Hlavní obsah

Test Volkswagenu Golf Sportsvan: sport žádný, komfort mimořádný

Novinky, Martin Žemlička

V Česku se začal prodávat Golf Sportsvan, nástupce Golfu Plus. Nový model, který je rozkročen mezi standardním golfem a touranem, stojí v Česku bez stokoruny 434 tisíc korun. Vyzkoušeli jsme verzi s benzínovou čtrnáctistovkou o výkonu 92 kW.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI

Článek

Nomen omen v případě nového Golfu Sportsvan neplatí. Zapomeňte na slovo „sport“ v jeho v názvu a místo něj dejte jiné – komfort. A pak to do sebe všechno začne zapadat; uvnitř je spousta místa pro čtveřici urostlých cestujících, interiér působí vzdušně a i když jste čahouni, nad hlavou budete mít k dobru pár centimetrů volného prostoru. K tomu si připočtěte díly známé z ostatních volkswagenů a máte před sebou velmi schopné auto, které navíc na vývoji nestálo mnoho peněz.

Minulá generace se jmenovala Plus a proti běžnému golfu mnoho plusů nepřinášela. Ano, šlo o trochu jiné auto, pokud jste se chtěli odlišit od záplavy jiných golfů, ale změn nebylo tolik. To u nové generace, postavené na základech golfu sedmé generace, je to jiná káva – auto je prostornější a opravdu působí jako kompaktní rodinný model.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI

Proti golfu je širší a výrazně delší a vyšší. Zadní polohovatelné sedačky jsou posuvné o celých 18 cm, takže lze na úkor zadních cestujících zvětšit velikost prostoru pro zavazadla. Chválíme i skvěle přístupné úchyty Isofixu, které v některých starších modelech od VW mnoho majitelů svým špatně přístupným umístěním pod sedákem rozčilovaly.

Místo pro posádku je opravdu královské, kufr ale tolik neoslní, jakkoliv papírových 500 litrů vypadá vskutku zajímavě – nepodvádělo se, vypočtená hodnota je při posunutí zadních sedadel co nejdále od předních.

Na délku jsme v zavazadelníku naměřili 75 centimetrů, šířka v neužším bodě činí 102 a v nejširším, velmi malém úseku pak 125 centimetrů. Čili slušné hodnoty, ale pokud máte dvě děti a chcete odjet na prodloužený víkend na chatu, pořád to není nic moc. I velký kočárek se do kufru sportsvanu vejde, mnoho prostoru pro větší předměty typu cestovní taška už tam ovšem nezbyde. Kombi obecně nabídnou více místa a hlavně větší délku zavazadelníku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI

Ticho a komfort

Vzhledem k vyšší stavbě karoserie jsme zaznamenali větší citlivost na boční vítr, z hlediska jízdních vlastností a plavné jízdy si ale není na co stěžovat. V autě je jednak ticho, v případě benzínového agregátu 1.4 TSI zprvu až nečekané. Pneumatiky 205/55 R16 společně s dobře odladěným podvozkem „vychytají“ kdejakou silniční nerovnost, auto krásně drží stopu a drží přímý směr i při maximálních 200 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI

V zatáčkách nebo při rychlé jízdě dělá sportsvan přesně to, co potřebujete – nejde o žádné sportovní auto (ostatně, ESP lze vypínat jen částečně, zasahuje navíc docela brzy, XDS máte kupodivu standardně), při rychlejším průjezdu zatáčkou ale neznervózní, reakce podvozku jsou výtečně čitelné, a když nebudete moc tlačit na plyn, užijete si krásně plynulou jízdu, ostatně tohle auto vás moc do rychlé jízdy nenutí a to vůbec nevadí.

Řidiče kromě velice dobré ergonomie potěší i dobrý výhled šikmo vpřed, což je jinak tradiční bolístka velké části kompaktních rodinných vanů, nebo chcete-li nafouklejších hatchbacků.

Nebyli jsme však spokojeni s méně citlivým pedálem plynu, spojení působilo překvapivě uměle. Parkovací brzda je elektromechanická a odjišťuje se sama, musíte ale být připoutaní pásem, jinak se při pokusu o rozjezd uvztekáte, proč to jen nejde.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI

Dostatečná nabídka motorů

V nabídce jsou čtyři benzínové (63 -110 kW) a dva dieselové motory (81 a 110 kW). Pokud měsíčně hodláte najet kolem 1500 kilometrů či méně je lepší volbou benzínový motor. Zkoušená jedna-čtyřka má velmi tichý chod, plynule zatahuje od spodních otáček, a sice bez nějakých emocí (kvůli ploché křivce) se nechá vytočit k šesti tisícům. Chybí jí mohutný točivý moment motorů TDI, dá se ale jezdit za pět litrů (konstantních 100 – 110 km/h), náš průměr byl sedm litrů. Při dálniční stotřicítce motor točí na šestku 2800 otáček, což není zrovna málo.

Základní cena sportsvanu je relativně vyšší, už základní výbava je vcelku solidní. Připlácet nejspíš budete za jinou než nudnou základní šedou barvu, větší kola (základem jsou patnáctky, o palec větší jsou podle nás ideální), hodí se i parkovací senzory či bi-xenony. Za dražší verzi s diodami pro denní svícení si v Česku účtují 33 200 korun. Chvályhodné je, že v nabídce jsou jen dva výbavové stupně, ceník tak není pro potencionální kupce přespříliš složitý.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI

TECHNICKÉ ÚDAJE - VW Golf Sportsvan 1.4 TSI
Motor:1395 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:92 kW (125 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:200 Nm od 1400 ot./min.
0 - 100 km/h:9,9 s
Nejvyšší rychlost:200 km/h
Průměrná spotřeba:5,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1362 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:433 900 Kč (1.2 TSI, 63 kW
Cena s testovanou motorizací:481 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám