Hlavní obsah

Test Range Roveru 3.0 TDV6: dvě auta v jednom

Novinky, Martin Žemlička

Za dvaačtyřicet let výroby legendárního off-roadu je generace s interním kódem L405 teprve čtvrtá. Vyzkoušeli jsme ji při rychlé jízdě po dálnici i v docela náročném terénu. Jak nový Range Rover s nejslabším motorem pod kapotou obstál?

Test: Range Rover 3.0 TDV6Video: Novinky

 
Článek

Proč to neprozradit už na začátku, Range Rover je mezi luxusními SUV i off-roady naprostý unikát, žádný výrobce nedokáže nabídnout tak dobrou kombinaci jízdního komfortu a terénních schopností. Bez jednoho milimetru pětimetrové a více než dva metry široké auto už samo o sobě působí majestátně, proti němu i jinak absurdně velká Audi Q7 působí jako dětská hračka. Ne nadarmo se občas o Range Roveru mluví jako o terénním Rolls-Roycu. Kombinace bílého laku a černých doplňků na testovaném autě působila lákavě, stejně jako dvacetipalcová kola (standard výbavy Vogue).

Na první pohled se Range Rover poslední, tedy čtvrté generace od svého předchůdce příliš neliší. Jenže změn se kromě jiných předních a zadních světel událo mnoho, počínaje celohliníkovou karoserií, která je o bezmála čtyřicet procent lehčí než předchozí ocelová (verze TDV8 zhubla 420 kilogramů, i tak je nový RR pořád cvalík). Nová je i konstrukce podvozku, motory a koneckonců také unikátní systém jízdy v terénu Terrain Response. Ani pod indickým vlastníkem tenhle britský off-road neztratil nic ze své výjimečnosti.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Range Rover 3.0 TDV6

Luxusní kabina nabídne přehršle prostoru

Kabina nabídne velké množství prostoru pro čtveřici cestujících, ti si hoví na perfektně tvarovaných, perfektně seřiditelných a dokonale komfortních křeslech (výraz sedačka by v tomto působil nepatřičně). Místa je ve všech směrech dostatek a problém na kterémkoliv místě nebudou mít ani dvoumetroví jedinci.

Samozřejmostí je vyhřívání a odvětrávání sedadel, potěší i masážní funkce s pěti různými programy (pouze vpředu, u nejvyšší výbavy je možné mít masážní funkci i pro zadní sedadla, nebudou však sklopná). Kufr v základním uspořádání nabídne 909 l, po elektrickém sklopení zadních sedaček je to 2090 l, a to už je pak z RR docela slušná dodávka.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Range Rover 3.0 TDV6

V kabině, kam se pro lidi standardního vzrůstu kvůli absenci madel poněkud hůře nastupuje (lze však snížit světlou výšku), by vás nemělo překvapit perfektní dílenské zpracování i výběr materiálů, v příplatkové výbavě nechybí pravé dřevo ani jemná pravá kůže. Vyhřívaný volant padne dobře do ruky, palubní systémy s vámi komunikují v češtině; úsměvně působí informace o dojezdu, kde displej zobrazuje „vzdálenost do vyprázdnění“.

Ovládání i grafický výstup jsou přehledné, grafika působí možná trochu usedleji, kritiku zaslouží výstup navigačního systému, který jak ve 2D, tak 3D zobrazení působí velice obyčejným dojmem. Naopak skvělá je duální obrazovka, kdy řidič vidí například onen výstup z navigace a spolujezdec sleduje na tom samém displeji televizi (přijde na 20 691 korun).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Range Rover 3.0 TDV6

Vzduchové odpružení, nebývalé schopnosti v terénu

Range Rover má díky vzduchovému odpružení nebývalý komfort tlumení nerovností, o spoustě nerovností či děr prostě v tomto modelu nevíte. RR zvládá jezdit po dálnici v rychlosti kolem 200 km/h, i při takhle rychlé jízdě cítíte dostatek jistoty. Pokud jedete poprvé, přijde vám, že dálniční pruh je ten den nějak užší než obvykle – to kvůli velké šířce krabicovitého Range Roveru.

