O něco později se má objevit v podobě luxusního hatchbacku třída R.

Po světové výstavní premiéře na letošním jarním ženevském autosalonu se už i česká motoristická veřejnost mohla blíže seznámit s touto automobilovou novinkou, a to počátkem června na brněnském autosalonu. V té době byla třída B také uvedena na světové trhy. Krátce předtím jsem měl možnost vyzkoušet ji v rámci mezinárodní novinářské prezentace ve španělské Tarragoně.

Mezi "áčkem" a "céčkem"

Plánovačům modelových řad stuttgartské automobilky s trojcípou hvězdou ve znaku se rozmezí mezi nejmenším z mercedesů "áčkem" a kompaktním sedanem třídy C zdálo být natolik velké, že do něj vsadili třídu B. Potvrzuje to zároveň skutečnost, že i v Mercedesu se snaží využít každé skulinky v nabídce nových typů, nejednou určitých kříženců, a tím oslovit daleko větší počet zájemců o osobní automobily.

Třída B současně svým způsobem zastupuje prodloužené "áčko", jehož delší verze byla z nynější druhé generace nejmenších mercedesů vypuštěna.

Tvůrci "béčka" dali tomuto pětidveřovému a pětimístnému vozu do vínku skvěle ztvárněný design, výbornou dynamiku a rozměry kompaktního vozu. Je to vlastně koncentrát předností hned několika automobilových kategorií, neboť představuje cestovní automobil, ale je zároveň plnohodnotným rodinným vozem a vzhledem k velkoprostorovému řešení také dopravním prostředkem pro volný čas. Navíc dokáže nabídnout v symbióze mimořádného komfortu a dynamiky rovněž patřičnou radost z jízdy.

Hrátky s prostorem

I když podlahová plošina "béčka" vychází obdobně jako množství dalších skupin ze třídy A, rozvor se ve srovnání s ní zvětšil o 210 mm. Na optický výsledek této úpravy hned na první pohled upozorňuje velká vzdálenost náprav s koly posunutými vzadu téměř do rohu karosérie. Použitím sendvičového podvozku, který třída B též převzala z "áčka" (má mj. bezpečnostní význam, neboť při čelním nárazu se šikmo uložená pohonná jednotka i s převodovkou zasune pod podlahu), mohla být kabina posunuta hodně dopředu. To všechno příznivě ovlivnilo vznik velmi prostorného a variabilního interiéru a zároveň dodalo nemalý objem pro zavazadla.

Čísla napovídají, že základní objem kufru činí solidních 544 litrů, avšak v závislosti na počtu převážených osob a požadavcích na prostor pro zavazadla lze zadní sedadla, dělená v poměru 1:2, zcela sklápět, či dokonce vyjmout z auta. Pak se z tohoto automobilu stává doslova dodávka, neboť na zavazadla může připadnout až 2245 l.

Pokud se zadní sedadla zcela sklopí, mohou se uvnitř převážet dva bicykly uchycené za přední vidlice k praktickému držáku. Přední kola se přitom odkládají do vaků. Na jejich uložení zbývá uvnitř stále dostatek místa. A pamatováno je také na převážení dlouhých předmětů: po sklopení předního pravého sedadla se dá počítat s téměř třímetrovou délkou.

Díky sendvičové koncepci podvozku jsou sedadla "béčka" usazena o něco výše, takže je s tím spojen i vyšší posez a lepší výhled do všech stran, ale rovněž tak snadnější nastupování a vystupování. Řidiči dovolují široké možnosti nastavení sedadla a volantu najít si tu nejvýhodnější pozici pro řízení. Sedadla jsou dostatečně široká i vysoká, takže i při náhlých úhybných manévrech či ostřejším projíždění zatáček jsou cestujícím dostatečnou oporou s výborným bočním vedením. Provedení interiéru nezapře pověst značky: Míra pohodlí, dílenské a ergonomické zpracování interiéru jsou na ukázkové úrovni.

Podvozek snese hodně

S výjimkou nejslabší motorické verze - čtyřválcového turbodieselu 160 CDI - přebírá třída B i šestici pohonných jednotek z "áčka". Jedná se o dvojici vznětových agregátů, montovaných do modelů B 180 CDI a B 200 CDI. V obou případech se za tím skrývají čtyřválce o shodném zdvihovém objemu 1991 cm3, avšak s odlišnými výkony 80 a 103 kW.

Benzínové čtyřválce defilují v "béčkách" pod označením B 150, B 170, B 200 a B 200 Turbo. Jejich nejvyšší výkony se pohybují v rozmezí 70 až 142 kW, přičemž základní variantou je "stopadesátka" (viz tabulka). Sílu motorů na přední kola přenášejí buď ručně řazená šestistupňová převodovka (C 180 CDI, B 200 CDI a B 200 Turbo), nebo ručně řazená pětistupňová převodovka (B 150, B 170 a B 200). Jinak se ale dá jako alternativa ke všem motorům volit samočinná plynulá převodovka Autotronic, která umožňuje sekvenční řazení.

Při testování byly k dispozici nejsilnější jednotky z obou skupin. Smyslem toho bylo upozornit na jedinečné naladění a kvalitu podvozku, který musí s turbodieselem B 200 CDI snést zrychlení z klidu na stovku za 9,9 s a maximální rychlost 201 km/h a s benzínovým turbem B 200 za 8,2 s a 226 km/h. A kombinovaná spotřeba paliva? V prvním případě 5,6 l nafty, v druhém 7,9 l benzínu na 100 km.

Auta s těmito nejvýkonnějšími agregáty se chovala velmi sebevědomě. Převzetí parabolické zadní nápravy z "áčka" a způsob odpružení měly lví podíl na tom, že "béčko" šlo přesně za volantem a také se příliš nenaklánělo. Potlesk si zasloužilo i hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, jehož účinek se vhodně proměňuje s rychlostí jízdy.

***

A výbava? Ani na té základní se nešetřilo. A v tomto smyslu a v kombinaci se základním benzínovým motorem 1,5 l lze cenu 629 000 Kč považovat za příznivou. V ní jsou například zahrnuty adaptivní dvoustupňové čelní airbagy, boční airbagy, protiblokovací systém brzd (ABS), protiprokluzový systém (ASR), brzdový asistent (BAS) a vylepšený systém jízdní stability (ESP) s přídavnou funkcí Steer Control, která v kritických situacích upravuje účinek posilovače řízení. A to je stále řeč jen o bezpečnostní výbavě vozu.

Proti základnímu modelu stojí na opačném konci cenové škály modely B 200 CDI a B 200 Turbo za shodných 829 000 korun.

Model Mercedes-Benz B 150
Délkaxšířkaxvýška (mm) 4270x1777x1604
Rozvor (mm) 2778
Objem. zavazadl. prostoru (l) 544
Typ motoru zážehový čtyřválec
Max. výkon (kW/ot. min.-1) 70/5200
Max. toč. moment (Nm/ot. min.-1) 140/3500
Převodovka manuální 5st.
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,2
Nejvyšší rychlost (km/h) 174
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,6
Základní cena (Kč) 629 000