Již loni v červnu byl na náš trh uveden nový rexton, což je zástupce segmentu SUV. Vůz s klasickým žebřinovým rámem nabízí velkorysý zavazadlový prostor a díky licenční úmluvě Ssang Yongu s Mercedes-Benz je vybaven vznětovým motorem 270 XDi disponujícím výkonem 121 kW. Vedle Rextona nabízí Golc Car ještě modely Korando a Musso Sports. Hlavní novinkou letoška je pak sedmimístné MPV Rodius. Již jeho jméno, které vzniklo kombinací slov Road a Zeus, dává tušit, že se nejedná jen tak o nějaký obyčejný vůz.

Skutečnost, že poptávka po prostorných MPV neustále roste, je notoricky známa. Ssang Yong při vývoji rodiuse využil platformu dalšího svého modelu Chairman. Hned první pohled vyvolá rozporuplné pocity. Vůz zaujme především boční linií vozu, kterou však narušuje vystouplá zadní partie. Ne každému se může toto řešení líbit. Nesporným faktem však zůstává, že je toto řešení, když ne líbivé, tak praktické určitě. Pohledná je čelní maska, kterou tvoří třílamelový chladič ve tvaru úsměvu a velké světlomety. Netradiční vzhled nicméně zajistil vozu dostatek pozornosti z řad kolemjdoucích lidí i ostatních řidičů a věta: "To jsem ještě neviděl.", patřila k nejčastějším.

Motor "hlučnou" předností

Stejně jako rexton, tak i rodius má pod kapotou nově vyvinutý pětiválcový motor XDi 270 o objemu 2696 cm3 s přímým vysokotlakým vstřikováním nafty Common Rail. O převod výkonu 121 kW se starají buď pětistupňová manuální, nebo automatická převodovka T-Tronic, která je opět vyráběna v licenci Mercedes-Benz a byl jí vybaven i testovaný vůz. Právě licenční výroba motorů a převodovek je jedním z hlavních kladů Ssang Yongu.

Maximální výkon motor dává při 4000 otáčkách za minutu. Nejvyšší točivý moment 342 Nm je pak k dispozici v rozmezí 1800 až 3250 ot./min. Pohonná jednotka má dobrou dynamiku, nicméně v interiéru se při vysokých otáčkách projevuje zvýšenou hlučností. Což je jediná výtka, kterou si tento diesel vysloužil.

Ekonomika provozu je vzhledem k váze vozu, která je 2850 kg, pro takto velký vůz optimální. V kombinovaném provozu spotřebuje na 100 km podle výrobce 9,9 litru, v praxi se dá udržet pod 11 litry. Mimo město uváděných 8,4 litru je nejblíže realitě. Ve městě pak záleží na hustotě provozu. Spotřeba se pohybuje v rozmezí výrobcem uváděných 12,5 litru na 100 kilometrů až po 14 litrů s plně naloženým vozidlem (sedm pasažérů).

Při vývoji konstrukce vozu automobilka využila nového netradičního systému samonosné karosérie s pomocnými rámy. Novinkou je i víceprvkové zavěšení zadní nápravy. Dalším bonusem, který rodius cestujícím nabízí, je trvalý pohon všech kol Smart TOD s přiřaditelnou redukcí. V praxi to znamená, že s tímto rodinným vozem nebudete mít v našich zeměpisných šířkách problémy v žádném ročním období.

Malý rodinný autobus

Po usednutí do interiéru rodiuse ohromí pasažéry velkoryse řešený vnitřní prostor, který nabízí pohodlí pro sedm cestujících. Uspořádání sedadel 2+2+3 umožňuje dělat uvnitř doslova čáry a kouzla, a vytvořit tak pohodí jako v malém rodinném autobusu. Pracoviště řidiče jde ruku v ruce s trendem středových kapliček. Před řidičem tak na palubní desce svítí pouze kontrolky jednotlivých funkcí vozu, zatímco ukazatel rychlosti, otáčkoměr, palivoměr a ukazatel teploty chladicí kapaliny jsou umístněny ve středu palubní desky.

