Hlavní obsah

Dream Team - Mistři dílny: Motokáry Beran a Orel otestoval pilot F1 Tomáš Enge

Vyrobit během šesti hodin a v šesti lidech plně funkční, tedy rychle a bezpečně jezdící motokáru, jejíž kvality otestuje profesionální závodník. Takový byl úkol pro kutily v soutěžním pořadu Dream Team – Mistři dílny televize Prima.

BEZ KOMENTÁŘE: V prvním díle se týmy pustily do výroby motokárVideo: Archiv pořadu Dream Team - Mistři dílny

 
Článek

V prvním dílu reality show moderované hercem Vojtou Kotkem se tucet zručných žen a mužů rozlosoval do dvou šestičlenných družstev – červeného a modrého, aby během šesti hodin splnili zadání poroty.

Ta má dva stálé členy, architektku Kamilu Douděrovou, architekta, režiséra a scénografa Šimona Cabana a jednoho hosta. Napoprvé jím byl automobilový závodník a bývalý pilot Formule 1 Tomáš Enge, jehož profese určila i podobu prvního úkolu: sestrojení motokáry.

„Měla by jezdit. Rychle! A měla by být samozřejmě taky hezká,“ vypočítával Tomáš, jak by si představoval motokáru svých snů.

Mnoho návrhů a jen jedna motokára

Ačkoli měl každý soutěžící svou vizi, jak by správná motokára měla vypadat, musela se družstva dohodnout na podobě společného díla.

Modří se rozhodli vydat cestou klasické káry ve tvaru obdélníku, která bude dobře sedět v zatáčkách, s motorem umístěným vzadu a s konstrukcí, jako se dělala stará auta, navíc s národním akcentem, tedy v designu naší vlajky.

Červení se shodli na tom, že jejich motokára bude mít jednoduchý podvozek svařený z jeklů a design veterána s několika excentrickými prvky.

Boj o nejlepší díly

Po vytvoření návrhu motokáry se obě družstva přesunula do skladu. Zde měla dvacet minut na to, aby shromáždila všechny potřebné součásti na výrobu své motokáry.

Červení se pohybovali dravěji, a tak si odnesli ten nejlepší materiál do své dílny právě oni. Velkou radost měli zejména z nápravy s velkými koly.

Špatně svařená náprava

Když signalizace ohlásila začátek odpočítávání šestihodinového limitu, pustili se všichni do díla. Pánové se chopili práce s kovem, zatímco ženy pečlivě čalounily a cizelovaly detaily.

„Svařování byl pro mě obrovský zážitek, už jen proto, že jsem dělal s mašinou, se kterou jsem nikdy předtím nedělal,“ svěřil se Míra z týmu modrých. A přestože to tedy byla premiéra, s kompletací podvozku byli hotovi dříve než červení.

Těm se totiž „podařilo“ špatně svařit nápravu, takže by kola zatáčela na druhou stranu, než se točí volant. Naštěstí si toho včas všiml nejzkušenější člen týmu, Michal, a záhy bylo vše zase napraveno.

„Michal musel mít všechno v hlavě a byl takovým naším guru. Věděl, co po nás chce a co máme vytvořit,“ pochvalovala si Vendula krizové řízení, kterého se Michal ujal v okamžiku, kdy se zasekli na podvozku a dámy neměly do čeho píchnout.

Příliš mnoho nápadů

V týmu modrých to naproti tomu bylo jako v úlu, pilně se pracovalo na detailech, i když někteří členové s prací svých kolegů moc spokojení nebyli.

Lexovi vadily do očí bijící konstrukční chyby, Roman se od začátku nedokázal smířit s disproporčností, nehezkým designem, přehnanou zdobností. Obzvláště křídla byla podle něj zbytečná a stála celý tým hodinu a půl času navíc.

„Problém vznikl hned na začátku, kdy jsme se každý snažili prosadit svůj návrh – a pak z toho vyšel tenhle paskvil,“ myslela si Ivana (právě ona si prosadila křídla). A Lexa dodával: „Udělali jsme splácaninu všech těch nápadů, které tam přišly na stůl.“

S formou a vzhledem bojovali i červení, ale spíše v maličkostech, například na poslední chvíli předělávali volant, aby se nakonec od porotce Šimona dozvěděli, že jeden pěkný – a především již hotový – byl ve skladu. Dalším zádrhelem bylo ukotvení sedačky, na které dámy předem nepomyslely, a tak nebylo jiné cesty než již napnutý potah zase sundat.

Červený Beran a modrý Orel

I přes všechny menší či větší překážky se nakonec oba týmy se svým úkolem statečně vypořádaly a předstoupily s výsledkem své práce před porotu.

Michal představil motokáru červených s názvem Beran, jehož lebka dominuje přední kapotě, a vypočítával její přednosti: „Disponuje silným motorem, má ruční brzdu pro případ, že je třeba přibrzdit, v povinné výbavě nesmí chybět přilba. Má také přístrojovou desku.“

Následovalo představení motokáry Orel modrých, kterého se ujala Gábina: „Je to závodní motokára v barvách a tvaru vlajky, což se opakuje i na přilbě. Je to naprosto bezpečný stroj s ochrannými bočnicemi.“

Dále pak porotcům připomenula, aby jejich pozornosti neušlo modré podsvícení auta a úložný prostor, který vznikl mezi křídly.

Verdikt poroty

Zatímco Kamila a Šimon hodnotili vzhled, technické parametry a jízdní vlastnosti si na vlastní kůži vyzkoušel Tomáš Enge. Při rozhodování ocenil, že auto červených jelo o trochu rychleji.

Architektka Kamila si na motokáře červeného družstva cenila střídmého designu a skrytého vtipu oproti prvoplánové motivaci zpodobnění české vlajky.

„Pro mě je motokárou červená motokára,“ stvrdil na závěr rozhodnutí poroty Šimon, „zatímco tohle,“ ukázal na motokáru modrých, „všichni odpusťte, ale to je takový katafalk, ještě s tím věncem – a mě to úplně zneklidňuje!“

Pořad Dream Team – Mistři dílny můžete sledovat každé pondělí ve 20:15 na Primě.

Anketa

Která motokára se líbí více vám?
Beran (tým červených)
94,3 %
Orel (tým modrých)
5,7 %
Celkem hlasovalo 1188 čtenářů.

Tip kutila Pepy Libického pro kutily - začátečníky

Jako kluci jsme stavěli jednoduchou motokáru ze dřeva bez pohonu, která byla z pár prken a koleček z kočárku. Byla to vlastně jen kára, protože tam nebyl motor.

Dnes už jsou jiné možnosti, na internetu se dá objednat celý kit, který obsahuje kola, nápravy a elektropohon – a pak už stačí vyrobit jen podvozek. Snadno jej sestavíte z kovu nebo ze dřeva. Na internetu je opět celá řada návodů. Pokud oželíte vůni benzínu a zvuk motoru, je elektromotor ideální volbou, a navíc je šetrný k přírodě.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám