Obdobně jako u jejích předchůdců se v nové třídě S dostávají do série technické inovace, které tento špičkový mercedes staví do role vzoru pro celkový vývoj osobních automobilů. Průkopnické zásahy na poli bezpečnosti a nejvyšší úroveň komfortu patří i nadále k jeho výrazným vlastnostem.

Kromě toho posouvá nová limuzína svojí agilní ovladatelností dosavadní měřítko týkající se dynamiky jízdy a novými, ještě výkonnějšími motory, zprostředkovává ještě emotivnejší jízdní zážitky. Nová třída S nahrazuje předchozí model vyrobený od roku 1998 zhruba v 485 000 kusech, který představuje ve vyšší automobilové třídě suverénní světovou jedničku. Již více než půl století patří písmeno "S" v označení modelů Mercedesu automobilům výrazného vzhledu, s inteligentní technikou a v neposlední řadě značné hodnoty.

Dvě karosérie

Proti svému předchůdci narostl nový špičkový model ze Stuttgartu ve všech rozměrech. Na výběr jsou připraveny dvě karosérie v délce 5076 nebo 5206 milimetrů - to je o 33, resp. 43 milimetrů víc, než měla dosavadní třída S. Rozvor náprav se zvětšil o 70, resp. 80 milimetrů na 3035 a 3165 milimetrů. Navíc je karosérie o 16 milimetrů širší (1871 mm) a o 29 milimetrů vyšší (1473 mm) než dosud. Tyto nové rozměry podpořily prostorovou koncepci, která zajišťuje všem cestujícím komfort první třídy.

 Šířkové míry kabiny, kam patří například oblast ramen a loktů, se zvětšily až o 39 milimetrů, prostor pro hlavy cestujících se na výšku zvětšil až o pět milimetrů. V limuzíně s dlouhým rozvorem získávají cestující vzadu navíc 10 mm mezi sedadly a na délku o 11 mm více prostoru v oblasti kolen. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil o 60 litrů na 560 litrů.

Tucet technických inovací

Dosavadní třída S, která byla prezentována v roce 1998 a znovu zvolena "Nejlepším automobilem na světě", posunula svoje standardy na mimořádnou úroveň. A právě z ní vycházejí pokroková řešení, která Mercedes-Benz v nové limuzíně uplatňuje. Do sériové výroby nové třídy S bylo vůbec poprvé zavedeno tucet technických inovací. Patří mezi ně například brzdový asistent PLUS s rada rovými čidly, asistenční funkce pro vidění v noci vybavená infračervenou technikou, systém preventivní ochrany cestujících PRE-SAFE s doprovodnými funkcemi, parkovací asistent, nový systém COMAND nebo sedadlo se zdokonaleným masážním účinkem.

V praxi to znamená, že třeba brzdovým asistentem PLUS se schopností nebezpečnou situaci předvídat, automobilka ještě více zvýrazňuje svoji angažovanost v oblasti prevence dopravních nehod. Tento systém sleduje prostřednictvím radaru vpředu jedoucí automobil a při nebezpečném přiblížení k němu řidiče varuje. Hrozí-li střet, brzdový asistent PLUS bleskurychle zajistí optimální podporu vynaložené brzdné síly, která je okamžitě k dispozici i v případě, že řidič sešlapuje brzdový pedál příliš opatrně.

Tímto způsobem se dá spoustě havárií zabránit. Brzdový asistent PLUS je kombinován u Mercedesu s dalším pozoruhodným ochranným systémem cestujících PRE-SAFE, který dostal v novince ještě několik bezpečnostních funkcí navíc. PRE-SAFE rozpozná hrozící nebezpečí nehody již v prvopočátku. Například překročí-li zpomalení vozu při brždění určitou hranici nebo hrozí-li nebezpečí smyku, systém zajistí přitažení bezpečnostních pásů a naplní vzduchové polštáře multitvarovaného sedadla, které řidiči, spolujezdci a cestujícím vzadu vytvoří určitou oporu.

Vůbec poprvé je do tohoto ochranného systému zakomponováno uzavření oken dveří. Kombinací zdokonalené funkce brzdového asistenta PLUS se systémem PRE-SAFE se dále zvýšila ochrana cestujících. Mercedes-Benz je jedinou automobilovou značkou na světě, která používá takový rozsáhlý bezpečnostní systém s aktivací již před hrozící nehodou.

Novinky mezi motory

Tři ze čtyř motorů pro třídu S vyvinuli technici Mercedesu zcela nově. Jejich výkon se zvýšil až o 26 procent, o více než 15 procent je vyšší jejich točivý moment. Již při vstupu na trh na podzim 2005 bude kromě 3,51itrového motoru V6 s výkonem 272 koní k dispozici nový osmiválec dávající výkon 388 k a již od 2800 ot./min. odevzdávající mohutný točivý moment 530 Nm. S jeho pomocí zrychluje model S 500 z nuly na 100 km/h během 5,4 s.

Od prvního čtvrtletí roku 2006 rozšíří Mercedes-Benz svůj motorový program třídy S o nový šestiválec CD1 s filtrem pevných částic sériově zabudovaným ve výfukovém potrubí. Tento turbodiesel s přímým l vstřikem nafty vytváří výkon 231 k a maximální točivý moment 540 Nm odevzdává na klikovém hřídeli již od 1600 ot./min. Svého předchůdce tak nový model S 320 CDI překonává ve výkonu o 13 a v točivém momentu o osm procent. Výkon dvanáctiválcového motoru ve špičkovém modelu S 600 (dodáván bude od prvního čtvrtletí 2006) vzrostl na 517 k a o téměř čtyři procenta na pozoruhodných 830 Nm od 1900 ot./min. se zvýšil jeho nejvyšší točivý moment.

Motory V6 a V8 nové třídy S kombinuje Mercedes-Benz sériově s jedinečnou sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-TRON1C. A v této souvislosti je třeba se zmínit o další novince, která řidiči pomáhá a zároveň umožnila moderní ztvárnění kokpitu. Jedná se o D1RECT SELECT elektronické řízení sedmistupňové automatické převodovky 7G-TRONIC prováděné pouhým lehkým stlačením páčky umístěné vpravo od sloupku řízení. Díky této technice mohli tvůrci interiéru vozu upustit od obvyklé páky voliče na střední konzoli a dát tak krytu centrálního tunelu zcela nový vzhled.