Design Volva S40 je v každém směru vyvážený. Průběžné linie vozu umocňují robustnost karoserie. Při čelním pohledu zaujme charakteristická čelní maska chladiče. Příď vozu opticky zužuje kapota ve tvaru lichoběžníku. Zadním partiím jasně dominují sdružené svítilny, které svým tvarováním v horní části dodávají vozu osobitý výraz.

Dobrou práci u Volva S40 odvádí podvozek. Jeho odpružení má sportovní charakter, což však tento vůz nediskvalifikuje ani při delších cestách. Díky protismykovému systému DSTC není možné za běžných podmínek dostat vůz ze silnice. Řidič má nad automobilem kontrolu i při razantním průjezdu zatáčky ve vyšších rychlostech. S40 sdílí tento podvozek s koncernovými (Ford Motor Company - pozn. autora) bratříčky Mazda 3 a nový Ford Focus. Ve předu je zavěšení kol McPherson, vzadu pak vícebodové nezávislé zavěšení s pomocným rámem.

Řízení s elektrohydraulickým posilovačem s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti jízdy poskytuje velmi dobré ovládání bez pár centimetrů čtyřapůlmetrového automobilu. Brzdy mají rychlý nástup. Brzdový dvouokruhový systém je standardně vybaven ABS a elektronickým systémem rozdělením brzdné síly EBD.

Přeplňované srdce

Pod kapotou pracoval přeplňovaný benzínový pětiválec o objemu 2521 ccm s výkonem 162 kW. Odhlučnění motoru je na velmi dobré úrovni. Při zapnutém rádiu není téměř slyšet a o jeho činnosti dává zprávu pouze ručička otáčkoměru na přístrojové desce. Maximální točivý moment 320 Nm je k dispozici již od 1500 do 4800 otáček za minutu, což dodává vozu patřičnou dynamiku při zrychlování ve vyšších rychlostech. Pohonná jednotka splňuje emisní normu Euro IV, která začne platit od ledna 2005.

Podle výrobce pětiválec s šestistupňovou manuální převodovkou, která nabízí přesné a rychlé řazení, v kombinovaném provozu spálí 8,7 l benzínu na 100 km. Při testu jsem najel zhruba 450 km na dálnici (velmi svižnou jízdou), 500 km na silnicích nižších tříd (s důrazem na ekonomiku jízdy) a zbylých 250 km v obcích a dosáhl jsem dle počítače průměrné spotřeby 10,1 l na 100 km.

Ergonomický interiér

V interiéru Volvo S40 splňuje základní ergonomické požadavky. Ovládací prvky jsou přehledně uspořádány v dosahu řidiče a jejich použití je intuitivní. O bezpečnost posádky se starají nejen samozřejmé airbagy čelní, boční a hlavové, ale i několik technických specialit Volva. Jednou z nich je systém pro prevenci poranění krku WHIPS (Whiplash Protection Systém).

Aktivace systému nastává pouze při silném zadním nárazu. Přední sedadla jsou vybavena vyztuženým rámem, který zabrání zamáčknutí těla do opěradla. Celé sedadlo se navíc posune směrem vzad a zabrání tak vržení člověka dopředu. Když jsou záda cestujícího zcela podepřena, opěradlo sedačky se nakloní vzad a sníží tak působení sil, které by hlavu pasažéra vrhly vpřed.

O příjemné cestování se u testovaného vozu staral audiosystém s dvanácti reproduktory Premium Sound. Je možné ho doplnit o hloubkový reproduktor umístěný v kufru. Poslech je bezchybný a příjemný i při hlasité reprodukci, kdy nedochází k rezonačním zvukům interiéru.

Technická data
Motor
napříč uložený zážehový přeplňovaný pětiválec s 20 ventily s plynule měnitelným časováním
Objem 2521 ccm
Výkon 162 kW/5000 ot.m.
Max.toč.moment 320 Nm/1500 až 4800 ot.m.
Převodovka
manuální, šestistupňová, plně synchronizovaná
Jízdní výkony
Zrychlení 0-100 km/hod 6,8 s 
Max. rychlost 240 km/hod
Spotřeba (l na 100 km)
Kombinovaná 8,7
Rozměry (mm)
Délka 4468
Výška 1452
Šířka 1770
Rozvor 2640
Palivová nádrž (l)
Objem 62
Základní cena 981 000 Kč