Třídveřová verze je v pořadí třetí z nové generace aster - po pětidveřovém hatchbacku a kombíku Caravan. A právě ve výrazných změnách vzhledu nových aster je třeba hledat odpověď, proč se jich loni prodalo už 285 000 v provedení pětidveřový hatchback a 48 500 jako kombi. Proti předchůdcům vyrukovaly totiž se značnou dávkou emotivního náboje. "Gétécéčko" chce jít v tomto ohledu ještě dál, neboť to zabírá. Proto se ho má také do konce letoška vyrobit v belgických Antverpách 60 000 kusů.

Proč GTC?

Domněnku, že v případě GTC se jedná pouze o třídveřovou verzi pětidveřového hatchbacku, ze kterého vychází, vyvrací novinka na první pohled. Stratégům Opelu totiž neuniklo, že do tvorby modelů především nižší střední třídy se v poslední době promítá zcela nový směr, a to výraznější odlišení karosářských verzí. Zářnou ukázkou toho je třeba Citroen C4: vedle rodinného pětidveřového hatchbacku se zrodilo třídveřové, dynamičtější provedení ve stylu kupé, přičemž je cenné rovněž to, že vnitřní prostorové hodnoty zůstaly prakticky zachovány.

Opel na svůj krok upozornil vznikem třídveřového hatchbacku, u něhož zvlášť boční silueta poodhaluje nádech kupé, a navíc spojuje tento přístup se založením nového subsegmentu kompaktních automobilů typu GT. Z toho pramení ono označení GTC (Gran Turismo Compact). Protože však jde zároveň o náročnější způsob tvorby auta, který neznamená pouze ubrat mu pár bočních dveří, tak se to odráží také v ceně. Zatímco dosud platilo méně dveří - nižší cena, pak u "gétécéčka" je jeho základní cena ve všech srovnatelných úrovních výbavy a motorizace shodná s pětidveřovým hatchbackem.

Moderní styling

Nejmarkantnějším rozdílem ve srovnání s kratší a o něco vyšší pětidveřovou astrou je právě design: především výrazně skloněné čelní sklo, zajímavá křivka střechy, ostře řezaná zadní boční okna, dramatičtěji pojatá zadní partie s osobitě řešenými koncovými svítilnami... To vše upozorňuje na nový designérský jazyk, který se u opelů začal objevovat v poslední době. Uživatel se s ním setká též v interiéru, který však - až na malé odchylky - zřetelně kopíruje pětidveřový hatchback.

Opomenout nelze ani dosažení značné praktičnosti verze GTC. Uvnitř je totiž prostorná, vhodná ke každodennímu užívání, jako pětidveřový hatchback. Nabízí též shodný základní objem kufru (380 l). Podpořil to dlouhý rozvor (2614 mm) a zvlášť prodloužení karosérie o 39 mm. Tím, a zároveň níže posazenými zadními sedadly, se při výrazném zaoblení a sklonění zadní části nižší karosérie dosáhlo toho, že ani vyšší pasažéři cestující vzadu netrpí nedostatkem místa nad hlavou. Zcela pohodlně tam mohou cestovat dvě dospělé osoby. Praktičnosti vozu prospívá i možnost sklápění zadních sedadel, které vzhledem k dělení v poměru 60:40 nebo za příplatek 40:20:40 dále zvyšuje flexibilitu interiéru.

Motory podle gusta xxx Leckdo chce mít přitažlivý vůz, ale zároveň si nezakládá na jeho spojení s nejdravějšími motory. I na to v Opelu pamatovali a do nabídky zahrnuli bohatou paletu pohonných jednotek. Založena je na čtveřici turbodieselů CDTI o objemu 1,3 až 1,9 l a výkonech 66 až 110 kW s moderním přímým vysokotlakým vstřikováním paliva technikou common-rail a na pětici zážehových čtyřválců začínajících objemem 1,4 l (66 kW) a vrcholících přeplňovaným dvoulitrem o 147 kW. Každý si tedy může vybrat podle svého gusta.

Adaptivní podvozek IDS

Při prvních testovacích jízdách jsme trochu zalitovali, že jsme mohli vyzkoušet pouze nejvýkonnější agregáty z obou skupin, tedy 1,9 CDTI (110 kW) a 2,0 Turbo (147 kW). Základní údaje o Turbu jsou uvedeny v tabulce, takže pár slov k 1,9 CDTI. Auto s ním se prokazuje solidním zrychlením -z 0 na 100 km/h za 8,9 s - a maximální rychlostí 210 km/h. Oslňuje spotřebou. V kombinovaném provozu si má brát 5,8 l nafty na 100 km. Ve dvoučlenné posádce jsme s tímto agregátem na klikatých andaluských silnicích, často s poměrně velkým převýšením, zaznamenali ve svěžím rytmu spotřebu kolem 7 l nafty na 100 km. Překvapil nás však také tichým chodem, solidním zátahem a kultivovaností, na níž se podílela skvělá symbióza se šestistupňovou manuální převodovkou s krátkým přesným řazením.

U benzínového přeplňovaného dvoulitru se místy projevovalo, že přece jen má výkonu až nadbytek. Při razantním sešlápnutí plynového pedálu vznikaly situace, kdy přední kola nestačila plně přenést sílu motoru na vozovku. Uvidíme, jak to bude vypadat u ještě výkonnější verze astry s označením OPC (176 kW), která se začne prodávat na podzim. Také spotřeba byla u testovacího modelu větší. Při rychlejší jízdě jsme zaznamenali dvanáctilitrový úbytek benzínu na 100 km. K vynikající stabilitě Astry GTC přispívá mj. o 15 mm snížený podvozek a tužší odpružení.

V zatáčkách, při rychlejší jízdě, ale i při kritických úhybných manévrech se vůz choval sebejistě, byl s přehledem ovladatelný. Nejvíce to ovlivňuje interaktivní adaptivní podvozek IDS, u něhož za příplatek a s označením IDS Plus se elektronika průběžně stará o změny charakteristik tlumičů. Kdo si chce zajezdit ještě sportovněji, může tlačítkem Sport na palubní desce zapojit sportovní režim. Ten ještě více přitvrdí tlumiče a dostavuje se lepší odezva na sešlápnutí plynového pedálu.

I když třídveřová Astra GTC staví na všech technologických vymoženostech, s nimiž se pochlubily už její předchůdkyně z nejnovější modelové řady, jedná se o zcela osobitý model, jehož řízení je skutečným požitkem. U nás je nabízen ve čtyřech úrovních výbavy v cenovém rozpětí 445 900 až 710 900 Kč. Každou z výbav lze přitom za příplatek rozšiřovat o další prvky.

Opel Astra GTC 2,0 Turbo a konkurenti
Model Opel 2,0 Astra Turbo GTC
Délkaxšířkaxvýška (mm) 4288x1794x1413
Rozvor (mm) 2614
Objem zavazadl. prostoru (l) 380
Typ motoru benzínový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1998
Max. výkon (kW/min.-1) 147/5400
Max. toč. moment (Nm/ot. min.-1) 262/4000
Převodovka manuální 6. st.
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,8
Nejvyšší rychlost (km/h) 234
Komb. spotřeba (l/100 km) 9,3
Základní cena (Kč) 710 900