Týdennímu testování byl podroben Citroën C4 hatchback ve výbavě SX se vznětovým motorem 1,6 HDi. Na pražských a středočeských silnicích budil velký zájem. Lidé se za jedoucím vozem otáčeli a zaparkovaný se zálibou prohlíželi ze všech stran. Není se čemu divit. Citroën již modelovými řadami C2 a C3 dal jasně najevo, že se v designu vrací k atraktivnímu vzhledu.

Pětidvéřový hatchback jako zástupce rodinných kompaktů nezapře svou příbuznost s C3 a to především v bočních liniích karosérie. Vyvrcholením nápaditosti designérů jsou přední a zadní partie vozu. Čelní pohled dodává hatchbacku, i přes zaměření na "konzervativnější" řidiče, potřebnou míru dynamiky a agresivity. Starají se o to především zajímavě vyvedené logo automobilky a sdružené světlomety ve tvaru bumerangu. Zakulacená záď je pak ohraničena světly ve tvaru písmene L. Z estetického pohledu tak céčtyřka dostává za jedna.

Cena a prostor

V porovnání rozměrů s konkurenty, např. Ford Focus a VW Golf, C4 v některých parametrech prohrává. Jedná se zejména o nepříliš velký zavazadlový prostor, který v základu nabízí 314 litrů, zatímco Golf 350 a Focus hezkých 385 litrů. Céčtyřka se však pro začátek může pochlubit zajímavou cenou, což některé její handicapy staví do trochu příznivějšího světla. Námi testovaný vůz přišel v základu na 515 tisíc korun.

Cena Focusu ve výbavě Trend se stejným motorem začíná na 517 900 korunách, chybí zde však manuální klimatizace (příplatek 36 100 Kč), tempomat (12 000 Kč) či palubní počítač, který pro tuto verzi objednat nelze. Tedy věci, které má C4 v základní výbavě. Cena již v základní verzi Trendline bohatě vybaveného Golfu začíná na 569 500 korunách. Vzhledem k tomu si céčtyřka nezaslouží horší známku než dva.

Vnitřní prostor 4260 mm dlouhé karosérie byl využit do posledního místečka. Řidiči a dalším cestujícím je k dispozici řada odkládacích prostorů a přihrádek. Přední i zadní sedačky zaujmou především příjemným potahovým materiálem. Na předních by mohlo být výraznější boční vedení. Sedačky nicméně poskytují dostatek pohodlí při kratších i delších cestách. Místa v zadu je dostatek. A ani cestující, který by seděl za nadprůměrně vysokým řidičem, by si nemohl stěžovat na zásadně menší prostor pro kolena.

Přístup do zavazadlového prostoru, který při sklopení zadních sedaček nabízí objem 1083 litrů, je díky širokým pátým dveřím přijatelný. Kazí ho nicméně poněkud vyšší hrana zavazadelníku. Praktické jsou dvě přihrádky u podběhů kol. Dostatečně vysoko výklopné dveře se zavírají pohodlně pomocí dvou vnitřních madel. I v kapitole vnitřní prostornosti si céčtyřka vysloužila dvojku.

Srdce tluče pro Ford a PSA

Vznětová šestnáctistovka, kterou měla testovaná C4 pod kapotou, je výsledkem spolupráce koncernů Ford Motor Company a PSA Peugeot Citroën. A dlužno říci, že je to výsledek velmi zdařilý. Čtyřválcový motor disponuje výkonem 66 kW při 4000 otáčkách za minutu a maximálním točivým momentem 215 Nm při 2000 ot.min. Pohonná jednotka potěšila především dravostí s jakou se ochotně pouštěla do zrychlování. Dynamiku motor neztrácel ani při jízdě se čtyřmi či pěti osobami.

Cestující potěší především tichý chod. Hlas motoru je v interiéru znatelný až při vytáčení za hranici 4000 ot.min. Odhlučnění interiéru je tedy na dobré úrovni. Šestnáctistovka se ve městě spokojila s 6,5 litry nafty na 100 km. Výrobce udává průměrnou spotřebu 5,9 litru. Mimo město a v kombinovaném provozu se céčtyřka s rozmezím 4,5 až 5,5 litrů na 100 kilometrů příliš nevzdálila údajům výrobce, který uvádí 4,1 l mimo město a 4,7 l v kombinovaném provozu. Motor dostává za jedna.

Chvalitebné hodnocení si vysloužila pětistupňová manuální převodovka. Jedinou vadou na kráse je menší přesnost řazení. Jinak odstupňování bylo přijatelné.

C4 ráda poslouchá

Z jízdních vlastností nelze než se radovat, i když nedosahují dravosti již zmíněných dvou konkurentů. Odpružení zcela koresponduje se zaměřením vozu a poskytuje dostatečné pohodlí celé posádce. Odpružení podvozku nicméně nemusí vyhovovat všem cestujícím na zadních sedadlech.

