Po toledu první generace (1991), což byl liftback s výklopnou zadní stěnou, a toledu druhé generace (1998) coby klasickém čtyřdveřovém sedanu, právě přijíždí třetí generace s překotně pozměněným tvarem karosérie zvlášť v zadní partii. Tím je tento automobil vůbec těžké zařadit do nějaké srovnávací tabulky.

Osciluje totiž mezi kompaktními velkoprostorovými vozy (MPV), jako je třeba Renault Scénic, a liftbacky, jako je např. Renault Laguna nebo nová Škoda Octavia, s níž sdílí podobně jako s nejnovějším golfem shodnou platformu. Přesto se odvážím říci, že zrod nejnovějšího seatu je především pokusem o jiný tvar sedanu, ukázkou, jak se i v nižší střední třídě proměňuje tradiční automobil.

Důraz na prostornost

V každém případě se z nápadů designérů a konstruktérů vyklubalo znovu toledo s velkým vnitřním prostorem, který do velké míry koresponduje s hatchbackem Altea, který jako první přišel na svět s výrazně pozměněnými rysy karosérie modelů španělské automobilky. Od přídě až po sloupek C jsou altea a toledo shodné. Avšak stupňovitá, o 177 mm prodloužená záď toleda je markantním rozlišovacím vodítkem. Navíc se v ní skrývá zavazadlový prostor o základním objemu 501 l, tedy zvětšený proti altee o 92 l.

Toledo s délkou 4457, šířkou 1768, výškou 1572 a rozvorem 2578 mm se zároveň liší od předchůdce většími rozměry: na délku o 18, na šířku o 26, na výšku o 136 a v rozvoru o 65 mm. Jak vidno, nejvíce vůz narostl výškově, což kopíruje současný směr ive vývoji aut této třídy. Přepravní možnosti nového toleda mohou odpovědět na nejrozmanitější požadavky cestujících: po sklopení zadních sedadel se dá k uložení zavazadel využít objemu až 1007 l (po spodní hranu bočních oken), při naložení až po střechu dokonce 1440 l. Kufr má nadprůměrnou délku 1034 mm.

Svým tvarem nabízí výbornou využitelnost. Zároveň vzhledem k výklopné stěně je do něj skvělý přístup. Na nejrůznější potřeby posádky se pamatovalo také dvojitým dnem s možností volby jeho různého přepažování či dvojitým krycím víkem nad zavazadelníkem. Tomu všemu sekundují úchytná pružná síť zamezující nežádoucímu pohybu předmětů v kufru, přepravní síťka na jeho boku a dva háčky na zavěšení nákupních tašek.

Sedí se výš

Vedle velké části karosérie, rozvoru a rozchodu kol má toledo společný s alteou také interiér. Toledo se odlišuje snad jen audiosystémem s možností přehrávání formátu MP3 a také instalací technologie Bluetooth pro komunikaci s mobilními telefony. Interiér se dá jinak charakterizovat jako vzdušný, prostorný, praktický a pohodlný. Velmi mile jsem byl překvapen tvarem a tuhostí sedadel s dostatečně dlouhými opěradly a sedáky, které jsou nejen pohodlné, ale také zajišťují velmi dobré boční vedení těla. Řidič oceňuje rovněž vyšší posez, který příznivě ovlivňuje přehled o situaci kolem vozu. K jeho spokojenosti přispívá také stavitelný volant s optimálním průměrem a tloušťkou věnce.

I dvouspojková převodovka

Pro toledo byly zvoleny motory známé už z altey. Jedná se o benzínové čtyřválce 1,6 l (75 kW), 2,0 FSI (110 kW) s přímým vstřikováním a turbodiesely 1,9 TDI (77 kW) a 2,0 TDI (103 kW). Slabší verze v obou kategoriích přenášejí sílu na přední kola přes pětistupňové ručně řazené převodovky, obě výkonnější verze se pak dodávají se šestistupňovými manuálními převodovkami.

Na přání lze pro provedení 2,0 FSI objednat šestistupňovou samočinnou převodovku Tiptronic, pro dvoulitrový turbodiesel šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Ta vyniká extrémně rychlým řazením a vysokou účinností přenosu výkonu na hnací kola. Dvoulitrové toledo s ním zrychluje z 0 na 100 km/h za 9,9 s, což je dokonce o desetinu sekundy lepší výsledek než u stejného modelu se šestistupňovým manuálem.

Maximální rychlost je v tomto případě 201 km/h a auto určitě zaujme i výbornou průměrnou spotřebou, která je pouhých 6 l nafty na 100 km. Pokud jde o dynamické ukazatele, jsou téměř shodné s vozem s benzínovým agregátem 2,0 FSI. Osobně mě nejvíc zaujal právě dvoulitrový turbodiesel, a to výjimečnou reakcí na sešlápnutí pedálu, udivující akcelerací v rozmezí 1600 až 4500 ot./min. Zvlášť ve spojení s převodovkou DSG se tento motor projevoval nesmírně tiše.

Precizní řízení

Toledo dostalo tužší naladění podvozku, které však nijak nepotlačuje vysokou míru vnitřního pohodlí a jízdního komfortu. A přitom s přehledem "pohlcuje" příčné nerovnosti. Vůz je velmi lehce ovladatelný, na pokyny řidiče především díky elektrohydraulickému posilovači reaguje znamenitě. Vyspělý podvozek Agile Chassis se zvláště zásluhou použití zadní víceprvkové nápravy multilink řidiči odvděčuje špičkovými jízdními vlastnostmi včetně perfektního držení stopy při ostřejším projíždění zatáček. Tím pádem si lze s vozem dovolit i sportovnější jízdu.

Brzdy fungují spolehlivě, při opakovaném brzdění nevadnou. Ale tyto vlastnosti jsem už vyzvedl u modelu SEAT Altea, s níž má toledo, jak už jsem naznačil, shodný podvozek. Toledo III se pyšní rovněž solidní bezpečností. Ta je založena především na použití velice tuhé karosérie s deformačními zónami, optimálně navrženými počítačem. Riziko poranění končetin snižují pedály brzd a spojky s bezpečnostním uchycením.

Pedál plynu je ukotven u dolního konce v podlaze, což má být výhodnější z hlediska snížení rizika poranění chodidel. Součástí standardní výbavy toled je protiblokovací systém brzd (ABS) a protiprokluzový systém (TCS). Za příplatek si lze dopřát též stabilizační program (ESP) a brzdového asistenta (EBA). Do standardní bezpečnostní výbavy dále patří třeba dvojice čelních, bočních a průběžných hlavových airbagů.

Toledo pro konzervativnější řidiče

Zatímco SEAT Altea sází na mladší zájemce, řidiče se sportovnějším srdcem, tak nové toledo chce oslovit hlavně konzervativnější, o něco starší motoristy alespoň se dvěma dětmi, kteří chtějí více prostoru a pohodlí. Tak to alespoň vidí v SEATu. Oficiální zahájení prodeje toleda třetí generace v České republice odstartovalo 15. listopadu 2004. Jeho cena začíná na 489 900 Kč za verzi s benzínovým motorem 1,6 l (75 kW).

V celé modelové řadě to je zhruba o 20 000 Kč víc proti altee. Pokud na začátku tohoto článku píši o spektru konkurentů, proto se sluší u jmenovaných uvést i jejich ceny: základní ceny Škody Octavie II s benzínovým motorem 1,6 l s výbavou Classic je 460 000 Kč, Renaultu Laguna 1,6 l, 16 V 612 000 Kč a Renaultu Scénic 1,6 litru 529 000 Kč.