V nabídce motorizací je jediný diesel (110 kW / 150 k), zato zájemci o zážehové motory mají vcelku velký výběr. Počínaje základní, relativně línější patnáctistovkou o výkonu 100 koní, přes dvoulitr o výkonu 88 kW (120 k) a konče nejvýkonnějším, atmosféricky plněným čtyřválcovým dvoulitrem. Jeho 165 koní a 210 Nm točivého momentu (stejný krouticí moment má i slabší verze dvoulitru) nenajdete v nízkých otáčkách, nad čtyři tisíce ale motor s nezvykle vysokým kompresním poměrem 14,0:1 ukazuje výbušnou sílu.

Je to tak trochu motor ze staré školy: výkon graduje postupně a musíte si jej „zasloužit”. Počítejte s jistým hladem po otáčkách a nebojte se třeba při předjíždění podřadit z šestky na trojku.

Co je podstatné vědět, na rozdíl od přeplňovaných maloobjemových motorů zde není takový rozptyl ve spotřebě při klidné a dynamičtější jízdě (pokud nepojedete vysloveně „pilu”).

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Při devadesátce točí motor na nejvyšší stupeň 2200 otáček, při 130 km/h se přehoupne přes tři tisíce, což není málo. Při tachometrových 180 km/h točí 4500 tisíce, pokud by vás to zajímalo.

Při dálniční jízdě rovněž zaznamenáte větší hluk, při plynulé rychlejší jízdě se mimo město spotřeba pohybuje kolem 7,5 litru, při pohodovém průjezdu okresními silnicemi se dostanete i k šesti, naopak jízda stylem brzda-plyn vyžene spotřebu k deseti litrům.

Suverénní jízdní vlastnosti, jedny z nejlepších v nižší střední

Co je na mazdě3 nejlepší a čím převyšuje konkurenci, jsou jízdní vlastnosti. Pokud vás řízení baví, budete z japonské „trojky” nadšeni.

Skvěle odladěný podvozek se zadní víceprvkovou nápravou nerozhodí ani rozbité okresky, na točitých silničkách se kola neskutečně drží asfaltu a auto je přitom čitelné a nezáludné.

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pokud se po zkušební jízdě rozhodnete pro tento model na základě jízdních vlastností, naprosto vás chápeme. Tlumiče a pružiny jsou relativně tužší, podvozek ale není prkenný a na rozbitých cestách vás nenaklepe. Stabilita při rychlé jízdě blízké maximu tohoto motoru (210 km/h), a zejména neutralita na točitých silnicích, je zcela mimořádná.

Snaživý je i elektrický posilovač řízení s tužší charakteristikou, brzdám můžete vytknout jen menší propad zpočátku po zatlačení na prostřední pedál, účinnost mají výtečnou. K šestistupňové převodovce asi není moc co dodávat, řadí se s ní rychle a přesně.

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vzadu není tolik místa jako v golfu

Uvnitř je největším nedostatkem relativní nedostatek místa na zadních sedadlech, kde se pohodlně usadí cestující do výšky kolem 180 centimetrů. Překvapí i menší prostor v podélném směru, což je u auta s rozvorem náprav 2700 mm zvláštní.

Zavazadelník má sice „papírově” průměrných 364 litrů, délka „kufru” je ale dostatečná, řekli bychom v segmentu hatchbacků nižší střední třídy mírně nadprůměrná.

V interiéru je sedmipalcový TFT displej, kterým ovládáte přehrávání rádia, cédéček nebo navigace. Což o to, barevný výstup je příjemný a potěší i přiblížení při projíždění křižovatek nebo kruhových objezdů, intuitivnost ovladače iDrive z BMW ale Mazda nemá.

Tedy nepochopte nás špatně: v takových 90 procentech případů je ovládání i přes absenci českého překladu intuitivní a snadné, jenže pak budete rychle chtít ukončit právě navigovanou trasu a zadat novou a povede se vám to až napopáté.

Pochvalu zaslouží navigační systém za relativně skromný příplatek 12 500 korun i možnosti pro připojení telefonu a konektivity obecně.

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Přešlapem je ovšem sklíčko na promítání rychlosti (standard dvou nejvyšších výbav, dokoupit nejde). Výstup není zrovna ideálně vidět, navíc digitální číslice rychloměru docela dobře vidíte vedle otáčkoměru. Lacinou verzi head up displeje (podobný používá třeba Peugeot) navíc nepochopitelně nemůžete vypnout, třebaže po vypnutí motoru sklíčko zajede.

Zamrzí i absence výdechů v tunelu pro zadní sedadla, drobností hraničící s hnidopišstvím je pak nemožnost rozsvítit zadní stropní lampičku, musíte použít spínač vpředu.

Archaismem u modelu, jenž má standardně centrální zamykání, je otevírání víčka nádrže speciálním tlačítkem vedle sedačky řidiče.

Špičkové výbavy od půl miliónu

Co dodat? Pokud se vyhnete základnímu benzínovému motoru a budete volit dva nejvyšší stupně výbavy (Revolution a Revolution Top), dostanete za nějakých 525 tisíc výborně vybavené a skvěle jezdící auto.

Počítat musíte s menší praktičností při převozu dvou dospělých vzadu, jízdními vlastnostmi jde ale o mimořádně povedený vůz. S málokterým autem nižší střední třídy se tak dobře svezete.

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

Mazda3 2.0 Skyactiv-G165

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jenže - troufnou si tuzemští zájemci o golf, kteří na prvním místě nepreferují velký přepravní prostor, přeběhnout do japonského autosalonu? Bojíme se, že spíše ne...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1998 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:121 kW (165 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:210 Nm při 4000 ot./min.
0 - 100 km/h:8,2 s
Nejvyšší rychlost:210 km/h
Průměrná spotřeba:5,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1220 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:359 900 Kč (Skyactiv-G100)
Cena s testovanou motorizací:  524 900 Kč