Motor

Vznětový tříválec má objem válců 1422 ccm. Výkon 59 kW a točivý moment 195 N.m se zdají být  na papíře celkem dostačující. Jenže co je na papíře, nemusí platit v reálu. Agregát sice k vozu celkem sedne, ale problematická je jeho typická prodleva. Prodleva turbodmychadla je znát až někam ke dvěma tisícům otáčkám (devatenáctistovka je o 200 ot./min rychlejší). Do té doby uplynou dlouhé sekundy a pomalu se ploužíte a snažíte se silou vůle posunout automobil o metr dál. Tah zde prostě chybí. Jakmile ale tubo naplní dostatečně válce, je to paráda. Auto si spokojeně jede a snaží se ze všech sil.

*kliknutím na náhled jej zvětšíte do původní velikosti

Systém čerpadlo-tryska však je pod kapotou znát. Motor jede strašně tvrdě a neutichne ani po zahřátí. Tady musíme vyčinit konstruktérům - více odhlučňovacích prvků by skutečně neškodilo.

Spotřeba vozu byla v celém našem testu 6,4 l na 100 km. Je pravda, že s autem jsme nezacházeli zrovna dobře a krátké akční pole otáček (ve 2000 naskočí turbo a ve 4000 ot. řadit?) mu dává také co proto. Tabulkově by se spotřeba měla v kombinovaném provozu pohybovat kolem 5,2 l na 100 km. Ale to pro pražský provoz byla nereálná hodnota.

Technická data motoru
Počet válců 3
Objem 1422 ccm
Vrtání/zdvih 79,5/95,5 mm
Výkon 59 kW při 4000 ot./min.
Toč. moment 195 N.m při 2200 ot./min
Nejvyšší rychlost 165 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 14,7 s 
Spotřeba (město/mimo město/komb.) 6,5/4,4/5,2 l na 100 km
Exhalační normy EURO 4

Převodovka

Tady se zastavujeme rádi. Krátká řadicí páka s velmi povedeným designem výborně padne do ruky. Dráhy řazení jsou krátké a přesnost je příkladná. Jediná výtka jde k trochu pomalejší dvojce, která je funkční při nízkém točivém momentu až ve vyšších otáčkách. Trojka ale už je dobrá, stejně jako čtyřka a pětka. Šestka není potřeba, při 130 km/h točí motor asi 3200 ot./min, což je ještě snesitelné.

Podvozek

Přední náprava je z fabie, zadní ze staré octavie. To je asi ta nejzákladnější charakteristika celého podvozku, která vystihuje vše. Pokud jste v obou vozech jeli, pak víte, že jízdní vlastnosti jsou výborné. Ani u vysoké karoserie roomsteru neočekávejte něco jiného. V zatáčkách se chová neuvěřitelně jistě, na silnici výborně drží stopu a jen vyjeté koleje s vozem trochu zacloumají. Svůj díl na tom má i trochu tužší pérování. Na testovaném voze byly celkem dost nízké pneumatiky s profilovým číslem 45, které však už byly možná trochu moc. Pětapadesátky by přidaly vozu víc komfortu při jistě nezhoršených jízdních vlastnostech.

Přístrojová deska a ergonomie

*kliknutím na náhled jej zvětšíte do původní velikosti

Na pracovišti řidiče nevidíme nic, co bychom měli hanět. Vše je jednoduché, čitelné, kvalitně udělané a proti sourozencům z ostatních řad to má i "šmrnc a švih". Designérům tímto děkujeme, že vytvořili desku složenou jakoby ze dvou částí. Vrchní navazuje výrazným prolisem na spodní. Před spolujezdcem jsou schránky sice mělčí, ale zato v každé části jedna.

Sedadla

Přední sedadla jsou tvrdší, ale pohodlná. Jejich tvarování je celkem bohaté, ale bederní opěrky jsou dost daleko. I když nejsme žádní "vychrtlíci", měli jsme zde ještě slušnou rezervu. Hodně nás však potrápilo výškové nastavování sedadla řidiče. Jeho páka je totiž v jedné rovině se sedákem, který se při nastupování promáčkne. Noha tak POKAŽDÉ zatlačí páku dolů a sedadlo tak poklesne o nějaký ten centimetr. Poněkolikáté to už opravdu obtěžovalo, po týdnu testování jsme měli chuť páku uříznout.

*kliknutím na náhled jej zvětšíte do původní velikosti

Na zadních sedadlech je místa asi jako ve fabii. Především co do šířky pro lokty je to hodně podobné. Na kolena je prostor také srovnatelný, ale pocitově je ho víc. Cestující sedí totiž vzpřímeněji. Třetí cestující se však na prostředním sedáku cití stísněný a díky absenci jakéhokoliv tvarování je tak trochu jako na "bidlýlku".

