Hlavní obsah

Test Škody Octavia Combi 1,8 TSI: největší ve třídě

Novinky, Martin Žemlička

Octavia Combi je nejprodávanější kombi v Evropě, pro mnoho Čechů jde o vysněný automobil. Řízením osudu jsme místo verze s motorem 1,2 TSI (77 kW) vyzkoušeli vrcholné benzínové provedení (do příchodu verze RS).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia Combi.

Článek

Nejprodávanější model škodovky bůhví proč rozděluje některé Čechy na dva nesmiřitelné tábory, ostatně v diskusích pod tímto článkem bude jistě mnoho podobných příspěvků. Už na začátek je nutné zopakovat  to, co platilo už u druhé generace.

Foto: Martin Žemlička

Škoda Octavia Combi

Octavia, notabene v praktičtější karosářské verzi kombi, nabídne vnitřní prostor, který je typický spíše pro vozy střední třídy, kam je často – a nutno dodat, že chybně – tento model řazen. Jenže tolik místa pro nohy vzadu nabídne mezi konkurenty typu golf, focus nebo asijskou konkurencí, reprezentovanou automobilkami koncernu Hyundai a Kia, málokdo.

Hezčí a praktičtější než liftback

U verze kombi, která je nepatrně vyšší, je i více místa pro hlavy zadních cestujících než u liftbacku, auto působí vzdušně. Řidičům bude vadit širší středový tunel; sedačky, ač pohodlné, by vzadu mohly mít delší sedák. Z některých úhlů zvenčí se recenzované auto jeví úzké, opak je ale pravda a čtveřice urostlých cestujících nebude mít v Octavii Combi sebemenší problém, kam složit nohy nebo hlavy. Pět dospělých se ale dovnitř pohodlně nevejde, marná sláva.

Absolutoria dosahuje zavazadlový prostor, který je se svými 610 litry největším v dané třídě. Je výborně přístupný, vnitřní tvar kufru je téměř ideální. Potěší i háčky, nejrůznější síťové programy pro uchycení zavazadel, oboustranný koberec, stejně jako tlačítko, pomocí kterého jednoduše sklopíte zadní sedadla.

Rovina sice bez příplatkové mezipodlahy nevznikne, ale to bude asi vadit málokomu. S metrem v ruce jsme na délku v zavazadelníku naměřili 104 centimetry, šířka v nejužším místě měla 102 cm, vstupní otvor pak 106 cm a výška po plato 57 centimetrů. Nákladová hrana 60 cm, což usnadňuje nakládání zavazadel.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia Combi

Na octavii je hezký pohled, kombi se nám subjektivně líbilo více než liftback. Nudná stříbrná jí ale nesluší, v modré či červené a s pořádnými litými koly jde o vskutku pohledné auto. Nabídka motorů i výbav pro combi přesně kopíruje nabídku liftbacku, za praktičtější verzi je nutné připlatit 30 tisíc korun, v případě verzí Ambition a Elegance je to 35 tisíc korun.

Nabídka motorizací je příkladná, vybere si opravdu každý. Minoritní skupinu zákazníků potěší i verze s pohonem všech čtyř kol.

Vyvážené jízdní vlastnosti

Octavia Combi má velmi vyvážené jízdní vlastnosti a díky lepší tuhosti karoserie jezdí o kousek lépe než dříve představený liftback. Kouzlo je v tom, že ačkoliv od octavie je naivní očekávat sportovnost, neurazí svým projevem ani náročnější řidiče a nabídne jistotu i dobrý poměr živosti a komfortu. Podvozek je v zatáčkách dlouho neutrální, v prudších zaznamenáte nedotáčivost, ale to už pojedete stylem, který se k rodinnému kombi ne zcela hodí.

Celkové naladění je sice tvrdší, ale kromě série příčných nerovností vás ve většině situací nebude obtěžovat hlukem či vibracemi. Řeč je ale o verzi s víceprvkovou zadní nápravou, jednodušší kliková náprava, nesmyslně dodávaná jen pro 1,8 TSI a verze 4x4, je hlučnější a méně sofistikovaná co do jemnosti reakcí, jakkoliv i s ní se dá jezdit svižně a ani komfort nenabídne špatný.

Foto: Martin Žemlička

Škoda Octavia Combi

Zkoušená verze měla dvouspojkovou převodovku DSG (v nabídce pro tento motor je i šestistupňový manuál), u které se v nízkých rychlostech hůře dávkuje množství plynu pro plynulé rozjetí, po rozjetí je ale podřazování či přeřazování na vyšší rychlostní stupně bleskurychlé.

1,8 TSI jede výtečně, spotřebu jako u TDI ale rozhodně nenabídne

Motor 1,8 TSI je skvělou volbou pro řidiče, kteří rádi jezdí svižně a nevadí jim větší spotřeba motoru. Osmnáctistovka dopovaná turbodmychadlem solidně zrychluje už od nízkých otáček a lineární nástup s drobnou gradací výkonu přichází až k červenému poli.

Zjednodušeně řečeno představte si zátah turbodieselu, ovšem s klidnějším během a možností motor vytočit až k 6500 otáčkám. Při tachometrových 130 km/h motor točil na sedmý stupeň 2700 otáček, při 160 km/h pak 3300 otáček. Je třeba počítat s větším apetitem, který hodně závisí na jízdním stylu a může oscilovat od osmi litrů při klidné jízdě až k patnácti, když budete mít lidově řečeno těžší nohu.

Rychlost měřená dle rychloměru a GPS
udávaná rychlostskutečná
50 km/h48 km/h
90 km/h86 km/h
120 km/h115 km/h
130 km/h125 km/h
140 km/h135 km/h
150 km/h143 km/h

Octavia Combi je hodně povedené auto, patrně nejlepší, jaké v současné době nosí logo Škody. Také díky tomu je cena vyšší než u srovnatelné konkurence. Někomu také může vadit velké množství octavií, které na českých ulicích a silnicích dnes a denně potkáváme.

Foto: Martin Žemlička

Škoda Octavia Combi

Kdo nechce jít s davem, musí zkrátka zabrousit do jiného autosalonu. Jinak ale octavii lze vytknout víceméně pouze drobnosti, nabídkou motorizací, jízdním projevem a zejména vnitřním prostorem jde o velmi povedený model.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1798 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:132 kW (180 k) při 6200 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm od 1250 ot./min.
0–100 km/h:7,1 s
Nejvyšší rychlost:229 km/h
Průměrná spotřeba:6,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1337 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:364 900 Kč (1,2 TSI)
Cena s testovanou motorizací:596 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám