Ludwig Mies van der Rohe je jeden z nejvýznamnějších představitelů funkcionalismu. V Chicagu, kde dlouhá léta žil, zemřel 17. srpna 1969 ve věku 83 let. Za svého života ovlivnil i architekturu na českém území.

Nejslavnějším dílem architekta na území České republiky je proslulá vila Tugendhat v Brně, která byla v prosinci 2001 zařazena jako jedenáctá česká památka na seznam UNESCO a stala se tak významným kulturním architektonickým bohatstvím naší země. Více se o této památce dočtete zde.

 

Brněnská vila Tugendhat

Brněnská vila Tugendhat

FOTO: PRÁVO/Milan Malíček,

Začínal jako kameník

Slavný architekt Ludwig Mies van der Rohe začal s architekturou, jak se říká, od píky. Pocházel z německých Cách, kde se v roce 1886 narodil v domě chudého kameníka.

Od patnácti let manuálně pracoval, pomáhal otci s výrobou kamenných pomníků. Po absolutoriu průmyslové školy navrhoval Mies van der Rohe štukové ornamenty pro továrnu na interiérové dekorace.

Návrh krystalického mrakodrapu od Miese van der Rohe.

Návrh krystalického mrakodrapu od Miese van der Rohe

FOTO: MoMa


Architektuře se vyučil pobytem v ateliérech předních architektů, od nichž získával zkušenosti. Nejdříve pobýval u nábytkového architekta Bruna Paula, později pracoval u Petera Behrense, u kterého pracoval i Le Corbusier, puristický architekt, jenž Miesovu tvorbu zásadně ovlivnil.

Kancelářské budovy ze skla a oceli od Ludwiga Miese van der Rohe v Chicagu.

Kancelářské budovy ze skla a oceli od Ludwiga Miese van der Rohe v Chicagu

FOTO: Profimedia

Později se Mies van der Rohe osamostatnil a otevřel si vlastní ateliér v Berlíně. Po nástupu fašismu emigroval a stal se ředitelem katedry architektury na Illinoiském technickém institutu v Chicagu.

Funkcionalismus Miesovi učaroval

Zatímco zpočátku byl ještě ovlivněn neoklasicismem, ve 20. letech se přiklonil ke způsobům skupiny De Stijl. Inspirace je patrná na návrhu vily Tugendhat, kde se Mies pokusil vytvořit volný obytný prostor na principu pravoúhlých a paralelních ploch.

Nejsilněji ale na Miese zapůsobil funkcionalismus, který byl prvně formulován v chicagské škole. O rozvoj tohoto směru se Mies van der Rohe značně zasloužil. Stal se také členem profesorského sboru na škole Bauhaus, kde vedl katedru architektury a posléze se stal jejím ředitelem.

Pavilon od Miese van der Rohe.

Pavilon od Miese van der Rohe.

FOTO: Mies van der Rohe award, Pepo Segura

Společně s dalšími členy Bauhausu hlásal funkcionalismus, upřednostňoval jednoduché geometrické formy a maximální čistotu designu.

Forma podle něj měla následovat funkci, budovy tedy měly být funkční a bez výrazných příkras a čistě estetických dekorativních prvků. Účelnost, úspornost, jasnost konstrukce a funkce byly pro něj nejdůležitější. 

Funkčnost pro Miese nešla ruku v ruce s finanční úsporností

Na druhou stranu ale účelnost a funkčnost neznamenaly u Miese snahu o úspornost. Krása Miesovy vily Tugenhat tak byla dosažená za vysokou sumu a od českých levicových architektů si Miese vysloužil ostrou kritiku.

S.R. Crown Hall v Illinoiském Institutu v Chicagu.

S.R. Crown Hall v Illinoiském Institutu v Chicagu

FOTO: Profimedia

Později ale stavba získala své přívržence a byla uznána jako kvalitní architektonický skvost světové úrovně. Návrhy tohoto architekta jsou totiž velmi precizní a promyšlené do posledních detailů.

Záměrem Miese van der Rohe se stalo vytvořit za pomoci architektury spirituální prostor založený na kvalitě materiálu a strukturální celistvosti.

 

Struktura znamená celek odshora dolů, do posledního detailu - prostoupený touž ideou. To nazýváme strukturou.Mies van der Rohe, citováno z: Peter Carter, Architectural Design, 1961

 

Tyto priority ovlivnily i  vybavení interiérů, které Mies van der Rohe navrhoval. Hlavní slovo zde má prostor a jednoduchý funkční nábytek, který je navržen z kvalitních luxusních materiálů.

