Zatímco první dvě varianty kalosu vstoupily na český trh už před nějakou dobou pod původním označením Daewoo, třetí od samého začátku bude upozorňovat na změnu majitele jihokorejské automobilky. Ponese název Chevrolet, značky, která patří do skupiny největšího světového automobilového koncernu a vlastníka Daewoo - General Motors.

Loni patřily kalosy k nejprodávanějším modelům značky Chevrolet v Evropě. V USA pod označením Aveo zase vůbec k nejprodávanějším typům ve svém segmentu, tedy malých aut. V něm je u nás pořádná tlačenice. Navíc loni byl v ČR obchod s nimi největší: našel si 68 122 zákazníků a odkrojil si z tržního podílu 51,23 %. Takže i třídveřový kalos, který jsem měl možnost v předstihu vyzkoušet na chorvatských silnicích v rámci mezinárodní novinářské prezentace v Dubrovníku, vjede rovnou do pořádně vroucího kotle.

Svěží vzhled

Třídveřový kalos je odvozen od pětidveřového hatchbacku a zachovává si i shodné rozměry. Vzhledem k menšímu počtu dveří mu však byl propůjčen dynamičtější postoj, v čemž se projevuje rovněž aerodynamická optimalizace přední a zadní partie. Zvlášť konec boků, které zvýrazňuje klín probíhající od vrcholu předního blatníku k horní hraně koncových světel, byl velmi elegantně vymodelován.

Provedení interiéru je v přední části prakticky shodné s pětidveřovou verzí. A týká se to i volantu s velkým průměrem věnce. Ale myslím, že by nebylo od věci dát vozu se zdůrazněnou dynamickou vizáží i sportovnější, menší volant. Ten současný je výškově nastavitelný a totéž platí o poněkud vyvýšeném sedadle řidiče. Jen maličká chybička se vloudila -po jeho posunutí není s to si "zapamatovat" svoji původní navolenou polohu. A jsem-li u sedadel, musím říci, že lepší oporu by mohla poskytovat při projíždění zatáček či uhybných manévrech.

Kombinace materiálů v interiéru je příjemná. Použité plasty -a to zřejmě vzhledem k nízké ceně vozu - jsou ale spíš levnější. Jinak je kabina vypracovaná do nejmenších detailů. To samozřejmě koresponduje s podílem věhlasného studia ItalDesign v čele s neméně slavným Giorgettem Giugiarem na tvorbě této modelové řady. V "tvarosloví" převládá svěží vzhled. Pozornosti neunikne dostatek odkládacích ploch a schránek. Nechybí ani držáky na nádoby s nápoji. Za příplatek si lze objednat také 12voltovou zásuvku, umísťovanou hned vedle ruční brzdy, a to třeba k napájení mobilu. Dílenské zpracování je solidní.

Pro čtyři dospělé

Do auta se dvojicí širokých bočních dveří s velkým úhlem otevření dobře nastupuje. Přední sedadla se odsunují snadno, i cestující vzadu mají vzhledem k nadprůměrné výšce auta spoustu místa nad hlavou a kupodivu i pro nohy. Na to lze ale najít odpověď především v dlouhém rozvoru auta. Ovšem poněkud těsněji se trojice cestujících vzadu bude cítit v oblasti ramen. Z toho vyplývá, že ideální je tam cestovat ve dvojici. Na obou krajních místech vzadu je pamatováno též na bezpečnostní uchycení dětských sedaček Isofix. K větrání přispívá rovněž výklopné zadní boční okno.

Kufr na první pohled neoplývá zvláštním objemem, avšak jeho základních 220 l v pohodě pohltí i větší nákup. Sklopením asymetricky děleného opěradla a překlopením sedáku se získá prostor o objemu až 980 l. Nakládání částečně ztěžuje vysoký práh zavazadelníku.

K nám se dvěma motory

Na našem trhu se v třídveřových kalosech alternativně objeví dva benzínové čtyřválce: osmiventilová dvanáctistovka o výkonu 53 kW a 16ventilová čtrnáctistovka (69 kW). První agregát mě přesvědčil, že je ideální do městského provozu. Dosáhnout živější jízdy lze udržováním vyšších otáček, což je vykoupeno větší hlučností i v kabině.

Pro toho, kdo s třídveřovým kalosem chce častěji vyrážet na delší cesty, je proto optimální čtrnáctistovka. K jejímu sebevědomí přispívá agregát s příznivým točivým momentem 130 Nm už při 3400 otáček za minutu. Auto s tímto motorem dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,1 s a maximální rychlosti 176 km/h při průměrné spotřebě 7 l paliva na 100 km. K němu si zájemce může za příplatek zvolit čtyřstupňovou automatiku. Pak se jedná o hodnoty 11,9 s, 170 km/h a 7,6 l benzínu na 100 km.

Komfortní jízda

Jízda s kalosem přinesla následující poznatky. Řazení pětistupňových manuálních převodovek je poměrně přesné a lehké. K velmi dobrému ovládání vozu přispívá hydraulický posilovač s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti. Tak se stává výborným společníkem též při parkování. Zvlášť při manévrech ve stísněnějších podmínkách jsem ocenil malý průměr otáčení.

Brzdy - vpředu kotoučové s vnitřní ventilací, vzadu bubnové a standardně doplněné o protiblokovací systém ABS s děličem brzdného účinku EBD -fungovaly spolehlivě. Jejich reakce neochabovala ani při opakovaném brzdění. Velkou pochvalu si zaslouží podvozek s dlouhým rozvorem a širokým rozchodem kol. Stará se o velmi komfortní jízdu, dokáže auto sebevědomě přenést přes větší nerovnosti a zkrotit ho také při ostřejším projíždění zatáček, kdy se karosérie přece jen začne více naklánět.

Do základní výbavy třídveřového Chevroletu Kalos by měly náležet mj. airbag řidiče, posilovač řízení, elektrické ovládání skel bočních dveří a centrální zamykání. Cena zatím nebyla stanovena. Dá se ale předpokládat, že vzhledem k tomu, že pětidvéřový kalos stojí 239 900 Kč a verze s trojicí dveří bývají zpravidla o 10 až 15 000 levnější, že může začínat už na úrovni 225 000 korun. Tím by se zařadil mezi nejlevnější malé automobily u nás.