Byť z názvu vyplývá, že má posloužit k cestování čtyřem osobám, určen může být i pro pětičlennou posádku. A to díky velkorysým možnostem vnitřního uspořádání, které ovlivňuje především neskromný dvouapůlmetrový rozvor tohoto jinak nevelkého, jen 3752 mm dlouhého auta. Novinku, v premiéře vystavenou loni na podzim na frankfurtském autosalonu, jsem mohl nedávno poprvé vyzkoušet na mezinárodní novinářské prezentaci v Římě, kde se to mimochodem smarty doslova jen hemží.

V přehoustlém provozu věčného města jsou totiž ideálním dopravním prostředkem, zaparkovat se s nimi dá téměř do každé mezery. Není bez zajímavosti, že z loňské celkové produkce 124 700 dvoumístných smartů směřovala čtvrtina právě do Itálie. A i když je forfour proti nejmenšímu dvoumístnému smartu delší o 1252 mm, pořád je velmi přijatelný rovněž do velkoměstských poměrů.

Vtipná řešení

Ani Smart Forfour se v ničem nevymyká originálnímu pojetí, založenému v dvoumístných modelech na vzhledové jedinečnosti, interiérové atraktivnosti, vysokých bezpečnostních standardech či použití špičkových technologií Mercedes-Benz, další ze značek koncernu DaimlerChrysler. Znamená to např., že novinka používá rovněž dvoubarevné provedení karosérií, dva páry oválných reflektorů, bodová koncová světla, bezpečnostní rám Tridion a celou řadu plastových dílů, které příznivě ovlivňují celkovou hmotnost auta. Nabízí se několik desítek kombinací barev karosérie a interiéru. Špičkové je dílenské provedení celého vozu. Ale je tu samozřejmě též řada dalších předností a prvků, které forfour interpretuje zcela po svém.

V této automobilové třídě překvapí zatím zcela výjimečně sériově montovanými kotoučovými brzdami na kolech obou náprav a doplněnými ABS a EBD, a dále elektronickým programem jízdní stability (ESP). Kvalitu jízdy zvyšuje také elektrický posilovač řízení. Obdivuhodná je variabilita interiéru, v němž se do roviny dají sklopit opěradla předních sedadel a zadní dělená sedadla podélně posouvat v rozmezí 150 mm. Kufr se touto operací dá zvětšit z 268 na 330 l. Ale mohou se sklopit dokonce i sedáky zadních sedadel za přední sedadla, čímž vznikne doslova malá dodávka.

 Uživatelé vozu uvítají nepřeberné množství odkládacích ploch a prostor. Ale dopřát si lze rovněž skleněnou střechu, případně elektricky posunovatelnou, až šestici airbagů, navigaci DVD a také mnohé vtipně řešené prvky, jakým je třeba speciální skládací taška, která přesně pasuje do prohlubně v palubní desce. K mání jsou také další doplňky ve dvou výbavách Pulse a Passion a také v individuální nabídce.

Jiná koncepce

Až dosud měly všechny smarty motor vzadu a pohon zadních kol. S forfourem dochází ke změně - agregáty se usadily vpředu a jejich síla se přenáší na kola přední nápravy. Nové motory, určené forfouru, navazují na agilitu pohonných maloobjemových, ale rovněž velmi výkonných jednotek známých z dvoumístných smartů. Zvýšen byl však jejich objem a jsou silnější. Zároveň mohou využívat jak pětistupňové ručně řazené převodovky, montované sériově, tak automatizované šestistupňové s možností sekvenčního řazení, dodávané na přání. Jistě příjemným zjištěním je, že za příplatek lze tuto převodovku ovládat od volantu.

V nabídce budou zpočátku tři benzínové motory 1,1 l (55 kW), 1,3 l (75 kW) a 1,5 l (80 kW). Jsou výsledkem součinnosti společnosti DaimlerChrysler s japonskou automobilkou Mitsubishi. Ta s nimi počítá pro svou novinku - další generaci modelu Colt, s nímž se mají smarty také společně vyrábět v závodě společnosti DaimlerChrysler v nizozemském Bornu. Mimochodem Smart Forfour sdílí s novým coltem rovněž 40 % shodných dílů.

Budou i diesely

Ani smarty nechtějí zaostávat v nabídce dieselů. Letos na podzim nabídnou turbodiesel 1,5 cdi ve dvou výkonových verzích 50 a 70 kW. K nim zatím firma bližší údaje neposkytla. A první zkušenost s benzínovými motory? V případě těch silnějších mohu hovořit až o sportovním svezení. To potvrzují i "papírové" hodnoty pro zrychlení z klidu na stovku a maximální rychlost, které jsou ve spojení s ručně řazenou převodovkou pro třináctistovku 10,8 s a 180 km/h a pro patnáctistovku 9,8 s a 190 km/h. Řeč je zároveň o čtyřválcích.

Na tři válce spoléhá základní jedenáctistovka. Ani toto "oslabení" není handicapem, neboť vůz s ní zrychluje za 13,4 s a dokáže jet až 165 km/h. S automatizovanou převodovkou, která řadí velice plynule a přispívá tak ke komfortu jízdy, se dosahuje stejné maximálky, údaje o zrychlení zatím výrobce neuvádí. Spotřeba proti manuálnímu řazení, která se v kombinovaném režimu pohybuje od 5,5 do 5,9 l paliva na 100 km podle motoru, je dokonce o něco lepší. Všechny tyto ukazatele příznivě ovlivňuje také to, že se hmotnost forfourů podařilo stlačit pod 1000 kg.

Pro ty nejnáročnější zájemce je už přichystán forfour v úpravě Brabus s motorem o výkonu 130 kW, který má být uveden na trh v září. Podvozek forfouru je čilé jízdě hodně nakloněn a tomu odpovídá ireakce kotoučových brzd. Smart Forfour je novou, a řekněme, že velmi originální alternativou mezi malými vozy. Dokazuje, že i ten, kdo sází na osobitost, dostává také v této automobilové třídě příležitost. Za ni se však také více platí. Cena forfouru, který se právě začíná prodávat, se odvíjí od 369 000 Kč za provedení s motorem 1,1 l a ve výbavě Pulse.