Rozměry vozu
Délka 4205 mm
Výška 1607 mm
Šířka 1684 mm
Rozvor 2617 mm
Rozchod vpředu 1436 mm
Rozchod vzadu 1500 mm
Min. místo pro kolena vzadu 640 mm
Výška nad předním sedadlem 1110 mm
Výška nad zadním sedadlem 1010 mm
Šířka v loktech vpředu 1380 mm
Šířka v loktech vzadu 1400 mm

Výhled

Výhled je to nejhorší, co vozu musíme vytknout. Přední část inspirovaná kokpitem disponuje přibližně stejně velkými pozorovacími úhly. Čelní okno je daleko a má úzký profil, takže když přijedete na křižovatku, budete si muset lehnout na volant, abyste viděli semafor. Do boku zase zasahuje nevhodný designérský prvek zakulacení v zadní části bočního okénka. Když jsme vyjížděli z mírně nakloněného parkoviště vpravo, tento oblouček znemožnil jakýkoli výhled doleva na přijíždějící vozy. Co jsme se kvůli němu "nasakrovali".

*kliknutím na náhled jej zvětšíte do původní velikosti

Okna v druhé části vozu jsou zas příliš velká. Lidé sedící na vyvýšené druhé řadě sedadel jsou jak ve vitríně. Výhled však mají královský. Zadní D-sloupky jsou však příliš široké. Na zadní okno se dá sice dobře pakovat, ale pokud je něco v mírném úhlu, nevidíte naprosto nic.

Zavazadelník

Začneme tabulkovými hodnotami: Objem zavazadlového prostoru do výše zadního plata je 450-530 l a objem při sklopených zadních sedadlech 1555 l. Tolik tedy čísla. Ta první říkají, že zadní sedadla lze posouvat. To dnes není nijak výjimečné. Tady se však Škoda "pochlapila" i s tím, že sedadla lze vyjímat. To je neocenitelný pomocník, pokud budete vědět, že povezete větší předmět. Lednici pak přes supervelký vstupní otvor (890 x 1020 mm)  lehce prostrčíte dovnitř a umístíte jí za sedadla. Ale nesmíte se zaseknout o trubky, na kterých jsou zasazeny sedáky. Ty jsou bohužel vystrčeny nad podlahu a dost překážejí.

Mezi podběhy je v zavazadelníku hodně místa - však je zde také mezera přesně jeden metr. Je tu i pocitově víc místa něž ve Fabii Combi. Když se posunou sedadla nebo se dokonce některý ze třech dílů vyklopí, pak dovnitř naskládáte docela dost věcí. Pro rodinu s hlubokým kočárkem to stále ještě ale není.

*kliknutím na náhled jej zvětšíte do původní velikosti

Oddělení ložného prostoru je také možné díky umělohmotné přepážce. Ta se zasazuje do jednoho podběhu a vytváří půlkruhové místo na jednu nákupní tašku - velmi praktické a jednoduché. Nad podběhy jsou velké odkládací poličky - do jediné z nich se vejde kompletní povinná výbava vozu.

Velikost zavazadelníku
Základní po roletku 450 l 
Posunutá sedadla po roletku 530 l 
Šířka mezi podběhy 1000 mm
Vstupní otvor (šířka x výška) 1020 x 890 mm
Max. objem zavazadelníku 1780 l

Výbava

Čtvrtá modelová řada je nabízena ve čtyřech výbavových stupních: základní Roomster, dále Style, Sport a Comfort. Již základní provedení přitom nabízí dva přední a dva boční airbagy, ABS a MSR, výškově i podélně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, systém VarioFlex s trojicí samostatných a plně variabilních zadních sedadel, prachový a pylový filtr, elektrohydraulický posilovač řízení, imobilizér, radiopřípravu se čtyřmi reproduktory a anténou, držáky na láhve v předních dveřích, zásuvku 12V v zavazadlovém prostoru, plnohodnotné rezervní kolo nebo zadní stěrač s ostřikovačem.

Testovaný automobil však byl nabídnut ve verzi, která v sobě zahrnuje prvky nenacházející se spolu v žádné výbavě. Vůz totiž pocházel z předsériové výroby. My jsme tak měli možnost vyzkoušet kupříkladu nové rádio Dance s navigací s velmi jednoduchým ovládáním i zobrazením, které se nám velmi líbilo. Výbava zahrnovala el. spouštění všech oken, klimatizaci, ovládání rádia pod volantem a několik dalších prvků. Pokud bychom měli přirovnat automobil k současným výbavám, srovnala by se pravděpodobně nejlépe se Sportem za 512 900 Kč. Pro lepší orientaci dodáváme kompletní ceník všech výbav a motorizací Škody Roomster.

Ceny Škody Roomster
Motorizace / Výbava Roomster Style Sport Comfort
1,2 12V HTP (47 kW) 339 900 369 900 417 900 413 900
1,4 16V (63 kW) 369 900 399 900 447 900 443 900
1,6 16V (77 kW) 394 900 424 900 472 900 468 900
1,4 TDI PD (51 kW) 419 900 449 900 497 900 493 900
1,4 TDI PD (59 kW) 434 900 464 900 512 900 508 900
1,4 TDI PD DPF (59 kW) 450 900 480 900 528 900 524 900
1,9 TDI PD (77 kW) 459 900 489 900 537 900 533 900

KRÁTKÁ VERZE TESTU ŠKODY ROOMSTER