I když se najdou tací, kterým se dvojitý LED světlomet ani mohutná pevná kapota nelíbí, o tom, že tento motocykl přitahuje pozornost, nemůže být sporu.

Součástí nezvyklé, pevné (a nenatáčecí) kapoty je klapka, která ovlivňuje proudění vzduchu. V dešti a v zimě si ji zavřete, jindy na sebe necháte vzduch proudit. Zvyšuje to nejen teplotní, ale i celkový jízdní komfort.

Každý, kdo by čekal, že se kvůli nízkému plexi bude muset ve vysokých rychlostech hrbit, bude překvapený, jak funkční kapota je. Oproti tomu nohy chráněny nejsou.

Harley-Davidson Road Glide: Vlevo od obrazovky, nad palivoměrem, je ovladač vzduchové klapky.

Harley-Davidson Road Glide: Vlevo od obrazovky, nad palivoměrem, je ovladač vzduchové klapky.

FOTO: Petr Kološ

Milovníci vysokých rychlostí si kupují jiné stroje než Road Glide. Rám je naštěstí už několik let podstatně tužší, ovšem motorka nadále zůstává v kategorii „velmi těžká váha“.

Sice se poměrně ochotně rozjede, jenže při změně směru nebo brzdění z vysoké rychlosti je vysoká hmotnost znát. Při zbrklém manévru se dlouhá Road Glide umí i nepříjemně rozvlnit. Možná to je jeden z důvodů, proč se většina majitelů těchto korábů pohybuje předpisovými rychlostmi.

Těžká a velká, ale řídí se velmi dobře

V povolených rychlostech se motorka vodí tak, jak byste chtěli – tedy jistě a přesně. Ano, zůstává rozměrná a těžká, ale přední vidlice je posílená a kombinovaný brzdový systém vznikal pod záštitou slovutného Bremba. Jediné, co se vám tedy za řídítky líbit nebude, jsou rozbité silnice. Za ně ale nemůžete vinit výrobce motocyklů.

Na zákazníky, kteří mají extrémně citlivá záda a zároveň by chtěli na Road Glide vozit i spolujezdce, myslí výrobce tlustým katalogem příplatkové výbavy. Najdete tam nejen normální dvoumístné sedlo (a ne skluzavku), ale i odpružení s delšími zdvihy tlumičů.

Harley-Davidson Road Glide

Harley-Davidson Road Glide

FOTO: Petr Kološ

Po nastartování se zdá, že dvouválec o objemu 1690 ccm snad vyrazí na špacír podél stroje. V rámu ho však pevně drží pryžové silentbloky. Nejen díky tomuto představení je zřejmé, že vizáž rozhodně není jediným faktorem, který u této burácející motorky budí vášně.

Jednička v podání H-D vždy zapadne s charakteristickým kovářským zvukem. A kovová rána provází i každou další změnu šesti rychlostí. Jen na neutrál musíte s citem. A často je třeba i štěstí.

Absolutní klasika pro staromilce legendární značky H-D

Kdekdo by čekal, že dvouválec o objemu 1690 ccm ani nepozná, jestli točí 500 nebo 5000 otáček. Realita je ale jiná. Pod 2500 ot./min. se toho po stránce výkonu moc neděje. A přes 5000 taky ne.

Spojení s vysokou hmotností dokonce znamená, že na této motorce nesmíte zapomenout včas podřadit. Jinak přijde okamžik podobný startu – motor bouchá tak, jako by se chtěl vysekat z rámu.

Harley-Davidson Road Glide

Harley-Davidson Road Glide

FOTO: Petr Kološ

Horko, které z tohoto vzduchem chlazeného agregátu sálá, mechanické zvuky, jaké vydává (třeba když po jízdě stydne), to všechno je „voda na mlýn“ staromilcům a fandům H-D.

Nutno zdůraznit, že kombinace s ryze současným rámem, vidlicí i brzdami, a dále multimediálním zábavním systémem s navigací, má značné kouzlo.

Není divu, že jí dobře situovaní fandové značky nemohou odolat. A v nabídce je ještě (o cca čtvrt miliónu dražší) luxusnější verze s větším motorem.

Majitelem stylové a na silnicích výjimečné Road Glide se těžko stane introvertní (a nemajetný) motorkář. A i když to tak možná na první pohled nemusí vypadat, tahle motorka se kupuje proto, abyste byli středem pozornosti – z logiky věci tedy kontakt s obdivovateli nemůže být majiteli na obtíž, jakkoliv nepřístupného vzezření může sám být.

Tohle je dobré napsat závěrem pro tu spoustu z nás, pro které tato monstrózní motorka – nejen svou astronomickou cenou – zůstane navždy v „nadoblačné“ sféře snů.

Harley-Davidson Road Glide

Harley-Davidson Road Glide

FOTO: Petr Kološ

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1690 ccm, motor s vestavěným chladičem oleje, chlazený vzduchem
Max. výkon: 64 kW ( 5010 ot. za min.)
Max. točivý moment:138 Nm (3500 ot. za min.)
Průměrná spotřeba:neudává se
Provozní hmotnost:385 kg
Cena s testovanou motorizací:   26 197 eur, cca 714 000 Kč