Řeč je o lokalitách v Praze 1, 2, 3 a 7. První dvě zavedou zóny placeného stání od listopadu, na "trojce" a "sedmičce" nabral projekt zpoždění, i zde se ale s brzkým zpoplatněním parkování počítá. "U nebytových prostor očekávám dramatické zvýšení poptávky po garážích. Určitě bude docházet k revitalizacím dvorů nebo vnitrobloků," uvedl Aleš Ježek z realitní kanceláře Home Sweet Home.

Ceny garáží a garážových stání se podle něj zvýší o 50 až 100 procent. Ceny bytů ani nebytových prostor by to ale podle něj ovlivnit nemělo. Městské části od letoška stále častěji hovoří o budování nových garáží zejména v podzemních prostorách veřejných budov při centrálních náměstích a ve vnitroblocích.

"Máme několik variant, z nichž nejschůdnější se zdá budování garážových stání ve vnitroblocích objektů, které jsou v majetku městské části," říká mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

"Samozřejmě se snažíme navázat kontakt i se soukromými majiteli a hlavním městem, abychom zmapovali všechny objekty, kde by se garáže daly zbudovat," dodává mluvčí Vokuš.

"Nejdál je projekt na náměstí Jiřího z Poděbrad. Před několika týdny byla projednána studie dopadů na životní prostředí EIA," připomíná mluvčí Prahy 3 Jan Sotona plán, který počítá s vybudováním podzemních garáží s více než čtyřmi stovkami parkovacích míst.

Stání za milión

"Prakticky na všech náměstích mapujeme možnosti pro podzemní garáže," říká mluvčí.

Ceny garážového stání se podle něj mohou pohybovat nad úrovní jednoho miliónu korun za auto. "Uvidíme, jestli se nám podaří získat peníze z rozvojových fondů Evropské unie. Projekty jsou ve fázi příprav," podotýká Sotona.

Parkování v centrálních částech Prahy už dnes představuje měsíčně značné částky. Kupříkladu holešovické ABC garáže s. r. o. účtují za měsíční pronájem jednoho garážového stání 3,5 tisíce korun. Václavské garáže v Praze 2 účtují za měsíční stání 6900 korun.