Někteří se můžou s obavami dívat na seznam elektronických pomocníků testovaného stroje: stabilizační systém, kontrola trakce, elektronické nastavení podvozku, palivové mapy, bezklíčový přístup… ano, v případě poruchy se bez specialisty neobejdete. Jenže tohle první (a movitý) majitel vidí jinou optikou než hypotetický zájemce o motorku z druhé ruky. Ti, kteří si motorku kupují novou, jsou navíc - mimo jiné - kryti zárukou.

Na předváděcí jízdě se naplno necháte opájet třeba tím, že u tohoto stroje jde nastavit podvozek i motor nezávisle na sobě. To v praxi znamená, že na našich děravých cestách můžete využít pohodlnější režim „Road“ a přitom nechat výbušnější nastavení motoru „Dynamic“.

BMW R 1200 RS

BMW R 1200 RS

FOTO: Petr Kološ

Přestože i v jedné stopě se pokrok odbývá především na poli elektronickém, u BMW R 1200 RS zároveň platí, že také zpracování zůstává na vysoké úrovni. Precizní sváry, přesně spasované díly bez otřepů, šroubovány ne obyčejnými matkami, ale torxy.

Promyšlené detaily všude kam oko dohlédne

Motorka je plná promyšlených detailů – jeden za všechny: Čelní štít nešroubujete, zcela bez nářadí ho přenastavíte tak, že ho do jedné ze dvou poloh přetáhnete přes kolébkové uchycení. Široce stavitelná jsou i zrcátka a páčky. Dobře vybavený model si svého majitele rozmazluje i bezklíčovým přístupem nebo zpožďovačem osvětlení, díky kterému máte světlo na cestu k domovu i po odstavení stroje.

BMW R 1200 RS

BMW R 1200 RS

FOTO: Petr Kološ

BMW R 1200 RS

BMW R 1200 RS

FOTO: Petr Kološ

Znalci vědí, že předchůdce tohoto stroje, model R 100 RS, byl na konci sedmdesátých let první sériově vyráběnou motorkou s kapotáží optimalizovanou v aerodynamickém tunelu. Nepřekvapí, že i kapotáž současníka je vysoce funkční. Kdyby to naše předpisy umožňovaly, nebyl by na BMW R 120 RS problém dlouhodobě cestovat rychlostí 180 km/h. Na jezdce ve vzpřímené poloze nefouká, a motorce stále zůstává dost síly na pružné zrychlení do cca 220 km/h. Zároveň je stabilní i jistá při ostrých brzdách.

BMW R 1200 RS

BMW R 1200 RS

FOTO: Petr Kološ

BMW R 1200 RS

BMW R 1200 RS

FOTO: Petr Kološ

Charakteristický dvouválcový boxer o objemu 1200 ccm měl premiéru před dvěma lety v modelu GS. Jeho 125 koní už není chlazeno jen vzduchem, potřebují i kapalinu. Boxeru zůstal jeho nádherný plný zvuk i další charakteristické projevy – při přidání plného plynu zhoupne motorkou, a ve středních otáčkách citelně vibruje. U této příplatkové verze byl agregát spojený s šestistupňovou převodovkou s asistentem Gear Shift Assist Pro, který umožňuje podřazování bez spojky.

Léta se vedou diskuze o tom, jestli je pro zviditelnění motocyklů lepší světlo podélné nebo vícebodové. BMW se kloní k první variantě: diody na modelu R 1200 RS jsou viditelné z velké dálky a zároveň nemohou oslnit protijedoucí tak, jako to hrozí v případě, že potkáte motorkáře, který v panické hrůze o svou bezpečnost oslepuje ostatní dálkovými světly.

Možná i vy na moderní elektronické systémy hledíte se značnou skepsí. Fakt ale je, že elektronika je do značné míry nositelem pokroku, a pokrok motivací ke koupi nového stroje. V tomto případě se sebevědomou cenovkou. Jisté je, že v sedle tohoto BMW nebudete utracených statisíců litovat ani vteřinu.

BMW R 1200 RS

BMW R 1200 RS

FOTO: Petr Kološ

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1170 ccm, dvouválec, boxer, kapalinou chlazený
Max. výkon:92 kW (7750 otáček za minutu)
Max. točivý moment:125 Nm (6500 otáček za minutu)
Průměrná spotřeba:neudává se
Pohotovostní hmotnost (EU):236 kg
Cena s testovanou motorizací:  355 000 Kč