Na rychlé ježdění po okreskách tohle auto stavěno není, překvapí ale dlouhé neutrální chování (zlepšení proti třetí generaci), při hodně rychlé jízdě ale karoserie trochu znervózní. Řízení už není tak lehké jako u minulé generace, celkově je tužší, přesné. Snad jen pedál brzdy by se mohl dávkovat citlivěji, účinek brzd Brembo je přiměřený hmotností vozu, nějak nadprůměrně dobré ale kotoučové brzdy nejsou. Svůj účel ale bezezbytku splní.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Range Rover 3.0 TDV6

Kromě luxusu, komfortu i svižné jízdě zvládá RR to, co žádné jiné SUV. Stačí pár čísel – brodivost 900 mm, nájezdový úhlel 34,7 stupňů, redukční převodovka, možnost zvýšit světlou výšku o bezmála třicet centimetrů či inteligentní pohon 4x4 a systém Terrain Response 2. generace. Systém můžete nastavit buď manuálně, nebo nechat na řídící jednotce, ať sama vybere nejvhodnější z pěti nastavení: obecné (General), tráva/štěrk/sníh (Grass/Gravel/Snow), bláto/vyjeté koleje (Mud/Ruts), písek (Sand) a pomalý posun po skále (Rock Crawl).

Na zabláceném polygonu Hummer centra se to vše ověřilo a jen bázeň u auta za tři milióny nedovolila vyjíždět ještě extrémnější stoupání. Zkrátka, zablácený kopec, na který autor článku jen s velkými obtížemi vystoupal div, že neupadl, zvládnul RR s hladkými silničními pneumatikami vyjet bez mrknutí oka. Jaksi samozřejmě. Možnosti tohoto auta zdaleka překračují běžné potřeby jeho zákazníků a málokdo je využije alespoň z padesáti, šedesáti procent.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Range Rover 3.0 TDV6

Tři motory v nabídce, základní stačí

Z nabídky motorů jsme vyzkoušeli základní naftový šestiválec, který bohatě stačí i při plném zatížení a neztratí se ani při tahání až 3,5 tunových přívěsů. Jeho 258 koní a 600 Nm stačí na 209 km/h a 0-100 km/h za 7,9 s. Těžší naftový osmiválec má jen o trochu lepší parametry a upřímně, není důvod si za něj připlácet. Kdo nemá rád naftové motory a neřeší spotřebu, pro něj má Land Rover připravený V8 s výkonem 510 koní a 625 Nm točivého momentu.

I díky osmistupňové, hladce řadící automatické převodovce se dá s testovaným provedením jezdit za osm litrů, což při nádrži o objemu 85 litrů představuje akční rádius cca 900 kilometrů. Pokud budete pravý pedál sešlapovat s větší intenzitou, spotřeba hravě stoupne přes deset litrů nafty. Při tachometrové stotřicítce točí motor méně než dva tisíce otáček, při 90 km/h je to dokonce jen kolem 1200. Je to příjemné z hlediska akustiky i spotřeby.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Range Rover 3.0 TDV6

Výše uvedené řádky se nesly pro tuto rubriku až v nečekaně pozitivním tónu. Ovšem na Range Roveru není moc co kritizovat, v praxi samozřejmě v některých situacích velmi vadí obrovské rozměry (parkování, jízda ve městě), vyšší provozní náklady a koneckonců i vyšší prodejní cena, která lze ještě navýšit o stovky tisíc korun. Na oplátku přináší Range Rover nebývalý luxus a komfort cestování a o tom, co zvládá v terénu, si mohou všichni jeho konkurenti nechat jenom zdát.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2993 ccm, šestiválec, vznětový, turbo
Max. výkon:190 kW (258 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:600 Nm při 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:7,9 s
Nejvyšší rychlost:209 km/h
Průměrná spotřeba:7,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:2160 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena nejlevnější verze:2 312 794 Kč (TDV6)
Cena s testovanou motorizací:2 312 794 Kč

Reklama

Výběr článků

Načítám