Kam zmizely usedlé tvary minulých generací, řekne si leckdo při pohledu na tenhle velký kombík. Auto, které vidíte na fotografiích má kromě nového designérského stylu Mercedesu také příplatkový AMG paket, který přináší specifická 18“ kola, výraznější přední masku i záď s výrazněji tvarovanými koncovkami výfuku. Pod kapotou faceliftovaného modelu ovšem bouchá druhý nejslabší diesel v nabídce – motor s označením 220 CDI.

Základní agregát 200 CDI má výkon 100 kW (136 k), testovaná verze 220 CDI je na tom o trochu lépe - 125 kW (170 k) a 400 Nm (+ 40 Nm) dostupných dříve než u základního dieselu. V praxi potěší dobré utlumení motoru i jeho skvělé sladění se sedmistupňovým automatem.

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

V 95 procentech situací vám výkon pro běžnou jízdu bude i s rezervou postačovat, občas – například při potřebě akcelerovat do prudšího kopce – je znát menší výkonnost (a koneckonců i vytříbenost) proti skvělým naftovým šestiválcům.

Při klidné cestě není problém jezdit pod sedm litrů, šedesátilitrová nádrž tak nabídne akční rádius kolem tisíce kilometrů.

Velká nabídka motorizací

Nabídka motorizací je tradičně skvělá a zahrnuje jak čtyřválce, tak šestiválce – vznětové i zážehové. U motorů se čtveřicí válců lze vybírat mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovou samočinnou převodovkou.

Motory V6 mají výhradně automatické řazení a u mnoha modelů je k dispozici verze 4Matic (jinak máte tradičně poháněnou zadní nápravu). Vrcholem je pak provedení AMG, poháněné osmiválcem s výkonem 585 koní.

Interiér je výtečně zpracovaný, chod ovladačů je precizní po všech stránkách. Určitým anachronismem je nožní parkovací brzda i ovládání převodovky pravým tlačítkem vedle volantu. Brzdový pedál se při prvních kilometrech zdál příliš měkký a tudíž hůře dávkovatelný, dá se na to nicméně bez větších problémů zvyknout.

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dobře vyvážené je elektrohydraulické řízení, nezatížené přenosem točivého momentu na přední kola. Nadprůměrně dobrá je citlivost kolem problematické středové polohy, umělý není ani návrat věnce volantu.

Sedmistupňový automat 7G-Tronic řadí lehce a inteligentně, v základním režimu ale trvá podřazení o více rychlostních stupňů déle. Řešením je sportovní režim převodovky, kdy je lépe využit průběh točivého momentu, řadit se dá i pádly pod volantem.

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Při tachometrových 90 km/h točí motor cca 1500 otáček, nad hranici tří tisíc se přesune až kolem 190 km/h. Dle našich GPS měření je velmi přesný i rychloměr, odchylka se nejčastěji pohybovala v rozmezí 1 – 2 km/h.

Prostornost je špičková i v druhé řadě sedadel, kde je pro hlavy cestujících více místa než v luxusnější třídě S. Ani místem pro kolena či nárty nebudou cestující vzadu strádat, nelze ovšem počítat s tím, že se dozadu vejdou tři pasažéři, tvarování jinak pohodlných sedadel to znemožňuje.

Největší kufr

Kufr se svým objemem 695 litrů, a po sklopení zadních sedaček (stačí zatáhnout za tlačítko v kufru nebo u zadní sedačky) 1950 litrů, nemá konkurenci, pro porovnání o třídu menší Superb Combi nabídne 633 l.

U mercedesu jsme s metrem v ruce naměřili délku zavazadelníku 116 centimetrů (superb má cca o 10 cm méně), přičemž v nejužším místě je na šířku 110 cm, což jsou skvělé hodnoty. Potěší i nízká nákladová hrana a vysoko vyklápěné víko kufru, užitečná hmotnost činí dobře dimenzovaných 595 kg.

Uvnitř kufru nechybí háčky, hodila by se ale fixace suchými zipy a oboustranný koberec (oboje nabídne Octavia Combi).

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes třídy E kombi má tradičně vzduchové odpružení, nabízený komfort je tak na špičkové úrovni, třebaže jej trochu kazí snížený podvozek a nízkoprofilové obutí Bridgestone Potenza (245/40 R 18). Velmi suverénně si testovaný model počínal při rychlé jízdě na dálnicích, kdy má řidič potřebnou jistotu i v rychlostech blízkých maximu dvoulitrového turbodieselu.

Na okreskách potěší dlouhá neutralita, rychlé výjezdy ze zatáček ale prozradí vyšší hmotnost i rozměry auta. Na mokré vozovce není v zatáčce při prudším sešlápnutí plynu problém rozvlnit záď, kterou ale zhoupnutím zpátky srovná elektronická stabilizace.

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

Mercedes-Benz E 220 CDI Kombi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Suma sumárum jde v případě Mercedesu třídy E o luxusní a stylové kombi. Mezi hlavní klady kromě prostornosti řadíme bohatý výběr motorizací a komfortní a bezpečnostní výbavy.

Autu vcelku logicky chybí mrštnost menší třídy C, na pohodlné a rychlé cestování dálnicemi napříč Evropou jde ale o velmi dobře nastavené auto, kterému lze vytknout víceméně pouze detaily.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2143 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:125 kW (170 k) při 3000 ot./min.
Max. točivý moment:400 Nm při 1400 ot./min.
0–100 km/h:8,6 s
Nejvyšší rychlost:216 km/h
Průměrná spotřeba:5,4 l/100 km
Pohotovostní / užitečná hmotnost:1845 kg / 595 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena nejlevnější verze:1 063 590 (200 CDI)
Cena s testovanou motorizací:  1 131 350 Kč