Podle výzkumu firmy citelně pociťují hlavně nedostatek kvalifikovaných dodavatelů. V příštích pěti letech by se podle odborníků mohla situace ještě zhoršit, neboť poptávka po kvalitních pracovnících poroste čím dál rychleji.

Podle Andrease Höfinghoffa, partnera společnosti KPMG Česká republika zodpovědného za oblast stavebnictví výrazný růst poptávky v nejbližších letech přitom očekává celých 75 procent firem z oboru.

Dobrá pověst vítězí

Hlavními kritérii podle kterých si majitelé staveb své pracovníky vybírají jsou zkušenost a reputace dodavatelské firmy v oboru, to ovlivňuje rozhodnutí více než cena. Polovina respondentů považuje za záruku úspěšného dokončení projektu na trhu známé a prověřené jméno dodavatele.

Respondenti se domnívají, že firma se zvučným jménem může lépe nalákat talentované pracovníky a kvalifikovanější subdodavatele.

Průzkum zaznamenal také výrazný posun v typu sjednávaných kontraktů. Kontrakt založený na pevné ceně zatím preferuje 35 procent respondentů.

Podíl na kontraktu na základě garantované maximální ceny (uaranteed maximum price, GMP) se už ale týká 29 procent respondentů. Vztah mezi zadavateli a pracovníky se posouvá do více partnerské roviny a to jak v představební fázi, tak v případě rozpočtování.

KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství, do svého průzkumu zahrnula  vládních agentury i komerční developery.