Testovaný Opel Astra Caravan je jeden z mála automobilů na trhu, kde má verze kombi proti hatchbacku prodloužený rozvor. Těch 89 mm je hodně znát a v našem testu se to stalo asi rozhodujícím faktorem pro výsledek.

Astra se svými rozměry 4515 x 1794 x 1500 mm ve své kategorii nikde nevyčnívá. Jen rozvor 2703 mm těžce válcuje i takové konkurenty, jakými jsou Škoda Octavia (2578 mm) či Ford Focus (2640 mm). Díky němu je vůz více vyvážený, zadní převis není tak velký a nejvíc z něj profituje vnitřní prostor a jistější podvozek. O tom však až dále.

Elegance pro každého

Design vozu navazuje na povedený hatchback. Přední část se vůbec nezměnila, zadní byla přizpůsobena karoserii kombi. Je pravda, že na ostře sportovní čelní masku záď moc dobře nenavazuje, ale jen nemnoho majitelů chce extravagantní rodinný vůz. Takže jediná výtka patří silnějšímu zadnímu sloupku a velkému znečišťování pátého okna. Při nakládání do zavazadelníku naopak potěší celkem nízká nakládací hrana a více svislá záď, díky níž se do interiéru směstná i větší a hranatější předmět.

Průměrně velký

Když už jsme u nákladu, pojďme si představit zavazadelník. Jeho velikost 500 l je ve třídě průměrnou hodnotou. Již zmiňovaná konkurenční Octavia je o třídu výš (580 l) a Ford Focus zas něco ztrácí (480 l). Rozměrově nemáme nákladovému prostoru co vytknout. Délka 111 cm a šířka po celé délce 105 cm jsou hodnoty velmi slušné. Nejvíc se nám však líbila opěradla zadních sedadel, respektive jejich příplatkové rozdělení v poměru 40:20:40. Jistě jste si už někdy zkusili prostrčit lyže mezerou u loketní opěrky. Jestli ano, víte, že to není legrace. Tady stačí sklopit střední díl a rázem je zde mezera o šířce 29 cm, kam se vejdou lyže snad pro celou sjezdařskou olympijskou výpravu.

Prostorný interiér

Nabídka prostoru v interiéru je dobrá. Nic jiného zde asi nejde říct. Na předních sedadlech se setkáváme se standardem jak pro nohy, tak ramena a lokty a o zadních místech platí totéž. Pokud by si za řidiče vysokého 188 cm sedl další cestující, bude mít místo pro kolena o velikosti 18 cm. Stejně vysoký spolucestující by si tam tedy pohodlně sedl a měl opěradlo akorát před koleny.

Jinak interiér působí poněkud německy studeným dojmem. Hrany přesunuté z karoserie i na přístrojovou desku jsou sice efektní, ale možná by neškodilo trochu vše oživit. Tmavé obložení a občas ne zcela příjemné plasty posádce moc radosti nepřidají. Mohutný displej na středu přístrojové desky se sice stal zajímavým prvkem, ale na zobrazování času, teploty a nastavením klimatizace je snad až příliš velký.

Polepšená jízda

Když jsme jezdili s hatchbackem astry, zdálo se nám, že je vůz slušně sportovní a "divoký". To ale pro rodinný automobil moc slušná vizitka není. Kombi má zvětšený rozvor, což mu dodalo na jistotě a komfortu při přejezdu nerovností. Přesto musíme říct, že u nové astry tradiční tužší nastavení podvozku zůstalo. Městské natřásání se tak může někdy jevit poněkud méně pohodlné, než je tomu u konkurence.

S motorem jsme spokojeni

Sedmnáctistovka pod kapotou s common railem nás uspokojila co do výkonu (74 kW), točivého momentu (240 N.m při 2300 ot./min) i spotřeby (průměrně kolem 5,0 l na 100 km). Na české silnice je to ideální společník, a když si uvědomíme, že proti turbodieselům z koncernu VW má velkou výhodu v zařazení do nižší skupiny povinného ručení, není co řešit. V plně naloženém stavu sice nelze od něj očekávat sportovní výkony, ale nám vysloveně "sedl". I zde ale nacházíme jednu malou pihu na kráse. Tou je tvrdost chodu motoru v nezahřátém stavu. Zde jsme byli překvapeni, že hluk v interiéru má větší, než již zmiňované pumpe-düse agregáty od VW.

Cena a konkurenti

Opel Astra Caravan 1.7 CDTI ve výbavě Cosmo stojí v základu 630 400 Kč. Náš vůz však dostal další příplatkovou výbavu za 33 000 Kč. Dostali jsme navíc zadní dělená sedadla (viz nahoře), ovládání autorádia na volantu, automatickou klimatizaci, výškově nastavitelná přední sedadla, loketní opěrku vpředu, mlhová světla a černou metalízu. Celkem tedy stojí vůz 663 400 Kč, ale Opel nyní nabízí dlouhodobou kampaň "Zima", kdy si zákazník může vybrat buď slevu 25 000 Kč, nebo si doplnit výbavu za 35 000 Kč.

Když probereme konkurenci, musíme se zaměřit na domácí Škodu Octavia Combi 1.9 TDI/77 kW. Ta stojí v podobné výbavě Ambiente 589 900 Kč, ale dopočítat musíme hliníková kola za 13 400 Kč či metalízu za 8500 Kč. Další konkurent Ford Focus 1.8 TDCi/85 kW je k dispozici ve výbavě Ambiente za 579 900 Kč. Zde se však setkáváme s netradičním prvkem výbavou. Tak kupříkladu automatická klimatizace zde stojí 46 900 Kč, zatímco o jednu výbavu výš již jen 10 800 Kč. Když postoupíme k výbavě Sport, vůz již stojí 648 990 Kč.

Splnil očekávání

Opel Astra Caravan s motorem 1.7 CDTI nás v ničem nezklamal. Automobil je vyvážený a pro rodinu ideální. Není zde žádná výraznější slabina. Cena je ve srovnání s konkurencí také ve slušném průměru. Takže pokud pomineme tužší podvozek, který někomu může vyhovovat a smutný interiér, nacházíme dobrý vůz do rodiny. Misku vah na pozitivní stranu převážil velký rozvor, jenž automobil po jízdních vlastnostech zklidnil a přitom dodal zadním sedadlům slušný prostor.

 

Technické údaje
Opel Astra Caravan 1.7 CDTI Cosmo
Motor
Zdvihový objem 1686 ccm
Max. výkon 74 kW při 4400 ot./min
Max. točivý moment 240 N.m při 2300 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město 6,4
Mimo město 4,2
Kombinace 5,0
Výkony
Max. rychlost 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 12,5 s 
Převodovka
Pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka 4515 mm
Šířka 1794 mm
Výška 1500 mm
Rozvor 2703 mm
Objem zavazadelníku 500/1590 l 
Pohotovostní hmotnost 1393 kg
Ceny
Základní cena vozu 557 400 Kč
Základní cena vybavení Cosmo 630 400 Kč
Cena testovaného vozu 663 400 Kč*

*Probíhá akce "Zima" při níž zákazník buď může zvolit slevu 25 000 Kč, nebo přidat výbavu za 35 000 Kč