Zadní část vozu má ve stropě vlastní průduchy. Síla proudění vzduchu se může regulovat pomocí otočného ovladače za sedadlem řidiče. Loketní opěrky na prostředních dvou sedačkách zvyšují pohodlnost cestování.

Výhled z vozu dozadu do stran je díky velkému prosklení dobrý. Přímo vzad je to už horší kvůli velkým hlavovým opěrkám. Automobil je proto vybaven parkovacím asistentem, s jehož funkcí jsem spokojen nebyl. Nejen, že za vozem při souvislém tónu bylo více než metr místa, asistent si občas pípal, jak chtěl. Nepomohlo ani důkladné očištění snímacích senzorů. Vzhledem k pohledu dozadu tak vše zachraňují velká boční zpětná zrcátka. 

Tři verze výbavy

Ovládání funkcí vozu a audiosoustavy je intuitivní a přehledně uspořádáno. V interiéru je celá řada odkládacích prostorů, pro CD v palubní desce či na brýle ve stropu. Jednou z hlavních výhod rodiuse je však variabilita uspořádání. Ve voze může pohodlně cestovat sedm lidí, při sklopených prostředních sedadlech si jízdu užije pět cestujících v neuvěřitelném komfortu. Sedačky se dají otáčet a posouvat v ližinách na podlaze. Prostřední o 200 mm a zadní až o 400 mm. Zavazadlový prostor nabízí minimální objem 893 litrů. Zvětšit se však dá na ohromujících 3322 litrů.

Rodius nabízí nejen velkorysý vnitřní prostor, který nejlépe dokumentuje objem zavazadelníku, ale rovněž bohatou výbavu. Na českém trhu je k dostání ve třech stupních v cenách od 699 tisíc až po 1,1 miliónu korun. Systémy ABS s rozdělovačem brzdného tlaku, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, airbag řidiče a spolujezdce jsou již v základní verzi označené DS.

Stabilizační systém ESP je jen v základu nejdražší verze DLX. Stálý pohon 4x4 je v ceně modelů DL a DLX, u základní verze není. K té si navíc může zákazník připlatit pouze za metalický lak. U ostatních verzí si lze připlatit například za střešní okno či speciální barevnou úpravu nárazníků a plastových boků shodně za 30 tisíc.

Servis a záruky

U nového importéra je důležitým faktorem vybudování prodejní a především servisní sítě. Golc Car má v současné době sedm servisních a prodejních míst. "Do konce roku hodláme počet prodejců zvýšit na 12," uvedla při představování modelové řady Ssang Yongu marketingová manažerka importéra Dana Barešová. "Na nové vozy poskytujeme standardní záruky na tři roky nebo ujetí 100 tisíc kilometrů," doplnil jednatel Golc Car Jaroslav Štolc s tím, že tříletou záruku poskytují i na prorezavění karosérie.

Prvním zákazníkem rocker

Zpěvák Kamil Střihavka se loni stal prvním zákazníkem, který si koupil vůz Ssang Yong Rexton RX 270 XDi. Střihavka o automobilce neměl žádné informace. Přesto, když rexton poprvé uviděl, byla to podle jeho slov láska na první pohled. "Vůbec nic mi to neříkalo. Ale když jsem rexton poprvé viděl, tak jsem se do něj zamiloval," vzpomínal na první setkání. "Design je naprosto uchvacující. A za druhé jsem posléze zjistil, že Ssang Yong má čtyřicet let tradici s offroady," dodal jeden z důvodů, proč se pro rexton rozhodl.

Ssang Young Rodius S270DS
Délkaxšířkaxvýška (mm) 5125x1915x1820
Rozvor (mm) 3000
Objem zavazadelníku (l) 893
Typ motoru vznětový pětiválec
Zdvihový objem (cm3) 2696
Max. výkon (kW/ot. min-1) 121/4000
Max. toč. moment (Nm/ot. min-1) 342/1800-3250
Převodovka 5, automat
Nejvyšší rychlost (km/h) 174
Komb. spotřeba (l/100 km) 9,9