Škodu Octavia ve verzi Combi jistě moc představovat nemusíme. Jezdí jich na našich silnicích už dost, takže po krátkém všeobecném představení se zaměříme především na vlastnosti a doplňky, které nabídnul náš vůz ve verzi 4x4.

Klasický kombík + 25 mm

Karoserie čtyřkolky je naprosto typická - tradiční kombík, který ovšem stojí na poněkud vyšším základu. Podvozek je totiž zvýšen o 25 mm, čímž se dostala Octavia mezi vozy SUV a poloterénní kombíky, jako je Subaru Outback či Volvo XC70. Zlepšená průchodnost terénem je výhodná. Není zapotřebí mít tolik ohledů na polních cestách, na vyfrézovaných vozovkách a lze to ocenit i ve městě, kdy se není třeba bát o nárazníky odřené o obrubníky.

Pod kapotou devatenáctistovka

Pro pohon byl v testovacím voze použit tradiční turbodiesel 1,9 l s technikou čerpadlo-tryska. Jeho výkonnostní hranice 77 kW při 4000 ot./min a 250 N.m při 1900 ot./min není nijak ohromující. Nová Octavia proti staré (dnes označované jako Tour) poněkud "přibrala", takže dynamika je o něco málo horší. Na plně obsazený vůz s "batůžkem" pohonu všech kol bychom motor brali jako hraniční - s ničím slabším už by se téměř jet nedalo.

Interiér a zavazadelník

Pět osob se do interiéru vejde zcela v pohodě. Velikost na kolena vzadu je příkladná (minimálně o značný kus lepší něž proti Touru) a ani v příčném směru nikdo netrpí. Změny najdeme na řadicí páce, která se honosí nápisem 4x4 a na rozdíl od klasické dvoukolky zde najdeme i šestku. Zavazadlový prostor o základním objemu 580 l je opravdu ohromný. Náš vůz však byl vybaven "dvoupatrovou" zástavbou. Díky ní se sice rozdělí místo pro zavazadla na dvě části a dolů se vejde spousta malých drobností, jenže se také hodně zmenší celkový prostor.

4 x (občas) 4

Octavia 4x4 není pravou čtyřkolkou. Nejde totiž zamknout nastálo pohon všech kol. Vše se odehrává přes vícelamelovou spojku Haldex. Když se protočí přední kola alespoň o 10°, spojka provázaná s ABS a ESP (v základní výbavě) sepne a přiřadí i zadní kola. Tento systém tak uspoří palivo (jezdili jsme kolem 7,4 l na 100 km) a na silnicích nechá odzkoušený pohon pouze přední nápravy.

Jak se jezdilo?

Jízda se Škodou Octavia 4x4 je příjemná. Tohle je prostě osobák, který umí něco víc. Nemusíte se stydět s ním jezdit po městě, mnoho lidí ani nepozná, že máte vůz určený i do terénu. Silniční tratě jsou s ním zvládány bravurně. Vyšší stavba a hmotnost sice dává vozu poněkud jiné charakteristiky v zatáčkách, ale o tom až dále. Jak jsme už řekli, motor je na tak těžký vůz minimem, co lze očekávat. V kopcích se občas slušně zadýchá a pak je potřeba podřadit a pořádně prošlápnout plyn.

Jenže existují i zajímavější pasáže. Zima zanechala na polní cestě malé pole sněhu a tady jsme se přesvědčili, že na tohle Octavia opravdu dělaná není. Tady by byl zapotřebí teréňák s pohonem všech kol a redukcí. Ani několikanásobné vyzkoušení překonání čtyřmetrového pruhu sněhu nic nevyřešilo. Proto jsme museli otestovat jízdu po strmém poli, kde tekla voda z tající zimní nadílky.

