Firmy prodávající sekačky, zahradní nábytek, nářadí, stejně tak jako firmy, které staví ploty, ekologické toalety a rekreační objekty, zažívají boom zákaznického zájmu. V obcích, v jejichž okolí je hodně chat, se otevírají další potravinářské obchody, staví se nové silnice, práci mají firmy odvážející odpad.

Obce vyberou i více peněz na daních. Ekonomové, politici, sociologové musí vzít na vědomí, že chataření a chalupaření se v Česku stává stále výraznějším ekonomickým fenoménem.

Vytržení ze stereotypu, možnost něco sám vytvořit, to jsou v době počítačů a anonymní práce důvody, proč se jezdí na chatu, říká socioterapeutka Marie Macháčková. Největší zájem, kde postavit či koupit chatu, se zaměřuje na horské oblasti a pak na jižní Čechy.

Na chatách 40 % Čechů

Podle průzkumu STEM tráví značnou část dovolené na chatě či chalupě kolem 39 procent ekonomicky aktivních Čechů a Češek. Tomu odpovídá další údaj, že 60 % obyvatel tráví dovolenou v Čechách.

Mít chatu se stává určitým měřítkem dobré životní úrovně, potvrzují sociologové. Chaty ale zušlechtují, rozšiřují či staví nové nejen ti, co chtějí investovat své přebytečné peníze do příjemného trávení volného času. Drtivou většinu zájemců o chataření k tomuto zájmu vede potřeba odpočinout si, pobývat na čerstvém vzduchu a v klidném prostředí.

Mezi mýty patří názor, že na chaty jezdí pouze starší lidí. V současné době vedou rodiny s malými dětmi do nástupu do školy. Navíc stále více lidí si na chatách pěstuje pro děti nechemizované ovoce a zeleninu. Pobyt na chatách je pro rodinu s dětmi ale i cenově přijatelný.

Část majitelů chat počítá s tím, že postupně chatu či chalupu přestaví na trvale obytné domy a v chatě bude žít alespoň půl roku v důchodu. Takový záměr má zhruba 20 procent současných majitelů.