Hlavní obsah

Většina vlastníků musí letos zaplatit daň z nemovitosti do 1. června

Právo, Vladimír Čechlovský

Vlastníkům domů, bytů, chat a dalších nemovitostí se blíží důležitá povinnost. Většina z nich musí do pondělí 1. června zaplatit daň z nemovitostí za letošní rok. Prvního června proto, že zákonný termín pro placení – 31. květen – připadá na neděli.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Až třetina obcí letos zvýšila výrazně daň, a to nejčastěji dvakrát, ale také třikrát až pětkrát..

Článek

Povinnost zaplatit daň z nemovitosti mají poplatníci, jejichž daň z nemovitostí u jednoho finančního úřadu nepřesáhne 5000 korun.

Letos často zvýšené částky

Jde o každoroční povinnost, která má letos jednu velkou novinku. Podle odhadu až třetina obcí využila možnosti vládního daňového balíku a s použitím tzv. místního koeficientu zvýšila výrazně daň. Nejčastěji dvakrát, ale také třikrát až pětkrát.

Naprostá většina poplatníků se přitom přesnou výši nové daně dozvěděla až ze složenky, kterou jim v dubnu a květnu poslaly finanční úřady. Finanční ani obecní úřady totiž nejsou povinny každému poplatníkovi individuálně písemně sdělit, jak se zvýší jeho daň z nemovitosti, a lidé se o to sami příliš nezajímají.

Finanční úřady informují o zvýšení daně vyvolané například přijetím či změnou koeficientů prostřednictvím tzv. hromadných předpisných seznamů. Do nich lze nahlédnout jak na místních, tak i finančních úřadech. To většinou ale lidé nevědí, nebo mívají, jako třeba chataři, na tyto úřady daleko. Mají ale možnost na finanční úřad zavolat.

Ze složenky se poplatník dozví výši daně i další údaje – například o případných termínech splátek a výši nedoplatku za minulá zdaňovací období.

Problémem ale je, že složenka chodí až před placením daně a že ne každý vlastník nemovitosti ji musí obdržet. Jednak se může ztratit při poštovní přepravě, jednak ji nemusel finanční úřad ani vystavit. Například když vlastník, který měl povinnost podat přiznání do konce ledna, to neudělal, anebo finanční úřad v něm objevil nesrovnalosti.

Na nedoručení složenky se nelze vymlouvat. „Rozesílání daňových složenek není zákonnou povinností finančních úřadů, ale službou, kterou se snaží ulehčit splnění daňových povinností,“ upozornila tisková mluvčí Finančního ředitelství v Plzni Vanda Kalová.

A co dělat, když někomu nepřišla složenka?

Když nedošla složenka

Nejjednodušší je zavolat na finanční úřad, v jehož obvodu nemovitost leží, a zeptat se na výši daně a další údaje nutné pro zaplacení. Nebo na tento úřad zajít.

Kam posílat dotazy do finanční poradny

Pokud máte problém nebo otázku z oblasti bydlení, s kterými by vám mohl náš finanční expert pomoci, napište na adresu bydleni@novinky.cz. Pokusíme se všechny dotazy přečíst a ty nejzajímavější najdete na našich stránkách i s odpověďmi.

Kdo obdržel složenku, může daň bez poplatku uhradit na poště. Daň lze zaplatit i bezhotovostním bankovním převodem, běžnou složenkou, případně v pokladnách finančních úřadů. Jestliže daň u jednoho finančního úřadu přesáhne 5000 Kč, lze ji uhradit ve dvou splátkách – k 1. červnu a 30. listopadu. Ve dvou splátkách mohou daň uhradit i poplatníci provozující zemědělskou výrobu a chov ryb, ale tak, že polovinu zaplatí k 31. srpnu a polovinu k 30. listopadu.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám