Praha jako leader českého realitního trhu měla velký náskok pokud jde o ceny a fungování samotného realitního trhu. I když si stále zachovává mírný náskok, rozdíly u nejžádanějších panelových bytů jsou dnes v řádu pouhých pěti až deseti procent.

Panelový byt kategorie 3+1 se v Brně pohybuje kolem 2 mil. 700 – 800 tisíc, v Praze okolo tří miliónů. „Jestliže v dlouhodobém cenovém vývoji zaostávala jižní Morava ještě nedávno o pět let, dnes můžeme hovořit o pouze roční ztrátě za Prahou,“ říká Petr Vosmík, generální ředitel Českomoravské realitní.

Lidé jdou za prací

Co je příčinou? Příliv investic a vznik nových pracovních příležitostí. Do Brna se stěhují zejména mladí lidé z regionu, kteří nechtějí bydlet s rodiči a opouštějí koncepci bydlení v dvougeneračních domech. Určitou roli hraje i nárůst cen dopravy, kdy se denní dojíždění stává finančně i časově příliš náročným a lidé to řeší přesunem blíž ke zdroji práce. „V souvislosti s tím zaznamenáváme na trhu pokles poptávky po vícegeneračních domech z důvodu jejich nákladného provozu. Majitelé se snaží domy prodat, ale zájem o ně chybí,“ zdůrazňuje Vosmík.

V oblastech, kde dojíždění do města za prací už je neekonomické, činí pokles cen řádově přes dvacet procent. Do určité míry se na tom opět podílí zpřístupnění hypoték a úvěrů ze stavebního spoření, které zbavují mladé lidi nutnosti bydlet s rodiči.

Na řadě jsou Plzeň a České Budějovice

Vedle Brna posiluje nabídka pracovních příležitostí i v Ostravě. Bude trend oživení realitního trhu pokračovat i v ostatních velkých městech? Podle Vosmíka jednoznačně v Plzni; dalším velkým městem, kde lze vysledovat nárůst realitních obchodů jsou České Budějovice.

S tím jak se všeobecně zvyšují ceny bydlení ve větších městech, lze očekávat vzestup cen i u nejlevnějších bytů, které jsou dnes v oblasti severních Čech, kde trh stále ještě stagnuje (Teplice, Ústí nad Labem). „Je jen otázkou času, kdy se příznivá situace v rozvoji pracovních příležitostí přelije i do tohoto regionu. Severní Čechy jsou oblastí, která může být investorsky zajímavá,“ zdůrazňuje Petr Vosmík.

Developeři se snaží prodat

Přestože se v závěru loňského roku hodně spekulovalo o vlivu vyšší snížené sazby DPH na ceny nemovitostí, ve skutečnosti se růst DPH na cenách nijak dramaticky neprojevil. Byty, které se dnes staví, byly projektovány před dvěma lety, ještě v období stavebního boomu, kdy propočet návratnosti byl opravdu velký.

Projektů je v současnosti relativně hodně, lze to vidět i na zvýšené reklamě. Developeři nabízejí různé způsoby financování, nadstandardy v základních cenách bytů a předhánějí se v různých lákadlech, aby byty prodali. Největší zájem je i nadále o malometrážní 2+kk nebo 2+1 okolo 50m2. Druhým nejžádanějším produktem je 3+1 s rozlohou 80 – 90 m2. Jako poslední se prodávají byty nad 100m2.

Chybějí věrohodné informace

Přes trvalé stížnosti na úroveň realitního trhu není stále žádná regulace v dohlednu. To však neznamená, že by se trh přece jenom nevyvíjel k lepšímu. Pozitivní roli hraje zvýšená informovanost lidí. Lidé už nesednou na lep prvnímu kdo přijde a naslibuje jim hory doly.

Seriózní firmy tuto zvýšenou náročnost klientů oceňují. „Bohužel na trhu se stále pohybuje řada realitních makléřů a firem pochybné pověsti, kteří by tam být neměli. Nezbývá proto nic jiného, než nabádat klienty, aby předtím, než začnou realizovat milionové obchody, věnovali dostatečnou pozornost výběru správného partnera,“ upozorňuje Vosmík.

O tom, že boj o zákazníky přituhuje, svědčí i praxe některých realitních kanceláří, které nabízejí provizi za informace o potenciálním zákazníkovi. Jedná se o částku v řádu nikoli stovek, ale tisíců korun, což pro někoho může být lákavá nabídka.

Celkově je však realitní trh nadále charakterizován velkým nedostatkem ověřených informací a komunikace na straně nabídky, v tom se shodují odborníci napříč spektrem.

„Je to o komunikaci a o dobrém jménu realitní kanceláře, které je v rostoucí konkurenci stále důležitější,“ přiznává Vosmík a dodává: „Doporučovat to, co si člověk sám ověřil, je vždycky daleko věrohodnější, než doporučovat služby pouze na základě reklamy. Ať už jde o restauraci anebo o zprostředkování realitního obchodu“.