Hlavní obsah

Test Aprilie Dorsoduro 1200: divocí koně pro zkušené jezdce

Novinky, Petr Kološ

Dorsoduro není zlá ani zákeřná motorka. Má jen obrovskou spoustu divokých koní a schopnosti, díky kterým se je nebudete bát použít. Motorku by proto měli sedlat zkušení jezdci ideálně po kurzu sebeovládání.

Foto: Petr Kološ

Aprilia Dorsoduro 1200

Článek

Vypadá to velmi lákavě - štíhlá stavba stroje a k tomu velký a výkonný dvouválec. Také cena je příznivá - 254 900 Kč. Ti, kteří nejsou zkušení, by přesto měli velmi dobře zvážit, jestli dokážou odolat pokušení a nebudou jezdit na plný plyn. Pro racionálně uvažující jezdce je v nabídce ještě o něco slabší a lehčí Dorsoduro 750.

Foto: Petr Kološ

Aprilia Dorsoduro 1200

Letos, tedy zhruba rok a půl po uvedení modelu Dorsoduro 1200, přišla Aprilia s vylepšeními. Motorka je o něco lehčí, má jinak nastavené odpružení a přepracovanou elektroniku plynu. Škoda, že se s modernizací nesvezlo i přepínání tří jízdních režimů (tlačítkem startéru) a trakce, ABS a vůbec ovládání palubního počítače. Je parádní, že si všechno můžete vypnout (včetně ABS) nebo naladit podle svých schopností a počasí, bohužel to trvá nepochopitelně dlouho.

Přesné dávkování plynu

Otočení plynu vyvolává bleskovou reakci. Vše je umocněno vzpřímenou pozicí jezdce a hladkým sedlem. Na tomto typu motorek se pochopitelně jezdí jinak než na supersportech, mezi nimiž by stádo 130 koní ještě před deseti lety hrálo první ligu.

Dávkování plynu je velmi přesné, motorka reaguje na sebemenší pohyb rukojeti – buď neutuchajícím zrychlováním, nebo naopak. Motor má silný brzdný účinek. Reakce agregátu můžete ovlivnit nastavením jízdních režimů.

Foto: Petr Kološ

Aprilia Dorsoduro 1200

Dvouválec je vybavený rozvodem DOHC se 4 ventily a zapalováním se systémem Twin-spark se dvěma svíčkami na válec. Nabízí výkon až 130 koní a to při 8700 ot./min. Točivý moment je 115 Nm při 7200 ot./min. S ohledem na objem válců nepřekvapí, že motorka táhne už od velmi nízkých otáček.

Testovaný motocykl byl osazený příplatkovými výfuky od Akrapoviče. Jejich hlučnost se subjektivně zdála na hraně. Nejde ani tak o to, že po nastartování, zejména v krytých garážích, už jste u motorky nemohli ani promluvit, jako spíš o to, že takto hlasitý projev motocyklu už může být považovaný za výraz pohrdání svobodou těch, kteří mají z principu rádi klid a ticho. Motorkáři to neslyší rádi, ale hlučné výfuky jsou bezpochyby mimo jiné výrazem určité bezohlednosti.

Perfektní jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti motorky jsou bezesporu na špičkové úrovni. Je stabilní, obratná, zatáčivá s dobrými brzdami. Samozřejmě se najdou situace, kdy si budete říkat, že byste na lehčím stroji byli obratnější, ale to je jako jít do fast foodu a pak se divit, že jídlo není nízkokalorické. Chtěli jste výkon? Proto jste přece vybrali dvanáctistovku! A větší motor znamená vyšší váhu.

Přestože k motorce existuje příplatková sada cestovních kufrů a brašen, cestovní stroj z Dorsa nikdy nebude. Sedlo je tuhé, stejně jako podvozek. Ochranu proti větru a nepřízni počasí si musíte navléct na sebe. Pokud samozřejmě hledáte záminku, kterou nákup tohoto stroje ospravedlnit, pak ano, i delší cestu Dorsoduro 1200 hravě zvládne. Cestovní stroj ale vypadá jinak. A zpravidla má nádrž na víc než 15 litrů paliva, takže nemusíte stavět každých 250 kilometrů.

Foto: Petr Kološ

Aprilia Dorsoduro 1200

Kategorie motardů, kam kromě Dorsodura 1200 patří ještě KTM 990 SMT nebo třeba Ducati Hypermotard 1100 EVO, je mezi motorkáři poměrně oblíbená. Zejména tam, kde mají dobré silnice. Na kvalitním povrchu totiž zažijete opravdu nové (a velké) věci.

Limitem tohoto stroje bude pouze vaše hlava. Tady totiž žádné varování v podobě měkkého podvozku, třepotavých řídítek nebo líného motoru nepřijde. Pokud se rozhodnete na Dorsoduru 1200 zrychlit, motor váš pokyn splní okamžitě a velmi lehce.

Foto: Petr Kološ

Aprilia Dorsoduro 1200

V některých krizových situacích vás pak podrží ABS (vypínatelné), v jiných stabilizační systém (vypínatelný). Ovšem jediný fungující „asistenční systém“ proti příliš rychlé jízdě máme každý v hlavě. Pokud ho umíte vypnout, kupte si raději něco slabšího. Ve vlastním zájmu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1197 ccm, V2, čtyřtakt, chlazený kapalinou
Max. výkon:130 k / 8700 ot./min.
Max. točivý moment:115 Nm při 7200 ot./min.
0 - 100 km/h:výrobce neudává
Kapacita nádrže:15 l
Hmotnost:233 kg
Pohon:řetězem
Cena:254 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám