Hlavní obsah

Oprava ranveje odkloní noční lety přes Prahu a menší obce

Právo, Petr Janiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Ačkoli se to jejich obyvatel bolestně dotkne, středočeské obce, město Kladno, Praha 6 i hlavní město Praha umožnily Letišti Praha vypravovat od pondělí 7. září po deset dní 12 nočních letů z vedlejší dráhy.

Foto: Profimedia.cz

Kdyby se mělo kvůli opravě ranveje zrušit větší množství letů, mohlo by to mít při současné krizi fatální následky.

Článek

Znamená to, že šest letadel bude od půlnoci do pěti hodin ráno přistávat přes hustě obydlené oblasti a šest přes ně bude vzlétat. Dalších 18 leteckých spojů se přesune na okraj časového intervalu.

Výjimku ze tři roky staré dohody mezi obcemi a ruzyňským letištěm, která noční přelety nad městy a obcemi zakázala, si vynutila oprava hlavní ranveje a ekonomická krize. Pražský primátor Pavel Bém, starostové Kladna Dan Jiránek a Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS) a další se shodli, že mnohem vážnější hrozbou by byl růst nezaměstnanosti v případě, že by se letiště, na němž pracuje 17,5 tisíce lidí, dostalo do ekonomických problémů.

Rušení letů by znamenalo fatální ztrátu v dnešní ekonomické krizi.
Pavel Bém, pražský primátor

Původně letiště obce žádalo, aby nad svými střechami nechaly v noci burácet motory 30 dopravních obrů. Výsledná dohoda mluví o dvanácti převážně charterových letech českých dopravců, oprava dráhy má skončit 17. září. Trasa letů povede přes Lidice a Kladno, respektive přes Řepy a Ruzyni.

„Týká se to letů, jejichž výpadek by mohl způsobit letišti vážné problémy,“ poznamenal Chalupa. Starostové raději budou snášet stížnosti na hluk než riskovat sociální problémy tisíců nezaměstnaných. „Rušení dalších letů by znamenalo další fatální ekonomickou ztrátu v dnešní krizi,“ konstatoval Bém.

Starostové vytvořili pracovní skupinu, která se má s předstihem věnovat možným ekonomickým potížím letiště a vyvíjet tlak na ministerstva dopravy a financí, aby byla připravena zasáhnout. Pokud by se musel omezovat provoz, doplatili by na to podle Jiránka mnozí Středočeši.

Rušení letů by mohlo být devastační

Čím méně poletí letadel, tím méně se podle Jiránka bude nakládat baťohů a tím méně bude potřeba zaměstnanců. Čelit tomu má včasný zásah. „Budeme se pravidelně scházet, abychom se nestali jen pozorovateli vývoje jako v případě kladenské Poldovky,“ přirovnal Jiránek ruzyňské letiště ke slavné a dnes zpustlé kladenské huti.

Letiště se vypořádává s krachem společnosti SkyEurope, její výpadek zatím nahradilo smlouvami se společnostmi SmartWings, Wizzair. Šéf letiště Miroslav Dvořák zatím nemá signály o tom, že by vedle ČSA chystali propouštění také další dopravci a tím pádem rušili lety.

Eviduje naopak větší zájem o lety v hlavních časech, než jaký má pro ně prostor. „Máme žádosti od dalších aerolinek, aby mohly létat v atraktivních časech, ale nemáme pro to kapacitu,“ řekl šéf letiště Miroslav Dvořák.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám