O které destinace je největší zájem?

Více než 90% klientů má zájem o evropské destinace. Obecně bychom je mohli rozdělit na dvě oblasti. Jednak přímořské lokality, to znamená, v rámci Evropy hovoříme o Středomoří, kam patří zejména Chorvatsko, Itálie, Francie, Španělsko, Portugalsko a částečně i Řecko. Druhou oblastí oblíbenou zejména mezi Čechy jsou lyžařská střediska v Alpách, především v Rakousku. Jde například o Kaprun či Zell am See v blízkosti ledovců. Vedle Rakouska jsou tu ale i další horské destinace: Itálie, Dolomity a částečně také savojské Alpy ve Francii. Z mimoevropských destinací je zájem hlavně o karibskou oblast, především o Dominikánskou republiku.

Takže americká Florida je spíše výjimkou?

Je to opravdu spíše výjimka. Nicméně Florida začíná být v současnosti zajímavá zejména z investičních důvodů, protože ceny nemovitostí tam v poslední době poměrně výrazně klesly. Záleží pochopitelně na konkrétní oblasti, ale některé oblasti na Floridě jsou cenově tak nízko, že se tam vyplatí investovat .

Z jakého okruhu se zájemci o nemovitosti v zahraničí převážně rekrutují?

Jsou to především osoby samostatně výdělečně činné, to znamená podnikatelé, kteří podnikají už nějakou dobu, daří se jim a mají jednak volné finanční prostředky a zároveň i časové možnosti, aby nemovitosti v zahraničí využívali. Z hlediska věku se jedná o lidi ve věku především třicet až padesát let. Vzhledem k tomu, že nemovitosti v zahraničí nejsou v některých lokalitách zdaleka nedostupné, zaznamenáváme poslední dobou rostoucí trend zájmu ze strany zaměstnanců, hlavně manažerů větších firem, kteří mají prostředky na to, aby si koupili řekněme menší apartmán v Rakousku pro účely lyžování.

Kupují zájemci především pro svou vlastní potřebu anebo jako investici k dalšímu pronájmu?

Většina zájemců nakupuje nemovitosti pro vlastní užívání. Nicméně opět v poslední době zaznamenáváme rostoucí trend klientů, kteří nakupují nejen pro vlastní potřebu, ale jako kombinaci částečně vlastního užívání a částečně jako zdroj určitých příjmů k dalšímu pronájmu. Existuje i menší skupina klientů, zhruba do 10% zájemců, kteří to berou čistě jako investici. Těm je víceméně jedno, kde se nemovitost nachází, nechtějí ji sami užívat, ale berou ji jako formu zhodnocení investice. Spekulují buď na nárůst ceny v regionu anebo na příjem z dalšího pronájmu.

Jaké podmínky musí zájemce kromě dostatečných finančních prostředků splnit?

Podmínky jsou obdobné, jako kdyby dotyčný kupoval nemovitost v České republice. Existují však země, například Chorvatsko a částečně i Bulharsko, které limitují vstup zahraničních subjektů a nepovolují přímou investici ze strany českých investorů. V Chorvatsku musíte založit místní firmu s ručením omezeným a teprve na tuto firmu pak realizovat nákup nemovitosti. V některých regionech Rakouska nebo Itálie, zejména v horských střediscích, si zase obce kladou podmínku, že kupující tam musí mít trvalé bydliště. Cílem je přitáhnout trvalé rezidenty jednak z daňových důvodů a také proto, aby obec intenzivně žila.

Obecně je vždy nutné znát výchozí podmínky v dané zemi. Klient si od začátku musí být vědom, jaké jsou s investici do nemovitosti spojené náklady, jaké daně zaplatí za nemovitost i za její užívání. Tyto informace vždy klientovi sdělíme předem, aby znal veškeré podmínky investice spojené nejen s vlastní koupí, ale i s užíváním nemovitosti a případně s jejím následným prodejem.