Ostrava už dávno není hornickým městem, na jejím území se již nenachází ani jeden funkční důl, ale čilý stavební ruch na desítkách míst ji mění v moderní metropoli.

Nejrozsáhlejší je právě projekt Nová Karolina, ale připravují se i další – zástavba Černé louky, náměstí Edvarda Beneše nebo výstavba Národního sportovního centra Morava.

Do dvou let bude první etapa

Na sanovaném místě bývalé koksovny Karolina má do dvou let vyrůst nové moderní centrum, které bude navazovat na historický střed města. Společnost Multi Development plánuje nejdříve postavit velké obchodně-zábavní centrum, kancelářský areál, bytové domy a nové náměstí. Nová čtvrť má být celá dokončena v roce 2016.

„Určitě jde o zlomový bod v historii Ostravy, která byla dosud hlavně vnímána jako průmyslové centrum republiky. To, že na místě bývalého průmyslového areálu vyroste nová část města, symbolizuje, kam Ostrava nyní směřuje,“ konstatuje primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD).

Soutěž na stavbu nové městské čtvrti vyhrála nadnárodní společnost Multi Development. „Cílem projektu Nová Karolina je plynule rozšířit hranice dnešního historického centra města dále jižním směrem na území bývalé koksovny, a to bez definování jasného předělu či hranice mezi novou a původní výstavbou. Snahou autorů je vytvořit zcela novou městskou strukturu,“ přibližuje projektový ředitel Nové Karoliny Luboš Kočí.

Stavba je rozdělena do celkem čtyř etap, každá má trvat dva roky. První etapa má proto vyrůst do dvou let.

Karolinu navrhly věhlasné ateliéry

Architektonické pojetí jednotlivých budov má být řešením nejvyššího standardu a připravuje ho tým mezinárodně proslulých architektonických ateliérů. „Jedná se o OMA Rotterdam pod vedením proslulého architekta Rema Koolhaase, nizozemského T+T Design nebo britský atelier renomované architektky českého původu Evy Jiřičné,“ upozorňuje Kočí.

Součástí celého projektu je rovněž rekonstrukce dvou historických objektů elektrocentrály a ústředny elektrocentrály a stavba nového náměstí s podzemním parkovištěm. Dominantou má být moderní elegantní lávka pro pěší právě z dílny Evy Jiřičné.

„Jelikož jsme zahraniční společnost, náklady na stavbu se kvůli sílící koruně neustále navyšují. V první etapě počítáme minimálně s investicí 6 až 7 miliard korun,“ podotýká Kočí.

Celkovou investici odhaduje až na 15 miliard korun, což je zatím největší investice soukromého kapitálu v dějinách moravskoslezské metropole.

Rychlost stavby nové městské části budou moci Ostravané sledovat na svých monitorech. Plánuje se totiž rozmístění webových kamer, které budou přenášet on-line záběry ze stavby přímo na internet.