Ruská metropole řeší v posledních letech akutní dopravní problémy. Rozšiřovat nynější ulice - především v centru - je ale téměř nemožné, architekti proto hledají alternativní řešení.

Magistrála bez semaforů by měla vést po střechách ve výšce patnáct metrů nad zemí. Pod ní mají být vybudovány kanceláře, obchody, sklady a garáže. Odborníci ale upozorňují, že vtěsnat nové "domy-silnice" do současného systému městské zástavby a magistrál bude jen velmi obtížné.

Projekt se projednává už tři roky

Do projektu se zapojí rusko-německá společnost StrassenHaus, která podobný projekt pro Moskvu navrhla už před několika lety. Lužkov se seznámil s projektem na výstavě Expo Real v Mnichově v roce 2006. Tehdy ho upoutalo mimo jiné to, že na projekt se nebudou muset dávat peníze z rozpočtu. Výdaje na sebe brala společnost. Nyní ale StrassenHaus přiznává, že budou nutné další investice.

Dopravní řešení, které je doslova nad věcí.

Dopravní řešení, které je doslova nad věcí.

FOTO: Archiv firmy strassenhaus.com

Lužkov si po výstavě pozval specialisty této společnosti a domácí firmě Moskomarchitektura uložil, aby prověřila možnost takové stavby v ruské metropoli. Tato fáze trvala tři roky.

Návrhy na experimentální magistrálu mají být podle serveru gazeta.ru připraveny ještě letos. Pro dodavatele projektu s pracovním názvem Moskva-1 to bude experiment: dosud se ani v jednom městě světa na stavbě ulic na střechách domů nepodílel.

Nákladná stavba

V žádném případě to nebude levný projekt. Konkrétní termíny stavby a rozpočet na projekt budou do značné míry záviset na finanční situaci jak v Německu, tak i v Rusku, uvedla ředitelka marketingu společnosti StrassenHaus.

Projekt silničního domu s mostem.

Projekt "silničního domu" s mostem.

FOTO: Archiv firmy strassenhaus.com

Vzdušná autostráda bude podle ní jen prvním krokem ke změně vzhledu Moskvy. Pilotní část by měla pomoci přesvědčit lidi o nutnosti a užitečnosti této koncepce. Teprve potom se vybuduje plnohodnotná varianta.

Podle expertů už Moskva při řešení dopravních problémů pozemní možnosti vyčerpala. "Je třeba hledat nadzemní a podzemní cesty. Krize nekrize, jestli se doprava nepřevede do vzduchu nebo pod zem, zůstaneme vězet v neustálých zácpách," řekl viceprezident ruské dopravní akademie Jevgenij Lobanov.