Řidiči přijíždějící z Mělnicka a dalších obcí odstavují auta před paneláky a zabírají místa místním. Neřeší to nikdo. A lidé z Letňan dál jezdí autobusy na metro do Vysočan. Výsledek? Od ledna zajíždí do Letňan jen každá druhá souprava.
Město je ale asi nepoučitelné. Chystá se udělat zřejmě další špatný krok.

Prodloužení metra z Dejvic je zhýralost

Prodloužení metra z Dejvic až do Ruzyně, které plánuje, i když tam o několik let dříve povede rychlodráha, považují politici i odborníci za nesmysl.

„Metro do Ruzyně je možná ještě větší zhýralost než podzemka do Letňan,“ míní dopravní odborník, který si nepřál zveřejnit jméno. I opoziční zastupitelé se shodují v tom, že pokud vyjde město vstříc betonové lobby, tak by podzemní dráha neměla vést dál, než k motolské nemocnici.

„V územním plánu to být může, ale stavět metro k letišti je nesmyslné, když tam povede dráha,“ míní zastupitel Petr Zajíček (KSČM). „Do Motola, budiž, ale dále je to nesmysl,“ tvrdí i zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Petřiny i Bílá Hora jsou dokonale obsloužené tramvajemi

„Dva kolejové systémy do stejných míst budou tak akorát vozit vzduch. Dejvice, Petřiny i Bílá Hora jsou dokonale obsloužené tramvajemi,“ uvedl expert. V plánech města má ale trasa A stále navrch proti metru D, které má směřovat z hlavního nádraží přes Náměstí Míru, Pankrác a Kačerov do Písnice. Celá trasa by měla být hotová nejdříve v roce 2022.

Úsek Pankrác a Náměstí Míru jako poslední. „Déčko by mělo mít jasnou přednost. A první by měl být hotov úsek z náměstí Míru na Pankrác, aby to obešlo Nuselský most. Pokud by byl ze statických důvodů na čas vyřazen z provozu, byl by to velký malér,“ řekl Zajíček.

Oprava Nuselského mostu se blíží

Už roky se hovoří o tom, že most bude potřebovat rekonstrukci. „Tam se může stát cokoli. Divím se, že přilehlé čtvrti nedělají obrovský kravál, že se trasa D stále odsouvá. Hovořit o projektu financovaném formou PPP, tedy i ze soukromých zdrojů, je jen zdržovací taktika,“ dodal. V mostu je umístěn ocelový rošt, na kterém leží koleje a který přenáší rovnoměrně váhu souprav.

Před několik lety se musel opravovat a přes most převáželo cestující 80 autobusů. Kdyby byl ale most zcela vyřazen, muselo by se jezdit údolím, což si však málokdo dovede představit. Také Kolínská dává přednost „déčku“, stejně tak i zastupitel Karel Březina (ČSSD).

Depo Hostivař, tunely Blanka a názory politiků

Také zbytečné? Právo zjišťovalo, jak někteří politici nahlížejí na současné stavby a které jsou z jejich pohledu zbytečné. Zastupitel Jiří Witzany (SNK ED) soudí, že z pohledu využití je zbytečná konečná v Letňanech. „Její umístění ale souviselo s rozvojovými plány velkého výstaviště, které skončily fiaskem,“ řekl.

 „Kdyby nevznikl zcela idiotský nápad s olympiádou a rozvíjelo se výstaviště, jak mělo, tak by konečná v Letňanech zbytečná nebyla,“ soudí Zajíček. Nyní je to mrtvé území. Podobně mrtvým územím se jeví i konečná na trase A Depo Hostivař, rovněž s terminálem a P+R.

„Až bude silniční okruh u Říčan, zlepší se celé využití,“ řekl Zajíček. Podle ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka možná vznikla tato konečná předčasně. „Je to ale rozvojová oblast, už nyní existuje velké množství projektů na kancelářské budovy i pro bydlení,“ konstatoval ředitel. Myslí si, že některé stanice metra by mohly být ale účelnější. Příkladem je Střížkov.

Málo lidí směřuje i na konečnou trasy A Depo Hostivař, kde je autobusový terminál a P+R.:. Málo lidí směřuje i na konečnou trasy A Depo Hostivař, kde je autobusový terminál a P+R.   Foto: Roman Mašín

„Nějaké architektonické prvky by sídliště Prosek mělo mít. Je ale otázkou, zda to má být právě stanice metra,“ uvedl Dvořák. Zajíček také považuje za zbytečné, že se nové stanice dělají příliš honosné a rozsáhlé.

Z pohledu Witzanyho i Kolínské je zcela zbytečnou stavba tunelů Blanka. „Není zbytečná, ale nešťastná je její trasa,“ řekl Witzany. Bude to podle něho kapacitní dálnice vedená vnitřkem města. „Křižovatka Myslbek bude dálniční křižovatka půl kilometru za Strahovem o ploše dvakrát větší než Staroměstské náměstí,“ uvedl.

„Chceme nainvestovat co nejvíce do strategických priorit, aby byly co nejdříve hotové, auta se dostala pod zem a přestali jsme se dusit,“ míní primátor Pavel Bém (ODS).

Za kolik se postavilo
trasa metra z Ládví do Letňan15 miliard
stanice Střížkov 1,27 miliardy
(nadzemní část z toho zhruba 600 miliónů)
stanice Prosek1,07 miliardy
stanice Letňany s terminálem a parkovištěm 1,56 miliardy
Za kolik by se mělo ještě stavět
metro D 
(délka 11 km, stanic 10)
 35 až 50 miliard
metro A z Dejvic na Petřiny 21 miliard