„Současné vybavení je zastaralé a neodpovídá evropským normám. Oprava obnáší výměnu ovládání vrat, žebříků, na řadu přijdou i šoupata nebo kanály,“ řekl Právu ředitel Ředitelství vodních cest ČR Miroslav Šefara.

Rekonstrukce podle něj budou většinou probíhat za provozu, ale dva týdny koncem léta bude při nejzásadnějších pracích úplná odstávka. „Provoz tady není příliš velký, propluje tudy několik lodí denně, vozí se tu zemědělské produkty, stavební materiály nebo vyrobené trupy lodí z loděnice ve Chvaleticích,“ dodal Šefara, podle něhož by tu mohl být čilejší ruch po dostavbě logistického centra v Poděbradech, a loďaři také stále doufají ve výstavbu jezů u Děčína, které by zajistily splavnost řeky po celý rok.

Dotace na opravy z EU

Modernizace zdymadel v Lobkovicích bude stát přes 23 miliónů korun, 85 procent platí Evropská unie. Lodě by se přes novou komoru měly dostat v září tohoto roku. Na další opravy cesty zatím nemá ředitelství dost peněz.

„Peníze z EU už jsme dočerpali, takže doufáme, že se podaří získat další. Pak by se měly opravovat komory u Nymburka a Kostomlátek na Nymbursku."