Tady už vše fungovalo jako po drátkách. ESP se snažilo co mohlo, teplota motoru stoupala rychle vzhůru a spojka dostávala "na triko". Pohon všech kol byl v tomto terénu neocenitelný. Téměř neustále jsme cítili, jak se snaží vůz odstrčit od toho kola, které zrovna narazilo na pevnější podklad - občas přední, občas zadní. Jízda po rovině a z kopce pak přímo volala po vypnutí ESP a klouzání za pomoci volantu a brzd. Jen létající kameny klepaly do příplatkové ochrany motoru a podvozku. Konec ovšem znamená hlubší díra a terénní zlom. To pak cestující děkují za ochranný plech pod vozem, který nenechá prorazit o šest litrů vetší nádrž, než má klasický kombík.

A nevýhody?

Nevýhoda vynikne především na silnici. Leckoho totiž může překvapit "jankovitost" vozu. Stačí totiž vjet s automobilem do zatáčky se štěrkem a rázem se čelo orosí. Přední kola totiž proklouznou a zadní se v mžiku připojí. Z mírně nedotáčivého vozu se náhle stane silně přetáčivý a ruce mají co dělat, aby tuhle změnu vyrovnaly. I již zmíněné ESP začne divoce rachotit s podvozkem, není to moc platné. Tahle krušná chvilka nás i přes již dřívější zkušenosti a očekávání zastihla na cestě několikrát a vždy nepříjemně překvapila. Po zimních měsících bylo zatáček s posypovým materiálem dost a dost. Receptem je zrušit své zvyky a přidávat plyn až u volantu srovnaného do přímého směru. V terénu se tahle nevýhoda dá řešit na širších cestách, na lesní cestě jde ale o plechy.

Ale ta cena...

Nad cenou se musíme pozastavit. Ta základní je nastavena na 659 900 Kč, což je celkem dost. Ne každý si může pořídit silničně/terénní hybrid za takové peníze. Jenže my ještě navíc měli příplatkovou výbavu, která přesáhla 193 000 Kč! Je pravda, že ve voze bylo snad úplně vše (kontrola tlaku v pneumatikách, tempomat, duální klimatizace, příprava pro telefon + bluetooth, aktivní opěrky hlavy, hlavové airbagy...), ale to nic nemění na tom, že výsledná cena už šplhá příliš vysoko.

V konkurenci totiž můžeme najít třeba mnohem terénnější SUV Suzuki Grand Vitaru 1.9 DDiS (95 kW) za 749 900 Kč, který však má i terénní redukci, Kiu Sportage 2.0 CRDi (103 kW) s uzávěrem stálého pohonu všech kol a v nejvyšší výbavě EX za 759 980 Kč... Samozřejmě, že lze najít i dražší konkurenty z řad SUV (BMW X3, Nissan X-Trail, Honda CR-V,...) či poloterénních kombi (Audi Allroad, Subaru Outback, Volvo XC70), ale ty řadíme do jiné ligy.

Zhodnocení

Škoda Octavia 4x4 1.9 TDI je automobil, který využijí ti, jenž jezdí často po horských silnicích, potřebují mít jistotu průjezdu i po horších cestách a přitom nepotřebují vysoký teréňák. Ti, kteří však očekávají od vozu i možnost jistějších jízdních vlastností ve terénu a nemají zapotřebí se spokojit s polovičním řešením občas divokého haldexu, by se však měli poohlédnout jinde. Za stejnou nebo mírně vyšší cenu najdou u konkurence také spoustu nabídek.

 

Technické údaje
Škoda Octavia Combi 4x4 1.9 TDI
Motor
Zdvihový objem 1896 ccm
Max. výkon 77 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment 250 N.m při 1900 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město 7,7
Mimo město 4,9
Kombinace 5,9
Výkony
Max. rychlost 181 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 12,9 s 
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka 4572 mm
Šířka 1769 mm
Výška 1495 mm
Rozvor 2578 mm
Objem zavazadelníku 580/1620 l 
Provozní hmotnost 1460 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky 4/5
Ochrana dětí 4/5
Ochrana chodců 2/4
Ceny
Základní cena vozu 659 900 Kč
Cena testovaného vozu 853 400 Kč