Z Mazdy 6 jsme v provedení sedan, s dvoulitrovým benzínovým motorem a manuální převodovkou byli nadšení. Auto ochotně měnilo směr, řízení bylo citlivé, vyspělý podvozek skvěle kopíroval silnici a nabízel i na devatenáctipalcových pneumatikách výtečný komfort.

Platí to samé pro kombi? Ne, pokud si vezmete diesel ve spojení s automatickou převodovkou. Auto je hnedle o 125 kilogramů těžší (5 kg přidává karoserie kombi), což je dost znát, jakkoliv je popisovaný model o zhruba metrák lehčí než běžná konfekce ve střední třídě. Šestka už v zatáčkách nenabídne takovou lehkost, a třebaže komfort zůstal zachován, je to pro nás zklamání. Zřejmě i kvůli skvělému projevu benzínových verzí.

Mazda 6 Wagon

Mazda 6 Wagon

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Také řízení se zhoršilo, třebaže je stále vcelku přesné, větší zatížení přední nápravy snížilo citlivost a výsledkem je občas i podivná zpětná vazba a menší rychlost odezvy. Jízda na zatáčkovitých silnicích vás bavit nebude, což je s podivem, protože v kombinaci benzínový dvoulitr + manuální převodovka fungovalo v minulém testu až kouzelně dobře. [celá zpráva]

Automat nefandí dynamickému svezení

Mnoho nepomáhá ani šestistupňová samočinná převodovka, která používá hydrodynamický měnič točivého momentu. Při rozjezdu je všechno v pořádku a nevadí ani razantní přidání plynu (s tím se podle nás převodovka od Mazdy vyrovná lépe než dvouspojkové DSG). Celkově je automat v recenzovaném autě velmi příjemný při klidné jízdě, pokud od něj budete chtít tu podřazení o dva stupně, tu rychlé přeřazení na vyšší rychlost, zklame vás jeho laxní projev.

Subjektivně nám také přišlo, že automat svým projevem maří velkou část výkonu jinak výborného turbodieselu (ještě se k němu dostaneme). V praxi pomáhá alespoň řazení pomocí pádel, i to je ale při svižné jízdě polovičaté řešení. Šestistupňová manuální skříň je o tolik lepší, takže jenom pokud nesnášíte přímo řazené skříně, berte samočinnou převodovku.

Mazda 6 Wagon

Mazda 6 Wagon

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Třebaže se v horším řízení i automatu trochu ztratila schopnost uspokojit náročné řidiče, výtečný podvozek předvádí skvělou ovladatelnost i při vysokých rychlostech, pomáhá autu zatáčet, v nájezdu do zatáčky je skvěle neutrální atd. Zároveň nabídne skvělý komfort i na hodně rozbitých silnicích (testované auto mělo 17“ kola). Vpředu už nejsou kvůli úspoře hmotnosti (a dost možná i peněz) lichoběžníkové nápravy (nýbrž klasický McPherson), vzadu „šestka“ spoléhá na víceprvkovou nápravu.

Perfektní je dvoulitrový turbodiesel, jeho 380 Nm je dostupných „papírově“ v 1800 otáčkách; ten pravý turbodieselový zátah přichází v praxi o trochu později, s autem ale i díky dvěma turbodmychadlům cvičí velmi obstojně a motor se nechá vytočit i lehce nad 5000 otáček. Spotřeba paliva je podobná jako u motorů TDI spojených s DSG u koncernu Volkswagen, v praxi kolem 6,5 litru na sto ujetých kilometrů.

Mazda 6 Wagon

Mazda 6 Wagon

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Verze 4x4 v nabídce chybí

Ne všechno je ideální, za následující neduhy jsme kritizovali už verzi sedan. Nastavování hodin pomocí tří tlačítek by mělo zůstat vyhrazené minulému století. Některé další prvky (například ladění rozhlasových stanic nebo přehrávání MP3 souborů, seřazených nikoliv do složek, nýbrž abecedně) jsou nepochopitelně složité. Ovládání rádia, navigace či palubního počítače by celkově mohlo být intuitivnější, grafický výstup (zejména navigace) působí zastarale. A chybí verze 4x4, byť by v prodejích měla podíl takových 10–15 procent.

Sedan i kombi se nabízí za stejnou cenu, což je neobvyklé a o to více sympatické. Nepříjemné ovšem je, že nejsilnější benzínový i naftový motor dostanete pouze s nejvyšší výbavou Revolution (proti druhé nejvyšší výbavě příplatek 50 tisíc korun), která obsahuje zbytečnosti navíc.

Mazda 6 Wagon

Mazda 6 Wagon

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Resumé: pohledný kabát, dostatečně prostorný vnitřek s průměrně velkým zavazadlovým prostorem (nechybí ovšem háčky či jednoduché sklápění zadních sedadel pomocí táhla) a poněkud fádním interiérem.

Jízdně rozhodně nadprůměrné kombi, pro sportovní jízdní vlastnosti ale musíte sáhnout po kombinaci dvoulitrového benzínového motoru a manuální převodovky. Dieselová verze je výtečná z hlediska provozních nákladů a při větším proběhu kilometrů velmi dobrou volbou, plně srovnatelnou s tím co nabízí koncern Volkswagen.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2191 ccm, čtyřválec, vznětový, 2x turbo
Max. výkon:110 kW (150 k) při 4500 ot./min.
Max. točivý moment:380 Nm při 1800 ot./min.
0–100 km/h:10,0 s
Nejvyšší rychlost:202 km/h
Průměrná spotřeba:4,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1425 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:539 900 Kč (2.0, 107 kW, benzín)
Cena s testovanou motorizací:  599 900 Kč (s automatem 719 900 Kč)