Argumenty dopraváků, kteří mají obavy, že auta ochromí ve špičkách trolejbusové tratě, nebyly nic platné. Spor rozpoltil vládní koalici i opozici. Pro znovuotevření Americké bylo 25 z 47 zastupitelů – z opoziční ČSSD, KSČM, ale i z části ODS. Zbytek ODS byl proti nebo nehlasoval, stejně jako koaliční lidovci, Pravá volba pro Plzeň a opoziční Plzeňská aliance.

Vyhozené miliardy?

Podle návrhu radních, který nakonec neprošel, měla být auta vyloučena v úseku mezi Resslovou a Martinskou ulicí, v opačném směru pak od Mrakodrapu až k ulici V Šipce. „Uzavřít hlavní plzeňský bulvár pro dopravu, to je hloupost,“ varoval Michal Chalupný (ČSSD). Jan Anderle (Pravá volba pro Plzeň) to označil za populistické účelové hrátky. Náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL) připomněl, že radnice nechala kvůli zklidnění Americké postavit řadu staveb – od ulice U Trati až po most přes nádraží.

„Celkem šlo o dvě miliardy,“ upozornil. Samotná rekonstrukce Americké, kde přibyly stromy, širší chodníky, fontánky a další prvky typické pro klidové zóny, stála přes sto padesát miliónů. „Když tam máme pustit auta, tak jsme tam rovnou mohli udělat čtyřproudovou silnici,“ poznamenal náměstek primátora Petr Rund (ODS).
„Já bych taky byl pro zklidnění Americké, to by ale v Plzni nesměla kolabovat doprava,“ uvedl Petr Sova (ČSSD).

Primátor Pavel Rödl (ODS) oponoval. „Když otevřeme Americkou, tak dopravě ve zbytku města stejně nepomůžeme, ale naopak zablokujeme MHD,“ varoval Rödl. Někteří jeho spolustraníci ale měli jiný názor. „Uzavření části Americké je kočkopes. Buď ji uzavřete celou, nebo vůbec,“ zdůraznil místostarosta centrálního plzeňského obvodu Martin Kopáček (ODS).