V tomto konkrétním případě kolínskou stosedmičku. Na její platformě totiž model 1007 vyrostl. Rozdíl je však v tom, že zatímco Peugeot 107 je tří- nebo pětidveřovým hatchbackem, verze 1007 microvanem. A také v tom, že popisovaný automobil, byť shodně čtyřmístný jako "kolínský", nebude vyráběn u nás, ale ve Francii v počtu zhruba 130 000 kusů. A jsme-li u těch rozdílností, pak se sluší podotknout, že "stosedmička" již vstoupila i na český trh, zatímco Peugeot 1007 to čeká v září.

Jak vidno, nic na tom nezměnila skutečnost, že microvan se staticky představil novinářům už v polovině minulého roku, aby také alespoň trochu poodhalil v souvislostech tolik očekávaný minivůz Peugeot 107. Ale až teprve nyní umožnil výrobce novinářům při mezinárodní prezentaci ve španělské Valencii poprvé se svézt s tímto autem.

Osobitý design

Jestliže jsem loni na konci července označil model 1007 za nejmenší z peugeotů, už to není, jak ukazují i údaje v tabulce, pravda. Nejmenším je teď skutečně kolínská "stosedmička", délkou dokonce kratší o 301 mm. Ale i z microvanu vyzařuje na první pohled osobitý design. Pozornosti určitě neuniknou jisté stylistické rysy, s nimiž se poprvé předvedl nový Peugeot 407 - široký nasávací otvor vzduchu a tvar světlometů připomíná pohled šelmy s doširoka otevřenou "tlamou".

Vnější design s výjimkou přídě je poznamenán rukopisem pověstného italského studia Pininfarina. Je přitom nejen působivý, nýbrž i velice funkční. Velké a efektní je madlo klik, odpovídající velkým proporcím bočních dveří, a zároveň praktické, pokud by došlo na ruční otvírání. Kolejnice, po níž se dveře pohybují, se na zádi vozu proměňuje v ozdobnou lištu.

Moderně působí interiér, který včetně palubní desky vytvořilo stylistické oddělení Peugeotu. Středová konzole se v dolní části zužuje, takže především řidič se nemusí obávat, že by nepříjemně omezovala pohyb jeho pravé nohy. V kabině je řada odkládacích míst na drobnosti včetně nádob s nápoji. Poprvé se právě v tomto vozidle vlastník setkává s konceptem Caméléo. Díky němu si uživatelé, což zřejmě budou nejvíce ženy, mohou velmi jednoduchými úkony proměnit barevné ladění interiéru. Napomáhá tomu 18 snadno obměnitelných prvků - například dílce potahů sedáků a opěradel, odkládacích ploch na palubní desce či obrouček růžic ventilace, které se budou nabízet v osmi barevných dekorech a které ladí s jednotným tmavěmodrým provedením interiérů všech verzí Peugeotu 1007. Každá sada doplňků přijde zhruba na 7500 Kč.

Důraz na univerzálnost Peugeot 1007 je především svou délkou ideální pro cestování a parkování ve městě. Tomu také nahrávají i zmíněné elektrické posuvné dveře. Navíc jejich velká šířka 920 mm hodně usnadňuje nastupování osob na vyvýšená sedadla, a to především vpředu. Dozadu se mezerou za opěradly předních sedadel protáhnou tak děti, ale snadný mechanismus sklápění předních sedadel to hodně usnadní i dospělým. Výhodou rovněž je, že po úplném otevření nepřesahují dveře obrysy zádě. Velká prosklená plocha umožňuje stále dobrý výhled z interiéru. A jak se tyto dveře ovládají? Především dálkově tlačítky na klíčku. Ale obdobně jsou k tomu určena tlačítka pod krajními růžicemi ventilace na palubní desce, přičemž řidič může ovládat i posun pravých dveří. Ale je tu i možnost otevírat je klasicky, klikami.

Při elektrickém ovládání se aktivují zároveň senzory, které se starají o to, aby se při zavírání zabránilo přiskřípnutí ruky či prstu. Relativně velká výška Peugeotu 1007 dovolila umístit sedadla výš než je běžné. To ještě zvyšuje řidičovu kontrolu nad okolním děním a bezpečnější cestování. Čtyři samostatná sedadla ve dvou řadách jsou zcela plnohodnotná, a i ta zadní nezávisle posuvná v rozpětí až 230 mm. Tím se také dá objem kufru upravovat od 178 do 364 l. Zadní sedadla se dají sklápět a přirazit k opěradlům předních, ale nikoli vyndavat z vozu. Přesto do takto vzniklého prostoru, který může mít objem až 1048 l, se dá uložit třeba jízdní kolo a po sklopení opěradla pravého předního sedadla i surfové prkno.

Zatím tři motory

Pod kapotou Peuogeotu 1007 se zpočátku budou alternativně objevovat tři agregáty pohánějící přední kola. Půjde o benzínové čtyřválce 1,4 l o výkonu 54 kW a 1,6 l 16V (80 kW) a turbodiesel 1,4 l HDI (50 kW). Základní převodovka je pro oba nejslabší motory pětistupňová, ručně řazená. Avšak nasazena je též automatizovaná převodovka 2-Tronic s možností sekvenčního řazení. Tu zřejmě nejvíce ocení ženy-řidičky. xxx Standardně je montována se šestnáctistovkou a za příplatek jako alternativa u čtrnáctistovky. Nejen pro nízkou spotřebu v průměru 4,4 l na 100 km, ale i dobrý zátah se mi nejvíce zamlouval turbodiesel. Přesto pro všechny tři pohonné jednotky bylo typické, že na jízdu s poměrně těžkým vozem (stojí tady 1140 kg nejlehčího z Peugeotů 1007 s motorem 1,4 l proti 790 kg třídveřového Peugeotu 107 s benzínovým litrovým motorem) musí vynaložit poměrně dost práce.

Ukazuje se ale, že podvozek má dostatečné rezervy pro nasazení výkonnějších motorů, takže nezbývá než doufat, že výrobce tento microvan co nevidět oživí. Údaje o zrychlení z 0 na 100 km a maximální rychlosti Peugeotu 1007 s agregáty 1,4 l, 1,6 l a 1,4 l HDI jsou 15,6/12,6/16,7 s, resp. 165/190/160 km/h. Nabídka základní i příplatkové výbavy se doslova honosí nepřeberným množstvím položek. Mezi nimi se objevuje např. až sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, systém Isofix pro bezpečné uchycení dětských sedaček, automatická klimatizace, palubní počítač, elektronický systém jízdní stability (ESP), parkovací asistent či navigační systém.

Cena Peugeotu 1007 pro náš trh zatím nebyla stanovena, ale už s ohledem na bohatou základní výbavu, v níž se mj. počítá s ABS a EBD, čtyřmi airbagy a kompletním elektrickým ovládáním, importér předpokládá, že se začne odvíjet těsně pod hranicí 400 000 Kč.