Zastupitelé Strany zelených třetí městské části ale varují, že podle změny územního plánu, kterou rada Prahy 3 schválila 16. dubna, by tu mohlo vzniknout bydlení až pro 13 tisíc lidí místo původně zamýšlených osmi tisíc.

Přes masivní výstavbu ale prý projekt nepočítá ani se školou či školkou a zeleně, která měla tvořit park v centru plochy, je jen poskrovnu. Dokument navíc neklade – na rozdíl od původní studie – podmínky pro developera.

Ten si tak v lokalitě Žižkova bude moci do značné míry dělat, co se mu zlíbí. „Rada nový návrh dostala patnáctého dubna a hned následující den ho schválila. Je podezřelé, proč ta náhlá změna, která dává developerovi mnohem větší prostor? Radnice ustoupila ze svých požadavků a nic nezískala,“ říká zastupitel Ondřej Rut (SZ).

Původní verze platila ještě v únoru

Původní verze návrhů na změnu územního plánu platila ještě v únoru letošního roku. „Je k ní hotová i hluková studie a studie dopravního zatížení. Je podezřelé, proč byla ze dne na den smetena ze stolu,“ upozorňuje Rut.

Původní návrh je mnohem detailnější, s vyznačeným prostorem pro zeleň, školku, území je strukturované. Dohoda mezi vlastníky pozemků a Prahou 3 o budoucím postupu při zastavování území by měla podle Ruta být jasná a závazná a její principy by se měly zakotvit do územního plánu.

Nákladové nádraží Žižkov je nyní velkým zanedbaným skladištěm se starými kolejemi. Praha 3 chce podle svého mluvčího Jan Sotony pozemek zkultivovat a vybudovat nové centrum.

„Většina budov bude mít základní výškovou úroveň, která nepřekročí 6 nadzemních podlaží. Počítáme s umístěním několika vyšších budov, které ale nebudou vyšší než vysílací věž Telefonica O2. Nejvyšší by měla mít 20 podlaží,“ říká Zdeněk Fikar z odboru územního rozvoje Prahy 3.

„Chceme, aby nová podoba Nákladového nádraží Žižkov zapadala do celkového rázu naší městské části, aby jej kultivovaně obohatila. Nechceme dopustit žádné extrémy, které by upřednostnily výstavbu tupých komerčních ploch nad veřejným prostorem a zelení,“ říká Fikar. To však nový návrh podle zelených vůbec nezaručuje.

„Principy studie se snažíme zakotvit do územního plánu. Městská část jedná s developery, kteří pozemky vlastní. Existuje konsensus v dopravním řešení a napojení. Oblasti, ve kterých je shoda, jsou zanášeny do územního plánu.

V některých otázkách teprve hledáme kompromisní řešení – v hustotě zabydlení prostoru nebo v rozsahu a podobě veřejné zeleně. Návrhy se testují z hlediska proveditelnosti,“ reagoval na dotaz Práva mluvčí Sotona.