A3 Sportback je přiměřeně prostorné auto, byť zavazadlový prostor je na kombi podprůměrný (380 litrů). Uvnitř se pohodlně usadí čtyři dospělí, kteří sice nebudou v žádném směru strádat, žádné místo navíc ale – zejména vzadu – nedostanou. Interiér má tradičně špičkové zpracování, v tomto modelu je možná až příliš strohý.

Vysouvací displej někomu nemusí přijít jako úplně ideální řešení, samotné ovládání či přehlednost je na displeji s nižším rozlišením než ve větších „audinách“ dobré a snadné je i ovládání. S jedinou výjimkou – kolečkem při listování seznamem dolů neposouváte logicky doprava, nýbrž přesně obráceně.

Audi A3 g-tron

Audi A3 g-tron

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Z hlediska ergonomie není moc co vytýkat – výhled z auta je velmi dobrý, možnosti pro seřízení řidičova sedadla tradičně výtečné, ostatně jako snad u všech modelů koncernu Volkswagen. Přesto jednu minelu jsme objevili – tlačítka pro elektrické stahování zadních oken jsou umístěna zbytečně vzadu, takže si při jejich používání zkroutíte levé zápěstí. Chyběl nám také vstup na USB, v dnešním autě za bezmála 800 tisíc (testovaná výbava) to opravdu překvapí.

Řízení i řazení jdou velmi zlehka, od volantu nelze čekat zpětnou vazbu, řízení je ale svým převodem, ochotou vracet se do středové pozice, pro většinu řidičů příjemné. Pokud jste necitliví k technice, můžete  řadit i bez spojky, některé rychlosti zapadají i bez vyšlápnutí levého pedálu. Řadit ale příliš nebudete, šestka zvládne městskou padesátku, stejně jako dálniční dvoustovku.

Motor je velice pružný, potřebám běžného ježdění vyhoví zcela bez problémů. Při dálniční stotřicítce točí motor 2900 otáček, čtyři tisíce pak z otáčkoměru odečtete při tachometrových 190 km/h. Při stání jsme zaznamenali nezvyklé vibrace, při jízdě na benzín byl motor výrazně klidnější.

Nádrž na CNG pojme 14 kilogramů tohoto plynu, což v praxi stačí na zhruba tři stovky ujetých kilometrů. Máte tady ještě 50litrovou nádrž na benzín, takže kombinovaný dojezd se vyšplhá na cirka 1100 kilometrů. My jsme během jízdy naměřili spotřebu 5 kg CNG/100 km a v případě benzínu 7,5 l/100 km. Přepínat mezi oběma pohony není možné, až vyjedete nádrž na CNG, samočinně se přepne pohon na klasický natural 95.

Audi A3 g-tron

Audi A3 g-tron

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Velmi příjemný je komfort, který výborně filtruje nerovnosti a do kabiny nepouští ani hluk třeba z kočičích hlav nebo velmi rozbité silnice. Hlavní příčinu vidíme v šestnáctipalcových kolech s pneumatikami o větším profilu. Podvozek i celé auto moc emocí nenabídnou, v případě cílového kupujícího (fleetové prodeje, ekologicky smýšlející řidič) to ale určitě nevadí.

CNG stále v menšině, ekologický i ekonomický provoz nabídne

V Česku je aktuálně k šedesátce veřejných plnicích stanic plus zhruba dvě desítky soukromých v areálech některých dopravních podniků. Třeba taková Itálie či Německo nabídnou více než 90 CNG čerpacích stanic, naproti tomu minimum jich najdete na Slovensku (14) a ještě méně v Chorvatsku.

Audi A3 g-tron

Audi A3 g-tron

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

CNG má dvě obrovské výhody. Tou první je ekologický provoz. V porovnání s naftovým motorem má tento druh pohonu výrazně nižší emise a nejde tady pouze o tolik propírané CO2, ale kupříkladu o oxid uhelnatý (CO). Auta na CNG jej proti dieselovým motorům mají o polovinu méně, oxidy dusíku (NOx) jsou nižší dokonce o 80 procent. Zcela „chybí“ oxid siřičitý (SO2) nebo částečky jako prach a popílek.

Jezdíte za polovinu

Druhou, pro běžně smýšlející spotřebitele největší a možná jedinou výhodou jsou nízké provozní náklady, zapříčiněné zejména nižší spotřební daní. Díky tomu stojí kilogram CNG 26,50 Kč (o zhruba 9–10 korun méně, než kolik dáte za litr nafty či benzínu), při spotřebě 4,5–5 litrů vychází jeden ujetý kilometr na 1,10 Kč. V případě naftového motoru vás kilometr přijde na 1,60 Kč a u benzínových motorů na zhruba dvě koruny, tedy jednou tolik než u stlačeného zemního plynu.

Pokud ale měsíčně najezdíte pár stovek kilometrů, vyšší pořizovací cena vozu na CNG se vám nevyplatí. Kupříkladu Audi A3 s tím samým motorem (ovšem naladěným na 92 kW) je proti verzi g-tron levnější o 78 tisíc korun (stejná výbava Atraction). Jednoduchým porovnáním tak zjistíte, že plynová verze se vám při důsledném dotankovávání CNG začne vyplácet po ujetí minimálně 100 tisíc kilometrů.

A počítejte s tím, že do kufru auta nedáte klasickou rezervu a připojit nejde ani tažné zařízení. Kdo však hodně jezdí, pro toho je CNG velice zajímavá alternativa. Jen je možná lepší vyzkoušet mnohem praktičtější Octavii G-Tec nebo levnější a prakticky stejný Golf GTI. U Audi platíte za značku.

Audi A3 g-tron

Audi A3 g-tron

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1395 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:81 kW (110 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:200 Nm od 1500 ot./min.
0–100 km/h:10,8 s
Nejvyšší rychlost:197 km/h
Průměrná spotřeba:CNG 3,3 kg/100 km – benzín 5,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1260 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:549 900 Kč (1.2 TFSI)
Cena s testovanou motorizací:  682 900 Kč

Test Audi A3 g-tron  pořadu Meziplyn na Stream.cz

Video