Variabilní posilovač řízení funguje bez problémů a činí ovládání 1181 kilogram vážícího vozu příjemným. Odpor volantu, který se mění v závislosti na rychlosti jízdy, je v každém ohledu dostatečný a řidič se tak nemusí bát ztráty kontaktu s vozovkou. C4 plní příkazy přesně a bez vykrucování. Do zatáček se céčtyřka nepouští příliš dravě, o to více však disponuje jistotou a čistotou průjezdu. Náklon karosérie je zanedbatelný. K pohodlí jízdy přispívají i dva pomocníci obsažení v základní výbavě verze SX.

Jsou jimi tempomat a omezovač rychlosti. Oba výrazným způsobem přispívají nejen k pohodlí, ale i k bezpečnosti silničního provozu. Málokdo se totiž například ve městě uhlídá a jede předepsanou rychlostí 50 km/hod. Od toho je tu omezovač, který vám nedovolí tuto rychlost překročit. A to do momentu, kdy plynový pedál prošlápnete až k znatelnému cvaknutí a tím funkci omezovače vyrušíte. Tempomat pak deaktivujete mírným sešlápnutím brzdového pedálu.

Dominanty interiéru: volant a kaplička

Interiér má dvě dominanty. Tou první je dvouramenný volant, jehož věnec se otáčí kolem pevného středu. Ovládací prvky jsou tak neustále ve stejné pozici, stejně jako airbag. Netradičním řešením si Citroën získal již řadu příznivců, kterým se líbí, stejně tak jako odpůrců, kteří volantu s pevným středem nemohou přijít na chuť. Z praktického hlediska nemá volant lepší vlastnosti než klasické provedení, nicméně se jedná o pohlednou záležitost, kterou si řidiči budou především užívat.

Tou druhou dominantou je pak displej ve středové kapličce na palubní desce. Multifunkční transparentní displej mění intezitu zobrazení v závislosti na okolních světelných podmínkách. Zatímco v noci má standartně žluté podsvícení, které se dá ovládat tlačítkem u displeje, za slunečného dne je téměř bílý. Za každých podmínek je dostatečně zajištěna dobrá čitelnost údajů, které zobrazuje - rychlost, teplotu chladící kapaliny, stav v palivové nádrži, nastavení omezovače či tempomatu.

Po stranách displeje jsou pak umístěny kontrolky. Na středu volantu zbylo místo pouze pro otáčkoměr, který se při překročení 5000 ot.min. zabarví do červena, a kotrolky zapnutých světel a směrových ukazatelů. Další displej je umístěn na středové konzoli. Zde se ukazují údaje o audiosoustavě a data z palubního počítače. Ovladače klimatizace, zapínání výstražných světel jsou dobře dostupné. Ergonomii nové céčtyřky jsem přišel velice rychle na chuť - za jedna.

Základní technické údaje
Motor: 1,6 HDi 16V, vznětový řadový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií
Objem: 1560 ccm
Výkon: 66 kW při 4000 ot.min.
Max. točivý moment: 215 Nm při 2000 ot.min.
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 180 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod: 12,5 s 
Spotřeba:
Město: 5,9 l 
mimo město: 4,1 l 
kombinovaná: 4,7 l 
Rozměry a objemy:
Délka: 4260 mm
Šířka: 1773 mm
Výška: 1458 mm
Rozvor: 2608 mm
Objem zavazadelníku: 314/1083 l 
Objem paliv. nádrže: 60 l 

Výbava a bezpečnost

Citroën C4 SX má v základní výbavě manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken a zpětných zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Na ovladači je navíc místo otevírání kufru zapínání světel. V interiéru byly použity měkčené plasty v několika barevných odstínech.

V základu verze SX jsou i elektronické systémy ABS, EBD a EBD. Za příplatek 24 tisíc korun lze vůz dovybavit stabilizačním asistentem ESP. Céčtyřka nabízí na všech sedadlech tříbodové bezpečnostní pásy s akustickým a vizuálním upozorněním na jejich nezapnutí a výškově nastavitelné opěrky hlavy. Na zadních sedačkách nechybí bezpečnostní úchyty ISOFIX. Standardem je i šestice airbagů. Vedle čelních a bočních pro řidiče a spolujezdce to jsou i průběžné hlavové airbagy pro pasažéry na předních a zadních sedadlech.

V nedávno zveřejněných nárazových testech sdružení Euro NCAP dosáhla céčtyřka velmi dobrého výsledku.

Výsledky nárazových testů Euro NCAP (hvězdičky)
Euro NCAP Ochrana posádky (max 5) Ochrana dětí (max 5) Ochrana chodců (max 4)
Malé rodinné vozy
Citroën C4 5 4 3
Ford Focus 5 4 2
BMW 1-Series 5 3 1