Hlavní obsah

Test Hondy SH125i: jezdí za dva litry, stačí řidičák skupiny B

Novinky, Petr Kološ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jeden z celosvětově nejoblíbenějších skútrů - Honda SH125i - dostal nový motor se systémem stop/start. Spotřeba klesla ke dvěma litrům. Zvětšil se také úložný prostor. Díky novým dopravním předpisům můžete tento skútr řídit i přesto, že máte jen obvyklý řidičák na skupinu B – tedy na osobní auto.

Foto: Petr Kološ

Honda SH125i (2013)

Článek

Honda SH patří k matadorům na trhu. Od roku 1984 jich japonský výrobce prodal v Evropě víc než milión. Síla SH spočívá v jeho jednoduchosti. Díky úzké a lehké stavbě se protáhnete každou škvírou. Samotná jízda i ovládání jsou velmi snadné - stačí umět držet rovnováhu a nemít iluze o ostatních účastnících, a můžete hned vyrazit.

Na první pohled se model SH125i od svých předchůdců neliší. Až podrobnější zkoumání odhalí, že na pravé straně řídítek přibyl ovladač stop/start systému. Honda mu říká Idling Systém.

Foto: Petr Kološ

Honda SH125i (2013)

Kolébkovým ovladačem se můžete rozhodnout pro jeho případné vypnutí. Důvod mne sice nenapadá, ale i tak je dobré, že na rozdíl od jiných systémů tady není třeba své rozhodnutí verifikovat s každým novým nastartováním stroje.

Klasický startér zde nenajdete

Samotnému systému Idling jsme se věnovali už před lety u modelu PCX. Připomeňme, že motorům řady eSP (enhanced Smart Power) chybí klasický startér - rozebíhají se přes upravený alternátor.

Samotný start sice zní poslechově méně jednoznačně, až snad neochotně, ovšem v provozu se nevyskytlo jediné zaváhání. Když motor běží na volnoběh déle než tři vteřiny, vypíná se. Při otočení rukojetí plynu ale naskočí bezpečně a ihned můžete vyrazit z křižovatky.

Foto: Petr Kološ

Honda SH125i (2013)

Odpich se skútrem o objemu 125 ccm a výkonu necelých 12 koní pochopitelně není kdovíjaký, ale pokud nebudete řidiče v autech zbytečně provokovat, křižovatkových závodů, které byste prohráli, se obvykle vzdají.

I proto, že na delší přepravu po městě je skútr pochopitelně nejrychlejší varianta dopravy a auto kvůli svým rozměrům nemá v silném provozu nejmenší šanci. Ti za volantem to vědí.

Nízké provozní náklady

Kromě dobré manévrovatelnosti nabízí skútr i nízké provozní náklady. Proti předchůdci jeho spotřeba spadla o 25 procent na 2,1 litru/100 km. Pokud jde o přepravní nároky, pod sedlo se nově vejde i integrální helma. K dispozici je i sériový topcase.

Model SH125i je za léta výroby vypilovaný k dokonalosti a těžko mu můžete něco vytknout. Rám je pevný, brzdy můžete mít i s ABS (příplatek 5000 Kč) a ovládání stroje o váze pouhých 135 kg zvládne i křehká dívka.

A pokud by se vám snad časem omrzela řidičská pozice „jako na židli“, nebo budete mít nové představy o odpichu a maximálce, půjde SH do světa velmi snadno. Je to totiž opravdu oblíbený stroj – jak nový, tak i z druhé ruky.

Foto: Petr Kološ

Honda SH125i (2013)

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:125 ccm, V1, čtyřtakt, chlazený kapalinou
Max. výkon:12 k / 8500 za min.
Max. točivý moment:11 Nm / 6500 za min.
0 - 100 km/h:výrobce neudává
Kapacita nádrže:7,5 l
Hmotnost:135 kg
Pohon:variátor
Cena:69 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám