení. Statik totiž po mostě, hlavně kvůli úseku přes Voctářovu ulici, zakázal tramvajím jezdit. Zpevnění několika pilíři bylo tudíž nezbytné, aby se tramvaje na most po několika dnech vrátily a mohly po něm jezdit i nízkopodlažní těžké soupravy porsche.

Most vydrží dva až tři roky

„Na prodloužení životnosti však tento krok žádný vliv neměl,“ míní Mrázek. Zpevnění mostu se hodilo dopravnímu podniku, který tak na něj mohl pustit těžká auta, což kvůli statice dříve nešlo, a opravit část tramvajové tratě. A bylo to prozřetelné. „Moudře jsme předvídali realitu,“ řekl Právu vedoucí jednotky Dopravní cesta – tramvaj DP Jan Šurovský v souvislosti s faktem, že ani příští rok se Libeňský most rekonstrukce asi nedočká. „Trať jsme opravili tak, aby nevydržela jen půl roku, protože to by byly vyhozené peníze, ale delší dobu,“ řekl.

Jinými slovy, DP nespoléhal na sliby města, že se s mostem skutečně začne v dohledné době něco dít. Opravená trať podle Šurovského vydrží tak dva až tři roky, i když prý v pořádku není.

Nicméně i nadále mohou tramvaje po mostě jezdit jen třicítkou a dál platí zákaz potkávání. Porsche 14T se asi na třech místech nesmí potkat s jinou tramvají. Musí zastavit a čekat, až projede.

Tři varianty opravy

Primátor Pavel Bém (ODS) stále tvrdí, že se s opravou počítá. „Připravuje se, byly tři varianty, od té nejmasivnější až po střízlivou, ke které se přikláníme,“ řekl Bém novinářům. TSK odhaduje, že pokud by se most pouze opravoval, přišlo by to na půl miliardy.

Výstavba nového by stála asi čtyřikrát víc. Jak nedávno řekl Právu ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek, volit se musí mezi tím, jak dlouho má oprava prodloužit mostu život. Běžná rekonstrukce by komplexní řešení odsunula tak o dvacet let, zatímco nový most by měl bez problémů sloužit přes sto let.