Hlavní obsah

Jak proměnit starou truhlu v designový prvek

Právo, Karolina Černá

Staré odložené věci nemusí zůstat nevyužité a oprýskané, natož aby skončily na skládce. Dávat jim novou podobu i využití baví designera Aleše Poláčka, který přiznává, že ho fascinují předměty s historií.

Foto: Petr Horník, Právo

Finále – natřená truhla s patinou, potiskem a poličkou, nyní již jako závěsná police. Kování zůstalo zachováno jako ozdoba.

Článek

Ze staré oprýskané truhly vytvořil Aleš Poláček závěsnou polici – ovšem s tím, že ji deset dní před proměnou nechal louhovat, aby se zbavila původního nátěru.

Broušením a tmelením připravil povrch na závěrečnou úpravu s nátěry Balakryl. A právě u finální proměny staré truhly už nechyběl ani objektiv našeho fotografa.

Foto: Petr Horník, Právo

Stav před nátěry – truhla po desetidenním ošetření louhem a zbroušení.

1) Vrypy a nerovnosti designer zahladil tmelem. Po jeho zaschnutí místo znovu vybrousil do hladka. Povrch předmětu je hladký, suchý s viditelnou strukturou dřeva a původním kováním, připravený na nátěry.
2) Tvorba patinového vzhledu začíná černým nátěrem. Po jeho zaschnutí designer aplikoval nátěr bílý. Doba schnutí běžně trvá aspoň 3 hodiny při teplotě 20 °C.
3) Zatímco zasychaly vnější strany, přišel na řadu nátěr vnitřku truhly/skříňky. Šedá barva vznikla smícháním bílé s černou.
4) A znovu broušení. Tentokrát smirkovým papírem upravuje Aleš Poláček nátěr tak, že na některých místech postupně prosvítá kresba dřeva.
5) Tak vypadá čerstvá patina – po zbroušení se objeví hodnověrně otlučené rohy a odřené místo pod původními kovovými držáky jako od nošení truhly.
6) Nápisy z vlastnoručně vyrobených šablon přenáší designer štětcem tzv. tupováním – barva se tiskne jednotlivými dotyky hrotu štětce na zaschlý povrch. Aby se šablona během práce neposunovala, je fixovaná snadno odnímatelnou lepicí páskou.
7) Při odnímání šablony je třeba velké opatrnosti, nápis se nesmí rozmazat.
8) Zatímco zasychají nápisy na truhle, natírá Aleš Poláček poličku šedou barvou. Její povrch před tím samozřejmě náležitě upravil, aby byl hladký, suchý a bez mastnot.
9) Závěrečné ošetření včelím voskem – kresba i nápisy plasticky vystupují na povrch. Přechody mezi odkrytým dřevem, mezi odstíny černé, šedé a bílé jsou měkčí, přirozenější.
10) Vsazení poličky před finálním focením si z časových důvodů vyžádalo provizorní hřebíčky, uchycení bude samozřejmě bytelnější.

Recy Věci Aleše Poláčka

Designer Aleš Poláček se během naší návštěvy v Dobřeni na Kokořínsku nezastavil ani na chvíli.

Finální nátěry stihl za necelé čtyři hodiny, přičemž jsme respektovali jen tu nejnutnější dobu schnutí nátěrů.

Pochází z Ostravy, kde vystudoval tamní Umělecko-průmyslovou školu.

Je také spolutvůrcem inspirativních videí k soutěži pro veřejnost Barevná hra Recy Věcí.

Reklama

Související témata:

Související články

Zabezpečte byt před odjezdem na dovolenou

V době naší nepřítomnosti v domech a bytech během dovolené se zvyšuje riziko vloupání. Proto se vyhneme nejčastějším chybám, kvůli kterým nevědomky usnadňujeme...

Opravujeme starý plot

Plaňkový dřevěný plot bývá kolem chalup nejčastěji. Ne všechny jsou v dobré kondici, obvykle se odlupuje nátěr, některé části i uhnívají. Pokud je ale...

Výběr článků

Načítám