Podle dopravního podniku jsou ke všem již uzavřené nájemní smlouvy. „Teď je to na nájemcích,“ soudí mluvčí podniku Ondřej Pečený. Ačkoli stanice Střížkov, přezdívaná velryba, je nejmohutnější stavbou na 4,6 kilometru dlouhé nové trati, mnoho si v ní cestující nenakoupí.

Stanice Prosek je na tom už teď ze všech pohledů lépe

Zejména ve stanici Střížkov zatím obchodování přímo skomírá. Kromě jedné trafiky jsou prostory prázdné a také avizovaná restaurace s výhledem na projíždějící vlaky na sebe dává čekat. Kromě ní tam má být lékárna, suvenýry s papírnictvím, cukrárna a vinárna. „Je to stavba pro stavbu. Je to ohromně velké a na nic,“ soudí místní.

Také se jim nelíbí, že stanice jim prakticky celou noc osvětluje ložnice a dětské pokoje. Stanice Prosek je na tom už teď ze všech pohledů lépe a otevřeno je v ní již několik prodejen. Například pečiva, květin, drogerie, zdravé výživy, také sázková kancelář a trafika.

Celkem bude ve stanici dvanáct obchůdků včetně kavárny a sport baru a předprodeje jízdenek MHD. Poslední stanice Letňany má rovněž dvanáct obchodních prostor, které se postupně zaplňují. Tamní dvoupodlažní parkoviště P+R v letňanských polích s kapacitou takřka 700 aut dosud ale příliš motoristů nevyužívá.

Lidé si zatím nezvykli

„Zatím je asi na polovině svého výkonu. Lidé si nejspíše ještě nezvykli,“ soudí mluvčí DP Pečený. Právo se na místě dozvědělo, že mnohé řidiče odrazuje skutečnost, že na zaparkování auta je málo prostoru.

V přízemí se mezi sloupy mají vejít dva vozy, ale v mnoha případech tomu tak není. Když se sejdou dvě větší auta, prodírají se pasažéři ven jen skulinou, protože dveře se nedají naplno otevřít a otloukají se. Metroprojekt ale tvrdí, že postupoval podle normy, když parkoviště projektoval.

„Investor si přál velikost dvě. To je zhruba 2,40 na 4,50 metru. Ještě před čtyřmi roky se používala velikost jedna,“ uvedl Vladimír Bartoň z Metroprojektu. Podle tohoto rozměru jsou postavené například podzemní garáže v Kotvě a u Národního divadla.

Parkoviště mají větší rozměry

„Tam se skutečně cpete jen těžko, rozměry byly šité na staré škodovky,“ řekl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která parkoviště v Letňanech stavěla. Dosud jsou prý ale přípustné obě normy, i když vozy jsou stále mohutnější. Všechna auta pak mají oťukané dveře.

„Říká se tomu pražský lišej,“ míní Polák. Ale velikost tři neexistuje a pro investora je vždy na prvém místě kapacita, pohodlí až na druhém.