Materiály typické pro Miese van der Rohe: kůže, leštěný kámen, sklo a ocel.

Materiály typické pro Miese van der Rohe: kůže, leštěný kámen, sklo a ocel.

FOTO: Mies van der Rohe award, Pepo Segura, Novinky.cz

Nábytek je výrazově strohý a geometrický, z materiálů se uplatňuje v jeho návrzích hlavně kůže, ocel, chrom, barevné sklo, lakované dřevo a kvalitní kámen. 

Křeslo Barcelona je dodnes žádaným designovým kouskem

Slavné křeslo Barcelona, které Mies van der Rohe navrhl a jež zdobí interiér vily Tugendhat, je dodnes oblíbeným designovým kouskem v moderních interiérech. Jméno dostalo proto, že bylo navrženo pro německý pavilon v Barceloně k příležitosti pořádání světové výstavy.

Na světové výstavě bylo toto křeslo vyhrazeno k sezení pouze španělskému královskému páru. Ostatní hosté směli sedět jen na stoličce Barcelona Ottoman.

Na světové výstavě bylo toto křeslo vyhrazeno k sezení pouze španělskému královskému páru. Ostatní hosté směli sedět jen na stoličce Barcelona Ottoman.

FOTO: Novinky.cz, Knoll

Křeslo, jehož rám byl svařen z tyčové chromované oceli s čalouněním z telecí kůže skvěle zapadá do minimalistických bytů. Oblíbené je proto dodnes a stalo se jedním z ikonických nábytkových kousků 20. i 21. století.

Navrhl celou řadu funkčních budov

Mezi další nejznámější stavby Miese van der Rohe patří například obytný blok na sídlišti Weissenhof u Stuttgartu, vila v Krefeldu, německý pavilon na Mezinárodní výstavě v Barceloně či Nová národní galerie v Berlíně.

Návrhy Miese van der Rohe jsou strohé a odosobněné.

Návrhy Miese van der Rohe jsou strohé a odosobněné (Pavilon v Barceloně)

FOTO: Mies van der Rohe award, Pepo Segura

Zaujme i budova fakulty architektury Illinoiského technického institutu ve kterém vyučoval. Byl také spoluautorem sídla firmy Seagram v New Yorku či návrh domu Caine.

Sklem byl Mies doslova posedlý. Navrhl také mrakodrapy z oceli a skla, známá je například dvojice výškových obytných domů na Lake Shore Drive v Chicagu s rastrovými fasádami.

To, že byl Mies van der Rohe jedním z nejvýznamnějších architektů, dokazuje i fakt, že je po něm pojmenována soutěž Evropské unie za současnou architekturu - Mies van der Rohe Award 2009. Která stavba získala tuto významnou cenu letos se dozvíte zde. 

Oblíbeným materiálem bylo barevné sklo

U budov ze skla bavila Miese hlavně reflexe skleněných ploch, která byla podle Miese u skleněných budov mnohem důležitější než hra světla a stínu. Fascinovalo jej také dostatečné osvětlení interiérů, které na lidskou psychiku působí mnohem lépe.

Kancelářské prostory, které navrhoval, měly být snadno přehledné a dělené jen tam, kde je to nezbytně nutné. Sklo nebylo jeho jediným oblíbeným materiálem, rád navrhoval také z betonu a oceli. 

V interiérech dával přednost fixnímu jádru obytného prostoru, který měl určovat základní podobu interiéru. Ten měl být dále členěn jen za pomoci přestavitelných dělicích příček. 

Zajímavé členění prostoru pomocí jednoduchých dělicích příček můžeme vidět třeba v jídelně vily Tugendhat. Typické je i prosvětlení prostoru.

Zajímavé členění prostoru pomocí jednoduchých dělících příček můžeme vidět třeba v jídelně vily Tugendhat. Typické je i prosvětlení prostoru.

FOTO: ČTK

Návrhy Miese van der Rohe jsou tím lepším, co z funkcionalismu zůstalo. Funkcionalismem ovlivněné socialistické stavby, kdy úspornost a strohost staveb znamenaly nudnost a neinovativnost řešení budou časem nejspíš zapomenuty, ale funkcionalismus Miese van der Rohe žije dál a je poprávu oceňován a připomínán.