"Poměrně běžně se stává, že vyčíslení určitých služeb není kalkulováno v kupní smlouvě k bytu. Může jít například o poplatky za ostrahu objektu a další," podotkl realitní odborník Arnošt Hejduk z poradenské společnosti Rooney & Bennett.

Poplatky za nadstandardní služby můžou podle generálního ředitele Českomoravské realitní Petra Vosmíka činit až 50 procent splátek hypotéky. Provoz služeb může měsíční náklady spojené s užíváním nemovitosti navýšit i několikanásobně, míní obchodní šéf realitní kanceláře Lexxus Petr Višňovský.

Luxusní bytové projekty zahrnují již standardně například ostrahu objektu. Mezi další hotelové služby patří například úklid, údržba zahrady, některé projekty zahrnují bazén, saunu nebo tenisové kurty.

Přestože jsou dražší, zůstávají v oblibě

"Můžete si u nás nechat vyprat prádlo, zalívat kytky, umýt auto, vyvenčit psa, dojdeme vám nakoupit, seženeme vstupenky na kulturní, společenské nebo sportovní akce, pohlídáme děti," uvedla Paula Forsheeová ze společnosti TVO Groupe, která se na rezidenční služby zaměřuje.

Zájem o nadstandardní služby se však již netýká pouze nového bydlení. "I mezi kupci bytů ´z druhé ruky´ roste zájem o bydlení s ostrahou a stále častěji i s recepcí, na které se dá objednat úklid a drobné údržbářské práce," řekl Vosmík.

Hotelové služby, přestože bydlení zdražují, získávají údajně na oblibě. Bez některých služeb, jako je bezpečné parkování, prý i jinak atraktivní lokality ztrácejí na hodnotě. Podle Hejduka je sice možné získat rekonstrukcí luxusní byt například v Praze na Vinohradech, jeho majitel však již nebude mít kde zaparkovat. "Myslím, že například takováto lokalita může mít sama o sobě problém obhajovat špičkovou cenu," uzavřel Hejduk.